• Посилання скопійовано

Iноземному працівникові — нерезиденту подавати річну податкову декларацію з ПДФО не потрібно

На підприємстві за оформленим дозволом на працевлаштування працює іноземець. Чи потрібно йому подавати декларацію про майнове становище та доходи, якщо, крім зарплати від працедавця-резидента, він жодних доходів не має? У звіті за ф. №1ДФ нарахований і виплачений дохід у вигляді зарплати такого іноземця підприємство регулярно відображає.

Відповідь на це запитання безпосередньо залежить від резидентського статусу іноземця.

Так, з одного боку, п. 179.2 ПКУ свідчить, що обов'язок платника ПДФО у частині подання річної податкової декларації вважається виконаним, якщо він отримував доходи лише від податкових агентів, до яких належить і підприємство-резидент, на якому такий іноземець працює і отримує зарплату. Але, з іншого боку, п. 179.2 ПКУ згадує про винятки з цього правила — випадки, прямо встановлені розділом IV ПКУ.

До таких випадків належить норма, яку встановлено пп. 170.10.4 ПКУ: за наслідками звітного податкового року, в якому іноземець отримав статус резидента України, він повинен подати річну податкову декларацію, в якій він зобов'язаний зазначити доходи з джерелом їх походження з України та іноземні доходи, отримані ним за звітний податковий рік.

При цьому у ПКУ немає норми, яка б звільняла джерело доходу (якщо він є юрособою або самозайнятою особою) від обов'язків податкового агента стосовно нерезидента та доходів, які йому виплачуються (надаються).

Отже, незалежно від того, чи відобразив нерезидент отримані ним за податковий звітний рік доходи у річній податковій декларації, податковий агент зобов'язаний відобразити такі доходи у звіті за ф. №1ДФ із зазначенням тих ознак доходу, яким відповідають ці доходи відповідно до довідника ознак доходу, затверджених додатком до Порядку №10201. У вашому випадку ознакою доходу буде 101 «Заробітна плата виплачена (нарахована)».

1 Порядок заповнення і подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків, і сум утриманого з них податку, затверджений наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. №1020.

Процедуру отримання резидентського статусу встановлено пп. 14.1.213 ПКУ. На жаль, ця норма ПКУ не встановлює, як часто іноземцеві потрібно проходити таку процедуру і отримувати резидентський статус. Проте аналіз деяких способів отримання статусу резидента, наприклад, за рахунок перебування на території України понад 183 дні у податковому звітному році, на наш погляд, свідчить про те, що резидентський статус іноземцеві необхідно отримувати (або підтверджувати) наново щороку. Хоча при цьому і не оформляється, як це було до 2011 р., повідомлення (довідка) про вибір іноземцем статусу резидента України зі встановленим терміном дії. Адже наказ ДПАУ від 05.10.2004 р. №581, яким було затверджено форму такого повідомлення (довідки), було видано на виконання Закону України від 22.05.2003 р. №889-IV «Про податок з доходів фізичних осіб», який втратив чинність з 01.01.2011 р. у зв'язку з набранням чинності ПКУ. I хоча наказ №581 не було скасовано, його дію обмежено періодом до набрання чинності ПКУ (до 01.01.2011 р.). До цього наказу не було внесено зміни, щоб привести його у відповідність до ПКУ. I нові підзаконні акти, які б вимагали оформляти таке повідомлення (довідку), не було запроваджено. Отже, з 01.01.2011 р. отримувати повідомлення (довідку) про вибір статусу резидента України іноземцеві не потрібно.

Виходячи з цього, якщо ваш працівник-іноземець користується статусом резидента, на нашу думку, він повинен щороку подавати декларацію про майнове становище та доходи до Державної податкової служби за місцем своєї реєстрації в Україні. Якщо ж він таким статусом не користується, то подавати річну податкову декларацію за відсутності інших доходів йому не потрібно.

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру