Відомо, що для підтвердження податкових витрат на придбання товарів податківці вимагають у покупців, серед інших документів, товарно-транспортні накладні (далі — ТТН). Деякі сміливі платники податку на прибуток намагалися оспорювати таку вимогу податківців у суді, іноді успішно. Наприкінці 2013 року бланк ТТН було скасовано, що викликало в бухгалтерів природне запитання: чи означає це, що податківці більш не вимагатимуть їх наявності? Але наказом Мінінфраструктури України від 15.12.2013 р. №983 затверджено новий бланк ТТН1, отже, надіям на неактуальність цього документа не вдалося здійснитися.
Точка зору податківців
Вимога податківців (від часів ДПАУ й дотепер) щодо наявності не тільки видаткових накладних на придбані товари чи інших первинних документів, а й ТТН, що підтверджують доставку таких товарів, залишалася незмінною багато років. Підтвердження цьому ми знаходимо і у відносно свіжому документі — листі Міндоходів від 19.09.2013 р. №11569/6/99-99-22-01-03-15/1128. У ньому, зокрема, говориться: «у разі відсутності товарно-транспортної документації, що підтверджує отримання послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом, у тому числі товарно-транспортної накладної, при обчисленні об'єкта оподаткування платник податку не має підстав враховувати вартість таких послуг при формуванні собівартості придбаних (виготовлених) і реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг».
Однак численні звернення платників податку на прибуток до судів і винесення судами рішень на користь платників податків (див., наприклад, ухвали Вінницького апеляційного адміністративного суду від 11.01.2012 р. у справі №2а/0270/4697/11, Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 17.10.2012 р. №2а-0870/7272/11, у порушенні касаційного провадження щодо перегляду якої відмовлено ВАСУ, тощо). Тому в цьому листі податківці зазначають, що «оскільки транспортною документацією підтверджується операція за поданням послуг з перевезення вантажів, а не факт придбання товару, то за наявності документів, що підтверджують фактичне отримання товару та його використання у власній господарській діяльності, неподання такого документа, як товарно-транспортна накладна, не може бути єдиною підставою для невизнання витрат з придбання товарно-матеріальних цінностей».
Думка суду
Відсутність товарно-транспортних накладних може свідчити лише про факт порушення правил перевезень автомобільним транспортом, що не пов'язане з дотриманням вимог податкового законодавства.
Ухвала Вінницького апеляційного адміністративного суду
від 11.01.2012 р. у справі №2а/0270/4697/11
Зміни до законодавства
Наприкінці 2013 року і на початку 2014 року історія з ТТН почала бурхливо розвиватися.
По-перше, до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні (далі — Правила №3632) коментованим Наказом №983 було внесено зміни. Вони передбачали виключення дорожнього листа з переліку документів, які обов'язково оформлюються при перевезенні вантажів автомобільним транспортом. Тож основним документом на перевезення вантажів стала лише ТТН.
1 Нову форму бланка ТТН див. на нашому сайті www.dtkt.ua у розділі «Бланки».
2 Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Міністерства транспорту від 14.10.97 р. №363.
По-друге, Мінінфраструктури України та Мінекономіки наказом від 10.12.2013 р. №1005/1454 скасували не тільки існуючу на той час форму подорожнього листа для вантажних автомобілів, а й ТТН (так звану форму №1-ТН). Набрав чинності цей наказ 10.12.2013 р., отже, в новий, 2014-й рік перевізники і їх замовники вступили з обов'язком складати ТТН (передбачений Правилами №363 і в редакції, яка діяла на той момент), але без встановленої форми цього документа. Хоча, крім Правил №363, наявність ТТН при перевезенні вантажів автотранспортом передбачено Переліком документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні, затвердженим постановою КМУ від 25.02.2009 р. №207. Тому більшість СГД не відмовилися від складання ТТН і складали її за старою, відміненою формою.
Але цю суперечливість було усунено коментованим Наказом №983. Ним було затверджено новий додаток 7 до Правил №363 (відповідно змінено було й нумерацію усіх наступних додатків) — нову форму ТТН. Набрав чинності цей наказ (і, відповідно, нова форма ТТН) з 14.01.2014 р. (дати опублікування).
Що змінилося у новій формі ТТН?
Більшість мають косметичний характер або спрямовані на скорочення/спрощення цієї форми, а не вводять щось нове (до речі, і номер форми залишився той самий — №1-ТН).
1. З форми прибрали коди екземплярів залежно від того, кому вона надається (вантажовідправнику, вантажоодержувачу чи автотранспортному підприємству).
2. З форми прибрали таблицю з кодами в «шапці» ТТН, де зазначаються відомості про перевізника, відправника і одержувача тощо. Ні, ці відомості, як і раніше, звісно, слід буде наводити в «шапці» ТТН, але вже без кодів.
3. Відомості про стадії переміщення вантажу трохи видозмінили. Якщо раніше про отримання вантажу експедитор підписувався унизу першої сторінки форми, то зараз це робиться в «шапці» та із зазначенням відповідності або невідповідності отриманого вантажу державним правилам його перевезення. Так само до «шапки» перенесено й підпис про дозвіл на відпуск вантажу до перевезення і загальну суму відвантажених товарів (тепер окремо виділено суму ПДВ).
4. Крім того, що це наводиться в таблиці із відомостями про вантаж, у «шапці» товарно-транспортної накладної тепер також зазначають супровідні документи на вантаж, які надаються експедитору (водію). Там також введено рядок для зазначення транспортних послуг, що надаються перевізником (раніше зазначалися в таблиці «Вантажно-розвантажувальні операції»).
5. Таблицю з відомостями про вантаж спростили — тепер вона містить лише 9 граф замість 14-ти. Зокрема, з неї прибрали графу, де наводився спосіб визначення маси вантажу, номер прейскуранта товару, код і клас вантажу. Натомість ціна одиниці вантажу тепер наводиться без ПДВ, а ось загальна вартість вантажу — з ПДВ!
6. З ТТН прибрали таблицю з «іншими відомостями». Тепер таблиць у ТТН лише дві: «Відомості про вантаж» і «Вантажно-розвантажувальні операції», причому останню теж скоротили. Зокрема, в ній більше не наводяться відомості про спосіб і виконавця таких операцій та про додаткові операції і транспортні послуги, які при цьому здійснювалися.
Підіб'ємо підсумки.
1. Протягом періоду 10.12.2013 р. — 13.01.2014 р. форми ТТН не було, але виписувати її було потрібно. На нашу думку, перевізник та його замовники могли складати ТТН за скасованою старою формою (за відсутності чинної форми ТТН).
2. Починаючи з 14.01.2014 р. з'явилася нова форма ТТН — затверджена Наказом №983 як додаток 7 до Правил №363. Складання ТТН є обов'язковим, але лише для автотранспортного перевезення вантажів. Але відсутність ТТН не може бути єдиною підставою для невизнання податкових витрат на придбання товарів — для цього повинні бути інші серйозні причини, зокрема відсутність видаткових накладних від постачальника.
ТТН і ПДВ
Зазначимо, що у листі від 19.09.2013 р. №11569/6/99-99-22-01-03-15/1128 Міндоходів України чітко зазначило, що товарно-транспортна накладна не міститься у переліку документів, які визначають право на формування податкового кредиту. Тож право на податковий кредит з ПДВ за відсутності ТТН не підлягає сумніву.
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»