Що нового у спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності очікує суб'єктів малого підприємництва у 2013 році? Якщо коротко, то — нічого. А взагалі-то давайте з'ясуємо конкретніше.
Спрощена система оподаткування, обліку та звітності перебувала «під прицілом» законотворців з самого моменту прийняття Податкового кодексу. Як ми пам'ятаємо, до першої редакції ПКУ не ввійшла глава, що стосувалася спрощеної системи, і «єдиноподатники» й далі працювали згідно з Указом Президента від 03.07.98 р. №727/98 (щоправда, їм довелося рахуватися з обмеженнями, встановленими ПКУ для платників податку на прибуток). I лише через рік Закон від 04.11.2011 р. №4014-VI включив до ПКУ главу про спрощену систему, але вже у модифікованому, порівняно з первісним проектом, вигляді: було запроваджено чотири групи «єдиноподатників» з різними критеріями та вимогами для кожної.
Але і після цього увага законотворців до спрощеної системи не послабла. Законом від 24.05.2012 р. №4834-VI запровадили ще дві групи «для мільйонерів»: п'яту і шосту (докладніше див. «ДК» №37/2012, і «ДК» №38/2012).
Однак відтоді суттєвих змін для «єдиноподатників» не відбулося, і саме тому у вступі до статті ми й сказали, що з 1 січня 2013 року нічого не змінюється. Так, якщо ви працювали на єдиному податку у IV кварталі 2012 р., то перший квартал 2013 року не мав би принести вам жодних новацій. А для тих, хто вперше знайомиться зі спрощеною системою, покажемо у таблиці основні критерії перебування в різних групах (див. таблицю).
Таблиця
Критерії перебування в різних групах спрощеної системи
Група
|
ФО/ЮО
|
Макс. к-ть найманих працівників
|
Макс. виручка за рік, млн грн
|
Ставка податку
|
РРО
|
Звітний період
|
1
|
ФО
|
Нема
|
0,15
|
Фіксована, 1 — 10% мін. з/п* |
Ні
|
Рік
|
2
|
ФО
|
10
|
1
|
Фіксована, 2 — 20% мін. з/п |
Ні
|
Квартал
|
3
|
ФО
|
20
|
3
|
3%** (у разі сплати ПДВ) або 5% (без сплати ПДВ) |
Ні
|
Квартал
|
4
|
ЮО
|
50
|
5
|
3% (у разі сплати ПДВ) або 5% (без сплати ПДВ) |
Так
|
Квартал
|
5
|
ФО
|
20
|
20
|
7% (у разі сплати ПДВ) або 10% (без сплати ПДВ) |
Ні
|
Квартал
|
6
|
ЮО
|
50
|
20
|
7% (у разі сплати ПДВ) або 10% (без сплати ПДВ) |
Так
|
Квартал
|
* Мінімальна заробітна плата, встановлена законом на 1 січня податкового (звітного) року. ** Ставка податку, визначена у відсотках, застосовується до доходу, визначеного згідно з п. 292.1 ПКУ. |
При цьому слід пам'ятати і про інші обмеження. Так, при деяких видах діяльності СГ взагалі заборонено обирати спрощену систему (перелік заборонених видів діяльності прописано в пп. 291.5.1 ПКУ, додатково див. «ДК» №38/2012). Крім того, є низка обмежень для конкретних груп. Так, СПД 1-ї групи можуть займатися лише торгівлею на ринку або наданням побутових послуг населенню. На 2-й групі дозволено лише надавати послуги фізособам та іншим «спрощенцям» — як фізособам, так і юрособам. А фізособи, які торгують ювелірними виробами, можуть обрати тільки третю або п'яту групи зі ставкою податку 5% або 10% відповідно, тобто без окремої сплати ПДВ.
Чого чекати «спрощенцям» у 2013 році
Дати будь-який більш-менш надійний прогноз у принципі неможливо, оскільки, по-перше, непередбачуваність є взагалі визначальною характеристикою українського законотворення, по-друге — тільки-но змінився склад парламенту.
Але ще попередній парламент, 6-го скликання, 20 листопада встиг проголосувати за законопроект №10687 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів». 3 грудня закон було передано на підпис Президентові, і станом на останній день підготовки номера доля цього закону нам ще не відома.
Як видно з самої назви, законопроект змінює ставки деяких податків і зборів, серед них і єдиного податку. Що цікаво, набрати чинності в разі підписання він мав би вже з 1 січня 2013 року, порушуючи цим самим встановлений пп. 4.1.9 ПКУ принцип стабільності. Тобто фактично, якщо дотримуватися норм ПКУ, усі зміни, що запроваджуються законопроектом №10687, мали би почати застосовуватися лише з 2014 року. Але підпункт 4.1.9 впевнено тримає пальму першості в номінації «найбільш ігнороване положення Податкового кодексу», тому з'ясуймо, що ж нас може чекати вже у 2013 році.
Згідно із законопроектом №10687, для 5-ї та 6-ї груп знімається критерій кількості найманих працівників. Таким чином, сплачувати єдиний податок (за умови відповідності загальним критеріям щодо видів діяльності) зможуть суб'єкти господарювання з річним доходом до 20 мільйонів гривень незалежно від кількості працюючих.
I вони сплачуватимуть цей податок за нижчими ставками, ніж у IV кварталі 2012 року. Замість 7% зі сплатою ПДВ і 10% без сплати ПДВ має бути 5% — з ПДВ і 7% — без.
Зміни у пунктах 292.3 і 292.6 ПКУ є, радше за все, виправленням технічної помилки Закону №4014. Суми кредиторської заборгованості, за якою минув термін позовної давності, включатимуться до доходу «єдиноподатників» не тільки 3-ї групи, які є платниками ПДВ, але й 5-ї групи. Це не лібералізація, але, з погляду платників ЄП 3-ї групи, це справедливо.
Річний звітний період застосовуватимуть платники ЄП не тільки 1-ї, але й 2-ї групи. Для них така зміна теж належить до сприятливих. Для груп 3 — 6 зберігається квартальний звітний період.
Змінами до пп. 298.1.1 ПКУ передбачено три способи подання заяви про перехід на спрощену систему оподаткування:
1) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
2) поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
3) засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
Щодо подання заяви поштою виникає низка запитань, відповіді на які в законопроекті №10687 годі знайти. Та й щодо електронного способу теж: наприклад, як слід розуміти термін «підзвітні особи» у контексті подання заяви на спрощену систему? Залишається сподіватися, що ДПСУ, приводячи свої нормативно-правові акти у відповідність до цього закону, пропише докладніший порядок.
Зазначимо також, що законопроект №10687 запроваджує ще один новий вид перевірок. Це мають бути так звані «електронні перевірки», які проводитимуться дистанційно на прохання платників податків. «Спрощенці» мають стати першими, на кому буде випробувано цей вид перевірок, — але лише з 2014 року.
Що ще?
З 1 січня 2013 року втрачають чинність п. 2 підр. 8 і п. 7 підр. 10 «Перехідних положень» ПКУ, згідно з якими у 2012 р. не застосовувалися пп. 2 п. 293.4 та пп. 7 пп. 298.2.3 ПКУ і не накладалися штрафні санкції за порушення у 2012 р. порядку обчислення, правильності заповнення декларацій ЄП та повноти сплати ЄП.
Початок застосування п. 2 п. 293.4 загрожує платникам ЄП 1-ї та 2-ї групи сплатою податку за ставкою 15% від провадження діяльності, не зазначеної у Свідоцтві, а пп. 7 пп. 298.2.3 змусить підприємців груп 1 — 3 та 5 у цьому разі ще й переходити на загальну систему.
Доведеться уважно ставитися і до заповнення книг обліку доходів та книги обліку доходів і витрат, адже втрачає чинність п. 4 розд. II Закону від 24.05.2012 р. №4834-VI, який звільняв «спрощенців» від адмінштрафів, передбачених ст. 164-1 КпАП за неправильність заповнення у 2012 році книг обліку.
Андрій ПОРИТКО, заступник головного редактора «Дебету-Кредиту»