• Посилання скопійовано

Новый порядок учета налогоплательщиков

Мінфін наказом від 09.12.2011 р. №15881 затвердив новий Порядок обліку платників податків і зборів, що майже повністю повторює старий, що був затверджений наказом ДПАУ і проіснував один рік. Розгляньмо документ докладніше.

Як виявляється, за винятком деяких, доволі незначних (порівняно зі змістом документа) змін, цей Порядок повторює попередній. У ньому детально визначаються порядок взяття на облік за основним і неосновним місцем обліку, порядок переведення на облік до іншого податкового органу, документи, що подаються для здійснення таких процедур, та порядок їх подання, порядок призначення перевірок під час припинення платника та порядок зняття платників з обліку.

1 З документом можна ознайомитися на нашому сайті www.dtkt.com.ua в «ДК» №4/2012 у розділі «Документи для роботи. — Додатки до друкованого «ДК».

Зміни для нерезидентів

У новому порядку уточнено склад документів, що подаються при взятті на облік філій та представництв іноземних банків (пп. 3.4.3), документів, що подаються іноземними власниками-юрособами при одержанні майнових прав на нерухомість або землю (що підлягають оподаткуванню), якщо ними не створюється відповідне представництво (п. 4.4).

Зміни щодо довідки 4-ОПП

На відміну від попередньої редакції Порядку (п. 6.7, п. 6.10), при видачі ф. 4-ОПП самозайнятим особам тепер перед прізвищем, очевидно, не зазначатиметься «фізична особа — підприємець», «адвокат», «нотаріус» тощо. Це видно з порівняння попередньої та нової редакцій названих пунктів.

Додано вимоги, що мають виконуватися при зверненні платника (юрособи чи самозайнятої особи) для отримання нової довідки 4-ОПП (п. 9.4 Порядку).

Зміни в обліку спільної діяльності

У п. 10.5 урегульовано порядок зміни місця обліку договору про СД без створення юрособи в разі, якщо сторонами договору новою уповноваженою особою призначається учасник договору, який перебуває на обліку в органі ДПС іншому, ніж попередня уповноважена особа (зміна місця обліку здійснюється протягом місяця після отримання документів про зміну уповноваженої особи).

Додаткові форми при реєстрації в ДПI

При взятті на облік юридичних осіб тепер необхідно надавати податковому органу виписку або витяг з ЄДР (раніше такий документ лише міг додаватися до заяви). Тож тепер, незважаючи на те що податковому органу інформація від держреєстратора надходить автоматично, при проведенні держреєстрації варто подбати про одержання додаткового екземпляра витягу або виписки (п. 4.1 Порядку).

Перевірки при припиненні платника податків

Найбільших змін зазнав порядок призначення перевірок платників податків при припиненні юрособи або підприємницької діяльності фізособи-підприємця. Насамперед визначено строк, протягом якого має бути призначена і розпочата позапланова перевірка такого платника: це 10 робочих днів від дати публікації повідомлення про рішення засновників щодо припинення юрособи (раніше передбачалося її призначення протягом місяця від дня надходження відповідного документа від реєстратора чи платника до податкового органу (п. 11.3). З огляду на таке з'явилося кілька нових форм, що використовуються податківцями у процедурі припинення (у частині призначення, проведення, неможливості проведення перевірок тощо) (форми з 24-ОПП до 28-ОПП).

Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор

До змісту номеру