• Посилання скопійовано

СЕА РП стартує

З 1 березня має запрацювати СЕА РП. Проте для її повноцінної реалізації потрібно, щоб запрацювали і підзаконні акти, які фактично визначать механізм та основні алгоритми цієї системи, а також — дії платників податків. Розгляньмо, що фактично очікує реалізаторів пального з цієї дати.

Без чого СЕА РП неможлива

На сьогодні в Мін'юсті зареєстровано два накази Мінфіну та постанову КМУ, якими мають бути затверджені:

— форма заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального;

— форма акцизної накладної;

— форма розрахунку коригування акцизної накладної;

— форма заявки на поповнення (коригування) залишку пального;

— форма Акта інвентаризації обсягів залишку пального;

— Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального;

— Порядок заповнення та подання Акта інвентаризації обсягів залишку пального.

На день підписання цього номера до друку всі ці форми та порядки перебувають на проектній стадії, тому починаємо їх аналізувати, не чекаючи офіційного оприлюднення та набрання чинності. Адже є речі, які реалізаторам пального треба зробити вже нині, аби безболісно увійти в еру СЕА РП.

Реєстрація платників податків

Відповідно до пп. 212.3.4 ПКУ, суб'єкти господарювання — реалізатори пального повинні зареєструватися: юридичні особи — за місцем реєстрації, фізичні особи — за місцем проживання (лист ДФСУ від 10.02.2016 р. №2781/6/99-99-19-03-03-15, див. «ДК» №09-10/2016). Для цього відповідно до приписів п. 2.3 проекту Порядку електронного адміністрування реалізації пального1 (далі — проект Порядку ЕА РП) треба було подати за 3 робочі дні (до 24 лютого 2016 р. включно) до початку здійснення реалізації пального заяву про реєстрацію (далі — заява) http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2016-rik/66411.html.

1 http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2016-rik/66243.html.

Зверніть увагу на важливий момент: норми п. 2.11 проекту Порядку ЕА РП говорять про те, що, навіть якщо така заява була подана вже після 24 лютого 2016 р., але не пізніше 1 березня, датою реєстрації таких суб'єктів платниками акцизного податку з реалізації пального буде дата, що відповідає першому дню перехідного періоду (перехідний період триватиме з 1 березня до 1 квітня 2016 року, див. п. 11 підрозділу 5 розд. ХХ ПКУ). У разі коли заява буде подана вже після 1 березня 2016 р., це означає, що такий суб'єкт господарювання або має з 1 березня 2016 р. і аж до моменту реєстрації його як платника акцизного податку припинити продаж пального, або бути готовим сплатити штраф за реалізацію пального без реєстрації платником.

А розмір штрафу зовсім не налаштовує на мажорний лад: штрафні санкції за реалізацію пального без належної реєстрації становлять 100% вартості реалізованого товару (п. 117.3 ПКУ). Отже, якщо до 1 березня включно суб'єкт господарювання не подає заяву, він ризикує потрапити під зазначені санкції. Зверніть увагу: якщо норми статті 120-2 ПКУ (щодо штрафів за порушення термінів реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних) для акцизних накладних та розрахунків коригування, складених у період з 1 березня 2016 року до 1 квітня 2016 року, не застосовуються, то для штрафів за п. 117.3 ПКУ такого перехідного періоду немає.

Заповнення заяви

Процес заповнення заяви не повинен викликати запитань чи призводити до проблем, та все ж таки є деякі аспекти, на яких варто спинитися докладніше.

У п. 2 слід позначити комірку «Реєстрація». Якщо матимуть місце якісь зміни, що потребують перереєстрації, подаємо цю саму заяву, але з позначкою у комірці навпроти слів «Зміни у даних про пункт реалізації пального». Для заповнення п. 5 «Відомості про пункти (склади, комплекси, станції, інші об'єкти) реалізації пального» попередньо категоризуємо свої точки реалізації (на власний розсуд — у цьому питанні немає жодних законодавчих орієнтирів) шляхом оформлення довідки чи наказу і присвоюємо кожній точці реалізації окремий числовий номер. Після цього детально заповнюємо інформацію щодо кожного пункту реалізації, на кожний пункт — окремий рядок.

Щодо графи «Тип об'єкта оподаткування», то вона має окремо містити інформацію щодо коду (графа 8) та назви (графа 9). Ці графи заповнюємо на підставі довідника типів об'єктів оподаткування, розробленого податківцями (останній станом на 29.01.2016 р.), який можна переглянути за посиланням: http://sfs.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/dovidniki-/127294.html.

Пояснення до графи 10 є в самій формі заяви у виносці 6 — там міститься вичерпний перелік ознак надання інформації та їх кодів. У заявах, що мають бути подані у зв'язку із запровадженням СЕА РП, у гр. 10 стоятиме код 1.

Яким чином подавати заяву і як пересвідчитися, що суб'єкта господарювання поставлено на облік? Заява має бути подана виключно в електронній формі із застосуванням ЕЦП, дата і час, зафіксовані у першій квитанції, будуть датою і часом подання заяви до контролюючого органу.

Наступного робочого дня суб'єкта господарювання беруть на облік: у разі якщо заява заповнена без помилок та дотримано вимог щодо порядку її заповнення, платник податків отримує другу квитанцію. Датою реєстрації платника акцизного податку з реалізації пального є дата включення його до Реєстру платників. Щоб пересвідчитися, що реєстрація відбулася, платник може надіслати до податкової в електронному вигляді запит на отримання витягу з Реєстру платників (п. 2.6 розд. ІІ проекту Порядку ЕА РП).

Інвентаризація залишків на 1 березня 2016 року

Відповідно до приписів п. 9 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ, до 20 березня реалізатори пального подають податківцям акт інвентаризації обсягу пального станом на початок дня 1 березня. Проект форми такого акта можна переглянути за посиланням http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2016-rik/66412.html. Для тих, хто реалізує пальне цілодобово, йдеться про те, щоб зафіксувати залишки в ніч з 29 лютого на 1 березня станом на 00.00. Але тут треба не просто зафіксувати залишок пального, а й зазначити адреси об'єктів, на яких зберігаються відповідні обсяги залишків пального, перелік резервуарів, в яких зберігаються обсяги залишку пального, з їх технічними параметрами (фізична місткість, що відповідає технічним паспортам), а також правовстановлюючі документи на відповідні об'єкти та документи, що засвідчують правові підстави експлуатації таких об'єктів. Усі ці дані слід зафіксувати в акті інвентаризації за конкретними кодами УКТ ЗЕД.

Зверніть увагу: інвентаризація обсягів залишків пального здійснюється відповідно до Положення про інвентаризацію №8791 з урахуванням особливостей, визначених п. 13 Інструкції №281/171/578/1552.

1 Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. №879 (зі змінами).

2 Інструкція про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затверджена спільним наказом Мінпаливенерго, Мінекономіки, Мінтрансзв'язку, Держспоживстандарту від 20.05.2008 р. №281/171/578/155.

Пам’ятайте, що дані такої інвентаризації можуть бути перевірені податківцями протягом наступних 6 місяців з дня подання акта. У разі якщо податківці виявлять невідповідність інформації, зафіксованої в акті, даним бухобліку, вони самостійно проведуть коригування в Єдиному реєстрі електронних акцизних накладних.

Отже, акт інвентаризації має бути складений виключно державною мовою в електронному вигляді, показники залишків зазначаємо в розрізі кодів УКТ ЗЕД у кілограмах і літрах, приведених до температури 15 град., з округленням до двох знаків після коми. Платник податку заповнює всі передбачені формою акта графи.

Підтвердженням отримання акта інвентаризації є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається платнику податку протягом операційного дня. Датою та часом подання акта є дата і час, зафіксовані у квитанції. Для чого проводити інвентаризацію? Обсяги залишку пального, зазначеного в акті інвентаризації, контролюючий орган враховує у формулі, визначеній п. 232.3 ПКУ, як обсяг, на який платник податку має право зареєструвати АН та РК у СЕА РП.

Якщо податківці виявлять помилки чи неточності в заповненні акта інвентаризації, то протягом операційного дня платнику податку надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про відмову у прийнятті в електронному вигляді із зазначенням причин. У разі якщо протягом операційного дня взагалі не було отримано жодної квитанції (не надіслано квитанції про прийняття або відмову у прийнятті акта), такий акт інвентаризації вважається прийнятим контролюючим органом.

Усі обсяги зазначеного пального збільшать наш реєстраційний ліміт (п. 232.3 ПКУ).

Життя з 1 березня

У березні всі вихідні акцизні накладні реєструватимуться без обмеження реєстраційним лімітом, а вже з 1 квітня почне діяти формульний ліміт реєстрації. До речі, обсяги відвантаження за березневими акцизними накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі, не повинні будуть перевищувати суму даних залишків за актом інвентаризації на 1 березня та даних за вхідними акцизними накладними (придбання). Інакше матиме місце від'ємний реєстраційний ліміт — це питання стане принциповим із початком квітня.

На перших порах варто уважно відстежувати своєчасну реєстрацію вхідних акцизних накладних протягом 15 к. д. з дня реалізації (п. 231.6 ПКУ). Пам'ятайте: акцизна накладна складається не на вартість пального, а саме на обсяг, тому, як би не змінювалася ціна на пальне при перепродажах, це жодним чином не позначиться на нарахуванні акцизу.

За березневими акцизними накладними штрафів за несвоєчасну реєстрацію не буде. Скарга на неуважного контрагента не дасть можливості внести зміни до реєстраційного ліміту (п. 231.10 ПКУ). Крім того, не слід забувати, що відповідальність за порушення строків реєстрації березневих акцизних накладних та РК до них загрожуватиме, тільки якщо вони не будуть зареєстровані протягом 120 к. д. (п. 120-2.2 ПКУ).

Як ми пам'ятаємо, тим платникам акцизного податку, які є виробниками пального та які з березня 2015 року декларували і погашали ПЗ з акцизного податку на реалізацію пального, контролюючий орган має відкрити на обліковій картці овердрафт (п. 10 підр. 5 розд. ХХ ПКУ). Такий овердрафт дає право зареєструвати заявку на поповнення обсягу залишку обсягів пального в СЕА РП без наявності на обліковій картці сум коштів сплаченого акцизного податку.

Чесно кажучи, є великі сумніви, що суми овердрафту справді відображатимуться в СЕА РП з березня 2016 р., адже березень є перехідним періодом, коли реєстраційний ліміт ще не діє. Крім того, в обрахунку овердрафту беруть участь задекларовані та погашені суми ПЗ з акцизного податку за лютий 2016 р., які на 1 березня 2016 р. ще не будуть відомі.

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру