Є основні засоби, які вже повністю амортизувалися і зносилися. Чи можна їх списати за допомогою акта ліквідації? Чи не виникають при цьому податкові зобов'язання з ПДВ? Як ця операція відобразиться на фінансовому результаті? I що потрібно для того, щоб правильно списати (наказ, акт)?
Бухгалтерський облік основних засобів (далі — ОЗ) на підприємстві ведеться на підставі П(С)БО 7 та Методрекомендацій №5611. Відповідно до п. 33 П(С)БО 7 об'єкт ОЗ перестає визнаватися активом (списується з балансу), зокрема, у разі його невідповідності до критеріїв визнання активом. Для визначення непридатності об'єкта ОЗ до використання й оформлення відповідних первинних документів керівник підприємства створює постійно діючу комісію.
Ця комісія, зокрема, здійснює безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню; встановлює причини невідповідності критеріям активу; визначає можливість використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, які можуть бути отримані під час ліквідації об'єкта ОЗ, складає і підписує акти на списання ОЗ (типові форми №ОЗ-3 «Акт на списання основних засобів» та №ОЗ-4 «Акт на списання автотранспортних засобів», затверджені Наказом №3522).
1 Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені Наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. №561.
2 Наказ Мінстату від 29.12.95 р. №352 «Про затвердження типових форм первинного обліку».
У бухгалтерському обліку відповідно до п. 34 П(С)БО 7 фінансовий результат від вибуття об'єктів ОЗ визначається відніманням із доходу від вибуття ОЗ їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов'язаних з вибуттям ОЗ, тобто у цьому випадку під час ліквідації об'єкта ОЗ дохід дорівнює нулю — при нульовій залишковій вартості (списується проведенням Д-т 131 К-т 10).
Деталі, вузли, агрегати й інші матеріали, отримані під час розбирання і демонтажу ОЗ, що ліквідовуються, оприбутковуються з визнанням іншого доходу і зарахуванням на рахунки обліку матеріальних запасів (Д-т 20 К-т 746).
Відповідно до п. 146.16 ПКУ за рішенням вищезгаданої комісії ОЗ ліквідовується. При цьому ні доходів, ні витрат у податковому обліку не виникає. У момент ліквідації об'єкта ОЗ (за п. 189.9 ПКУ) ПЗ з ПДВ також не нараховуються, адже база оподаткування — залишкова вартість — дорівнює нулю. Складається типовий акт за ф. №ОЗ-3 або №ОЗ-4 у двох примірниках. До цих документів підшивається інвентарна картка ОЗ (ф. №ОЗ-6), в якій робиться запис про вибуття, а також проставляються позначки в описі інвентарних карток обліку ОЗ (ф. №ОЗ-7), картці обліку руху ОЗ (ф. №ОЗ-8), інвентарному списку ОЗ (ф. №ОЗ-9). Всі ці первинні форми обліку ОЗ також встановлено Наказом №352.
Різниця між первісною вартістю ліквідаційного об'єкта ОЗ і нарахованою амортизацією списується на витрати звітного періоду, в якому було прийнято рішення про ліквідацію.
Приклад На підприємстві є комп'ютер, первісна вартість якого ? 4500,00 грн. Накопичена амортизація за весь період експлуатації становить 4500,00 грн. На підставі відповідного висновку комісії прийнято рішення ліквідувати комп'ютер, розібравши його на запчастини. Запчастин отримано на 450,00 грн. ПЗ з ПДВ на отримані запчастини не нараховуються, за умови використання у госпдіяльності, див. п. 189.10 ПКУ. Податковий і бухгалтерський облік див. у таблиці.
Таблиця
Відображення в обліку ліквідації ОЗ
№ з/п
|
Найменування господарської операції
|
Бухгалтерський облік
|
Сума, грн
|
Податковий облік
|
||
Д-т
|
К-т
|
Доходи
|
Витрати
|
|||
1.
|
Списано суму зносу комп'ютера |
131
|
104
|
4500,00
|
—
|
—*
|
2.
|
Оприбутковано запчастини за комп'ютером |
20
|
746
|
450,00
|
450
|
—
|
* Вартість комп'ютера шляхом амортизації раніше вже було списано на витрати. |
Марина КРИВЕНКО, «Дебет-Кредит»