Лист ДМСУ від 22.05.2012 р. №20/1-11/04992-ЕП
Про новації Митного кодексу України
Суттєво. Допущення в митній декларації помилок, які не призвели до неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру, не тягне за собою застосування санкцій.
! Суб'єктам ЗЕД, фізособам
З 01.06.2012 р. набирає чинності Митний кодекс України від 13.03.2012 р. №4495-VI, який передбачає низку нововведень, у тому числі в частині фіксації порушень митних правил, провадження у справах про порушення митних правил, притягнення до адміністративної відповідальності.
I. Новим Митним кодексом змінюються або скасовуються деякі види порушень митних правил.
Зокрема, в новому Митному кодексі України немає аналогів правопорушень, передбачених статтями 330, 333 — 335, 338, 344, 350 чинного Митного кодексу України.
Разом із тим деякі статті чинного Митного кодексу України знайшли своє відображення в нових статтях. Зокрема:
а) положення статей 337 і 347 враховані в частині 1 статті 469;
б) положення статті 336 враховані в частині 2 статті 469;
в) положення статті 331 враховані:
— у частині 3 статті 470;
— у частині 3 статті 469, при цьому запроваджено новацію — відповідальність наступає за видачу без дозволу митного органу або втрату товарів, митне оформлення яких не закінчене, або товарів, що перебувають на тимчасовому зберіганні під митним контролем на складі тимчасового зберігання, на складі організації — одержувача гуманітарної допомоги або на митному складі;
— у частині 3 статті 478, згідно з якою відповідальність наступає у разі видачі без дозволу митного органу або втрати товарів, що зберігаються в режимі митного складу на митних складах;
г) положення статті 332 — у частині 1 статті 470;
д) положення статті 348 — у статті 481;
е) положення статей 354 і 355 об'єднані в статтю 485.
Одночасно до статті 485 нового Митного кодексу України введено нові кваліфікуючі ознаки:
— заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру помилкових відомостей;
— та/або надання з цією метою митному органу документів, що містять неправдиві відомості щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги, кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару за УКТЗЕД і його митної вартості.
Санкція цієї статті передбачає накладення штрафу у відсотковому еквіваленті, а саме: трьохсот відсотків несплаченої суми митних платежів.
При здійсненні провадження у справах про порушення митних правил слід звертати увагу на те, що згідно з частиною третьою статті 3 нового Митного кодексу України норми законів України, які пом'якшують або скасовують відповідальність особи за порушення митних правил, передбачені цим Кодексом, мають зворотну дію в часі, тобто їх норми поширюються і на правопорушення, вчинені до прийняття цих законів. Норми законів України, які встановлюють або підсилюють відповідальність за такі правопорушення, зворотної дії в часі не мають.
Крім того, статтею 8 КпАП також визначено, що особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем учинення правопорушення.
Провадження у справах про адміністративні правопорушення ведеться на підставі закону, що діє під час і за місцем розгляду справи про правопорушення.
Таким чином, при вирішенні питання про притягнення порушників митних правил до адміністративної відповідальності у зв'язку з набранням чинності новим Митним кодексом України слід враховувати вимоги статей 3 і 467 цього Кодексу, а також ст. 8 КпАП.
II. Новим Митним кодексом України передбачено нові склади адміністративних правопорушень. Зокрема, ст. 479 передбачає відповідальність за порушення порядку або строків розпоряджання товарами, розміщеними в магазині безмитної торгівлі, стаття 480 — порушення порядку здійснення операцій з переробки товарів.
Звертаємо увагу, що згідно з частиною другою статті 58 Конституції України ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
III. Новим Митним кодексом України введено такі нові поняття, як компроміс у справах про порушення митних правил, мирова угода, докази у справах про порушення митних правил.
Розширено перелік осіб, що беруть участь у провадженні у справах про порушення митних правил. Зокрема, до категорії цих осіб віднесено власників товарів і транспортних засобів (заінтересовані особи), представника митного органу.
При цьому представник митного органу підтримує позицію цього органу про притягнення до адміністративної відповідальності особи, яка вчинила правопорушення, під час розгляду зазначеної справи судом, а також наділений відповідними процесуальними правами, зокрема, бере участь в судових засіданнях, подає докази, заявляє клопотання та відводи, оскаржує рішення, постанови і ухвали суду.
Змінено порядок обчислення строків адміністративного затримання. Крім того, статтею 467 нового Митного кодексу України обмежено строки застосування конфіскації предметів правопорушення.
Також зазначаємо, що новим Митним кодексом України розширено перелік випадків виключення адміністративної відповідальності за вчинення деяких видів правопорушень.
Зокрема, згідно зі статтею 268 цього Кодексу допущення в митній декларації помилок, які не призвели до неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру, до незабезпечення дотримання заходів тарифного та/або нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, не тягне за собою застосування санкцій. Якщо особа систематично (більше двох разів протягом місяця) допускає в митній декларації помилки, то санкції до такої особи застосовуються.
<...>
Начальник Департаменту боротьби з контрабандою, аналізу ризиків та протидії корупції О. ПОПIВНЯК