Під час податкової перевірки було виявлено, що платник ПДВ включив собі до податкового кредиту податкову накладну, зареєстровану й оформлену згідно з усіма нормами законодавства, проте до ЄРПН її було внесено з неправильним номером. Ця ПН була вилучена перевіркою з ПК у періоді, що перевірявся, і було нараховано штрафні санкції. Чи має право платник ПДВ відновити собі ПДВ за цією ПН у поточному періоді, маючи від продавця ПН із номером, під яким її зареєстровано в ЄРПН?
За загальним правилом ПК з ПДВ звітного періоду складається зі сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ПКУ, протягом такого звітного періоду у зв'язку з:
— придбанням або виготовленням товарів (у т. ч. при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку;
— придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у т. ч. інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у т. ч. при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Підтвердженням права на ПК є ПН або її замінники. У будь-якому разі первинні документи мають бути правильно оформлені, аби на їх підставі ПК з ПДВ було включено до складу показників звітного періоду.
Перелік обов'язкових реквізитів ПН, що надають їй статус документа, який підтверджує ПК з ПДВ, виписано у п. 201.1 ПКУ:
а) порядковий номер податкової накладної;
б) дата виписування податкової накладної;
в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юрособи, або прізвище, ім'я та по батькові фізособи, зареєстрованої як платник ПДВ, — продавця товарів/послуг;
г) податковий номер платника податку (продавця та покупця);
ґ) місцезнаходження юрособи-продавця або податкова адреса фізособи-продавця, зареєстрованої як платник податку;
д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юрособи, або прізвище, ім'я та по батькові фізособи, зареєстрованої як платник ПДВ, — покупця (отримувача) товарів/послуг;
е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;
є) ціна постачання без урахування податку;
ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;
з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;
и) вид цивільно-правового договору;
і) код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України);
ї) номер та дата митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару, ввезеного на митну територію України.
Як бачимо, номер в ЄРПН не є обов'язковим реквізитом ПН, тож помилка у цьому номері не повинна позбавляти права на ПК з ПДВ за такою ПН. Будь-яка ПН, у наведеному випадку — видана платнику податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця, фактично є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Але водночас при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку — продавець товарів/послуг зобов'язаний надати покупцю ПН та зареєструвати її в ЄРПН.
На реєстрацію ПН та/або розрахунків коригування до ПН у ЄРПН відводиться 15 календарних днів, наступних за датою їх складання. А відсутність факту реєстрації платником податку — продавцем товарів/послуг ПН в ЄРПН та/або порушення порядку заповнення податкової накладної не дає права покупцю на включення сум ПДВ до ПК, але не звільняє продавця від обов'язку включення суми ПДВ, зазначеної у ПН, до суми ПЗ за відповідний звітний період.
На думку автора, реєстрація ПН до ЄРПН із неправильним номером, по суті, є порушенням порядку заповнення податкової накладної. Адже до ЄРПН дані заносяться на підставі даних, відображених у самій ПН, а в наведеному випадку дані ПН і ЄРПН не збігаються. Крім того, відповідно до норм п. 13 Порядку №12461, покупець може скласти запит та перевірити інформацію щодо конкретної ПН в ЄРПН — для того щоб убезпечитися від непорозумінь із податківцями. Проте, очевидно, він цього не зробив.
1 Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 29.12.2010 р. №1246.
На думку автора, у разі такого розходження єдиний варіант не втратити свій ПК — подати скаргу на продавця. Але пам'ятайте: податківці наполягають, що скаргу подавати потрібно лише у тому періоді, коли мала місце перша подія за такою операцією.
Якщо перевірка вже пройшла, відновити собі право на ПК з ПДВ за цією ПН чи за скаргою на продавця дуже проблематично. Право на ПН в такому разі дасть ПН із номером, під яким її зареєстровано в ЄРПН.
Юлія КЛОВСЬКА,
головний редактор «Дебету-Кредиту»