• Посилання скопійовано

Вічна тема: реєстрація ПН в ЄРПН

Наш постачальник виписав ПН за авансом 2 лютого, а зареєстрував її лише 24 лютого (тобто після закінчення 20 к. д.). Не знаємо, як йому це вдалося, але квитанцію, що підтверджує реєстрацію ПН в ЄРПН, він отримав. Мало того, ми самі перевірили реєстрацію такої ПН — справді, її зареєстровано. Чи маємо ми право поставити ПК за такою ПН?

Хто та як повинен реєструвати ПН в ЄРПН, ми розглядали у «ДК» №6/2012. Нагадаємо лише, що зареєструвати її в ЄРПН слід не пізніше 20 к. д., наступних за датою їх виписування (п. 201.10 ПКУ). Як свідчить практика, у більшості випадків зареєструвати ПН після закінчення 20-денного строку неможливо, оскільки так сформовано програмне забезпечення щодо ЄРПН.

Отже, комусь пощастило — минуло 20 днів, а ПН зареєстрували. Мало того, навіть підтвердили реєстрацію ПН в ЄРПН, отримавши квитанцію в електронному вигляді у текстовому форматі (п. 201.10 ПКУ).

Звісно, ситуація нестандартна. На систему ЄРПН скаржилося вже чимало платників податків: то вона не реєструє ПН, то не підтверджує реєстрацію ПН на запити покупців. Та все ж таку ПН можна вважати зареєстрованою.

Нагадаємо, що згідно з п. 201.10 ПКУ у покупця виникає право на ПК лише за наявності ПН та її реєстрації у ЄРПН (за умови, що така реєстрація є обов'язковою). А відсутність факту реєстрації продавцем товарів/послуг ПН в ЄРПН не дає покупцеві права на включення сум ПДВ до ПК (абз. 9 пп. 201.10 ПКУ). Тож покупець у нашій ситуації, на перший погляд, матиме право на ПК за ПН, адже вона зареєстрована, а саме є факт реєстрації — витяг з реєстру (п. 201.10 ПКУ). У покупця все законно, а норми ПКУ щодо термінів реєстрації порушив лише постачальник.

Ми не впевнені, що податківці будуть такими вже лояльними та не заперечуватимуть право на ПК за ПН, зареєстрованою після закінчення 20-денного строку. Тож радимо подати з податковою декларацією з ПДВ за звітний період заяву про відмову постачальника надати податкову накладну (порушення ним порядку заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних) (Д8) (додаток 8 до декларації з ПДВ1) (далі — заява) зі скаргою на постачальника (п. 201.10 ПКУ). Причиною подання такої заяви буде порушення порядку реєстрації ПН в ЄРПН, а саме реєстрація не у встановлений строк.

Зауважимо, що і податківці у своїй УПК №1272 наголошують, що у випадку порушення продавцем порядку реєстрації ПН в ЄРПН для збереження покупцем права на ПК за такою ПН разом із декларацією з ПДВ слід подати заяву зі скаргою.

Разом із заявою слід подати копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону про бухоблік3, які власне і підтверджуватимуть факт отримання від постачальника товарів/послуг. Така заява і убезпечить вас від можливих претензій з боку податківців.

1 Затверджено наказом Мінфіну від 25.11.2011 р. №1492 «Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість» (у редакції наказу Мінфіну від 10.02.2012 р. №143).

2 Узагальнююча податкова консультація щодо окремих питань відображення у податковому обліку з податку на додану вартість звітного періоду податкових накладних, виписаних у попередніх періодах, та формування на їх підставі податкового кредиту, затверджена наказом ДПСУ від 16.02.2012 р. №127, див. «ДК» №11/2012, та коментар.

3 Закон України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Зауважимо також, що така заява зі скаргою буде підставою для проведення податківцями у вашого постачальника документальної позапланової виїзної перевірки для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним ПЗ з ПДВ за всіма його операціями.

Саме завдяки поданню заяви, на нашу думку, ви зможете зберегти ПК за такою ПН без будь-яких проблем.

Василь БРЮХОВИЦЬКИЙ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру