Підприємство придбаває рекламні послуги у нерезидента, сума податкових витрат таких послуг обмежена згідно з ПКУ. Чи є аналогічне обмеження щодо ПДВ?
Так, справді, при придбанні рекламних послуг від нерезидентів платник податку на прибуток має право на витрати в обмеженому розмірі, згідно з пп. 139.1.13 ПКУ. Вартість рекламних послуг можна віднести до податкових витрат у розмірі не більше 4% доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) (за мінусом ПДВ та акцизного податку) за попередній рік (це рядок 02 декларації з податку на прибуток підприємства за формою, що затверджена наказом Міндоходів від 30.12.2013 р. №872). Якщо постачальником реклами є нерезидент, що має офшорний статус з урахуванням положень п. 161.3 ПКУ1, понесені рекламні витрати до складу витрат не включаються у повному обсязі.
1 Нерезиденти, розташовані на території офшорних зон, за винятком нерезидентів, розташованих на території офшорних зон, які надали платнику податку виписку з правоустановчих документів, легалізовану відповідною консульською установою України, що свідчить про звичайний (неофшорний) статус такого нерезидента. При існуванні таких договорів платник податку на прибуток має послатися на наявність зазначеної виписки у поясненні до податкової декларації.
Витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів. У листі Міндоходів від 27.09.2013 р. №12058/6/99-99-19-03-02-15 наголошується, що підтвердженням надання послуг нерезидентом може бути первинний документ, який має обов'язкові реквізити, передбачені ст. 9 Закону України від 16.07.99 p. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», та містить відомості про господарську операцію. Хоча в абз. 3 п. 138.2 ПКУ сказано, що платник для визначення об'єкта оподаткування має право на врахування витрат, підтверджених документами, які складені нерезидентами відповідно до правил інших країн.
Також нагадаємо, що відповідно до п. 160.7 ПКУ покупці під час сплати коштів за виробництво та/або розповсюдження реклами від нерезидентів повинні за власний рахунок сплатити податок на доходи нерезидента за ставкою 20% від суми таких виплат.
Доволі часто у покупця — платника ПДВ виникає запитання: чи є обмеження щодо включення сум ПДВ за аналогією з податком на прибуток? Відповідаємо, оподаткування податком на прибуток та ПДВ регулюється різними розділами ПКУ. Тож питання оподаткування ПДВ визначено окремими нормами, які є спеціальними для оподаткування цим податком. А це означає, що згідно з пп. «б» п. 186.3 ПКУ, якщо покупець придбаває рекламні послуги у нерезидента, місцем постачання послуг є місце реєстрації отримувача послуг, тож виникає об'єкт оподаткування ПДВ. Щодо бази оподаткування, то вона визначається за нормами п. 190.2 ПКУ виходячи з договірної вартості послуг з урахуванням податків і зборів, за винятком ПДВ, що включаються до ціни постачання. Визначена вартість перераховується у національну валюту за курсом НБУ на дату виникнення ПЗ. Датою виникнення ПЗ з ПДВ у цьому разі згідно з п. 187.8 ПКУ буде або дата списання коштів, або дата оформлення документа, який засвідчує факт постачання послуг нерезидентом, залежно від того, яка з подій відбулася раніше.
Відповідно до п. 208.2 ПКУ, покупець рекламних послуг, які постачаються нерезидентом, нараховує ПДВ за основною ставкою 20%. Якщо покупцем є платник ПДВ, він повинен скласти ПН із зазначенням суми нарахованого податку, яка є підставою для віднесення сум податку до податкового кредиту. Податкова накладна у цьому разі виписується в одному примірнику і залишається в отримувача послуг. Зверніть увагу: з 01.01.2015 р. така податкова накладна підлягає обов'язковій реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податковий кредит згідно з п. 198.2 ПКУ виникатиме за датою сплати (нарахування) ПЗ з ПДВ, які повинні бути включені отримувачем послуг до податкової декларації попереднього періоду. Але з 01.01.2015 р. до п. 198.2 ПКУ будуть внесені зміни, згідно з якими датою виникнення права на ПК з ПДВ буде дата складання ПН, за умови реєстрації такої накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. А це означає, що ПЗ та ПК з ПДВ виникатимуть одночасно в одному періоді. Отже, жодних інших обмежень щодо формування ПК з ПДВ отримувачем рекламних послуг від нерезидента ПКУ не містить.
Таким чином, до складу ПК платник ПДВ має право включити повну суму ПДВ, зазначену у податковій накладній. Звичайно, за умови використання придбаних рекламних послуг у господарській діяльності та в оподатковуваних операціях.
Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»