На виконання вимог Положення про Мінфін1 та на виконання ст. 69 ПКУ Мінфін своїм наказом від 02.04.2012 р. №4262 затвердив новий Порядок подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до органів державної податкової служби (далі — Порядок №426).
Утім, попередником Порядку №426, тобто старим порядком, затвердженим наказом ДПАУ від 23.12.2010 р. №993, можна ще буде користуватися паралельно до 01.08.2012 р. — на власний вибір банків та інших фінустанов. Тільки з 01.08.2012 р. Наказ №993 утратить чинність. Проаналізуймо, що ж нового містить Порядок №426.
Для початку — інформація стосується не безпосередньо платників податків, а банків, інших фінустанов та органів ДПС. Зразу впадає в очі, що Порядок №426 суттєво більший від свого попередника. Як і раніше, НБУ, банки та інші фінустанови протягом трьох робочих днів з дня відкриття/закриття рахунків платників податків (включаючи день відкриття/закриття) подають відомості про це до органів ДПС в електронному вигляді з використанням надійних засобів ЕЦП з посиленими сертифікатами відкритих ключів засобами телекомунікаційного зв'язку на адресу інформаційного порталу ДПСУ. Раніше такі повідомлення надсилалися на адресу органів ДПС в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. Форму та зміст електронних повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у фінансових установах наведено в додатку 1 до Порядку №426. Але якщо з тих чи інших причин немає можливості відправити електронне повідомлення, банки можуть надати або надіслати повідомлення поштою з повідомленням про вручення в паперовому вигляді (за формою додатка 2 до Порядку №426). Утім, так було і в старому порядку, але тепер разом із паперовим повідомленням треба надати й супровідний лист, в якому зазначити причину неможливості подання повідомлення в електронному вигляді.
1 Затверджений Указом Президента України від 08.04.2011 р. №446.
2 Наказ Мінфіну від 02.04.2012 р. №426 «Про затвердження Порядку подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до органів державної податкової служби». Наказ набрав чинності з дня його офіційного опублікування в ОВУ №34 (14.05.2012), ст. 1288.
Нічого не змінилося у надсиланні відповіді про взяття рахунка на облік: надсилаєте повідомлення в електронному варіанті — отримуєте від ДПС протягом трьох робочих днів з дня отримання повідомлення засобами телекомунікаційного зв'язку електронне повідомлення-відповідь щодо взяття рахунка на облік в органі ДПС. Структура повідомлення-відповіді визначається згідно з додатком 1 до Порядку №426. У разі відмови в узятті рахунка на облік повідомлення-відповідь має містити підставу відмови. Якщо ж надсилався паперовий варіант, то й відповідь у ньому — корінець повідомлення (додаток 2) з відміткою про взяття рахунка на облік або повідомлення органу ДПС про відмову в узятті на облік рахунка платника податків за формою №П2 (додаток 3) із зазначенням причини відмови. Причому серед причин відмови в узятті на облік рахунка платника податків, які наведено в додатку 4 до Порядку №426, з'явилася одна нова. Це причина з кодом 10, а саме: відсутність у Єдиному держреєстрі платника податків — ФОП або ЮО чи її відокремлених підрозділів, які відповідно до законодавства повинні бути включені до Єдиного держреєстру.
Нічого не змінилося і в даті початку видаткових операцій за рахунком платника податків. Це, як і раніше, дата однієї з подій, що настала першою: отримання фінансовою установою повідомлення-відповіді з відміткою про взяття рахунка на облік в органі ДПС або реєстрації отримання фінансовою установою корінця повідомлення з відміткою про взяття рахунка на облік в органі ДПС.
Галина БЕДНАРЧУК, «Дебет-Кредит»