• Посилання скопійовано

Про виконання законодавства про зайнятість у питанні працевлаштування іноземця (витяг)

Лист Державного центру зайнятості від 16.08.2012 р. №ДЦ-09-4005/0/6-12

Про виконання законодавства про зайнятість у питанні працевлаштування іноземця (витяг)

Суттєво. Iноземні громадяни, які здобули вищу освіту в Україні та не мають посвідки на постійне проживання в Україні, мають право працювати в Україні за умови отримання працедавцем дозволу на використання праці іноземця або особи без громадянства.

! Роботодавцям

<...>

Щодо запитання першого.

Закон України від 01.03.91 р. №803 «Про зайнятість населення», зі змінами та доповненнями, визначає основні засади участі підприємств, установ, організацій в реалізації державної політики зайнятості; нормами цього Закону передбачено обов'язки підприємств, установ, організацій і відповідальність у разі порушення цих обов'язків.

Відповідно до статті 18 Закону України «Про зайнятість населення» у складі державної служби зайнятості створено інспекцію, яка здійснює контроль за виконанням законодавства про зайнятість підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності та господарювання, фермерами та іншими працедавцями.

Згідно з покладеними Положенням про інспекцію з контролю за дотриманням законодавства про зайнятість населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.91 р. №47 (далі — Положення), зі змінами, на інспекцію з контролю за дотриманням законодавства про зайнятість населення завданнями інспекція проводить перевірку дотримання законодавства про зайнятість населення підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності, зокрема, щодо виконання вимог статті 5, статті 8, статті 20 Закону України «Про зайнятість населення».

Iнспекція відповідно до покладених на неї завдань забезпечує застосування економічних санкцій за порушення законодавства про зайнятість населення підприємствами, установами та організаціями (підпункт «г» пункту 8 Положення про інспекцію з контролю за дотриманням законодавства про зайнятість населення).

Відповідно до статті 4 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. №436-IV трудові відносини не є предметом регулювання цього Кодексу.

Правовідносини, що виникають між працедавцем і найманим працівником, регулюються законодавством України у сфері праці та зайнятості, у тому числі Кодексом законів про працю України і Законом України «Про зайнятість населення», і не підпадають під регулювання нормативно-правових актів України, що регламентують питання здійснення господарської діяльності.

Дія Закону України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі — Закон №877-V) відповідно до ст. 2 цього Закону поширюється тільки на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Отже, інспекції з контролю за дотриманням законодавства про зайнятість населення не здійснюють заходів державного нагляду (контролю) у сфері провадження підприємствами, установами, організаціями, іншими суб'єктами господарської діяльності.

Контрольні заходи, які відповідно до певних повноважень здійснюються інспекціями державної служби зайнятості, стосуються винятково питань дотримання підприємствами, установами, організаціями та іншими працедавцями вимог законодавства у сфері зайнятості населення, встановлених Законом України «Про зайнятість населення», тобто дотримання працедавцями законних прав, інтересів і гарантій громадян і держави у сфері зайнятості.

Щодо запитання другого.

Відповідно до Порядку видачі, продовження строку дії та анулювання дозволів на використання праці іноземців та осіб без громадянства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2009 р. №322 (далі — Порядок), дозвіл на використання праці іноземця або особи без громадянства оформляється і видається відповідним органом державної служби зайнятості підприємствам, установам, організаціям, які запросили іноземця на певну посаду або робоче місце, тобто конкретному працедавцеві для працевлаштування іноземця на конкретному робочому місці або посаді.

Для оформлення дозволу на працевлаштування іноземця працедавці подають до державної служби зайнятості перелік документів відповідно до пункту 5 Порядку. Зокрема, заяву, обгрунтування доцільності використання праці іноземця, а також проект трудового договору (контракту) працедавця з працівником — іноземним громадянином, який укладається за умови оформлення дозволу на використання праці цього іноземця. У цих документах зазначено посаду (робоче місце), на якій передбачається використання праці іноземного працівника. Дозвіл на використання праці іноземця видається відповідному працедавцеві на конкретну посаду (робоче місце) органом державної служби зайнятості за підсумками розгляду документів, наданих працедавцем.

Пунктом 16 цього Порядку визначено підстави анулювання дозволу на використання праці іноземця: дозвіл анулюється, зокрема, у разі з'ясування факту використання праці іноземця на інших умовах, ніж зазначено в дозволі на використання праці іноземця, або іншим працедавцем.

Отже, чинними нормативно-правовими актами України встановлено обмеження щодо використання праці іноземців, які тимчасово перебувають в Україні, на кількох робочих місцях (посадах) або двома і більше працедавцями, у зв'язку з чим державна служба зайнятості не може видати більш ніж один дозвіл на використання праці іноземця в період дії виданого дозволу.

Щодо запитання третього.

Дозвіл на працевлаштування в Україні не потрібен іноземним громадянам, які постійно проживають в Україні (мають посвідку на постійне проживання в Україні).

Iноземні громадяни, які здобули вищу освіту в Україні і не мають посвідки на постійне проживання в Україні, мають право працювати в Україні за умови отримання працедавцем дозволу на використання праці іноземця або особи без громадянства.

Щодо запитання четвертого.

Відповідно до пункту 4 статті 38 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» термін давності у разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом і Законом України «Про зайнятість населення», адміністративних штрафів, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.

Звертаємо Вашу увагу на те, що відповідно до статті 5 Закону України «Про звернення громадян» у зверненні повинно бути зазначено, зокрема, місце проживання громадянина, [і] звернення, оформлене без дотримання вимог вищезазначеної статті, повертається заявникові.

Начальник інспекції I. ДОВЖЕНКО

До змісту номеру