• Посилання скопійовано

Автомобіль після ДТП: ремонт і відшкодування

Автомобіль не розкіш, а тому він використовується майже на кожному підприємстві. Під час експлуатації автомобіля можуть виникнути і неприємні моменти, наприклад ДТП. Що потрібно знати бухгалтеру для відображення ДТП в обліку?

Автомобіль на підприємстві: коротко про головне

Нагадаємо про основні правила бухгалтерського та податкового обліку автомобіля на підприємстві.

Бухгалтерський облік

Якщо підприємство має у своїй власності автомобілі та використовує їх у процесі виробництва або постачання товарів, надання послуг, здає їх в оренду іншим особам тощо, і при цьому очікуваний строк такого використання перевищує один рік, то такі автомобілі відповідають визначенню основних засобів, що міститься у п. 4 П(С)БО 7. Згідно з класифікацією п. 5 П(С)БО 7 автомобілі належать до групи транспортних засобів.

Первісна вартість автомобілів, що перебувають у власності підприємства, обліковується на субрахунку 105 «Транспортні засоби». Різниця між первісною вартістю автомобілів та їх ліквідаційною вартістю — це вартість, що амортизується протягом строку їх корисного використання. Ліквідаційна вартість — це сума коштів або вартість ТМЦ, яку підприємство очікує отримати від продажу або ліквідації автомобіля після закінчення строку його корисного використання після вирахування витрат, пов'язаних із продажем або ліквідацією. Якщо підприємство не очікує якихось вигід після ліквідації автомобіля, то воно може не встановлювати ліквідаційну вартість взагалі. У цьому разі первісна вартість автомобіля і буде тією вартістю, що амортизується.

Нараховують амортизацію протягом строку корисного використання автомобіля, який встановлюється підприємством при введенні його в експлуатацію. Згідно з п. 26 П(С)БО 7, підприємство може використовувати такі методи амортизації автомобілів: прямолінійний, зменшення залишкової вартості, прискореного зменшення залишкової вартості, кумулятивний та виробничий. Крім того, амортизацію можуть нараховувати з урахуванням мінімально допустимих строків корисного використання основних засобів, установлених податковим законодавством (крім випадку застосування виробничого методу).

Якщо строк корисного використання автомобіля та метод його амортизації визначено правильно, то його амортизаційна вартість повністю замортизується якраз у той момент, коли сам автомобіль вже буде фізично зношений та непридатний для використання. У цьому разі після повного списання вартості автомобіля шляхом амортизації, коли залишкова вартість буде дорівнювати нулю, його можна вилучити зі складу активів та списати з балансу.

Податок на прибуток

У податковому обліку автомобілі належать до групи 5 основних засобів (п. 145.1 ПКУ), яка має назву «Транспортні засоби», з мінімально допустимим строком корисного використання 5 років. Амортизація автомобілів у податковому обліку нараховується за такими самими правилами, що й у бухгалтерському, але обмежено мінімальний строк корисного використання (пп. 145.1.2 ПКУ). Методи амортизації, що зазначені у пп. 145.1.5 ПКУ і які можна використовувати для автомобілів у податковому обліку, аналогічні до методів, установлених п. 26 П(С)БО 7. За аналогією з бухгалтерським обліком визначено і вартість, що амортизується (пп. 14.1.19 ПКУ).

ПДВ

Якщо при купівлі легкового автомобіля як об'єкта основних засобів у складі його вартості був сплачений ПДВ, то підприємство мало право відобразити цю суму податкового кредиту з ПДВ:

а) у складі валових витрат, якщо легковий автомобіль було придбано до 01.01.2011 р. згідно з пп. 7.4.2 Закону про ПДВ. Це не стосується легкових автомобілів, що придбавалися як таксомотори;

б) у складі податкового кредиту з ПДВ, якщо автомобіль було придбано після 01.01.2011 р.

До 01.01.2011 р. обережні платники податку могли і не включати суму податкового кредиту до складу валових витрат з тієї причини, що у ст. 15 Закону про прибуток прямо сказано: порядок обчислення оподатковуваного прибутку може встановлюватися та змінюватися лише шляхом внесення змін до цього Закону. Хоча, як би там не було, це питання вже залишилося у минулому. Нині, під час дії Податкового кодексу, податковий кредит з ПДВ при купівлі легкових автомобілів визначається за загальними правилами.

Щодо вантажних автомобілів, то податковий кредит з ПДВ, сплачений постачальникам під час їх купівлі, завжди визначався і тепер визначається за загальними правилами.

Є ще один момент, на який варто звернути увагу. Коли автомобіль ліквідується у зв'язку з закінченням строку корисного використання та коли його залишкова вартість до-рівнює ліквідаційній (або стає нульовою, якщо ліквідаційна вартість не встановлювалася), потрібно згадати про норми п. 189.9 ПКУ. Щоб уникнути нарахування податкових зобов'язань з ПДВ зі звичайної вартості такого автомобіля (у такому стані), слід підтвердити документально факт ліквідації автомобіля, внаслідок чого він уже не використовуватиметься за призначенням. Таким документом може бути акт про списання автотранспортних засобів за формою №ОЗ-41 або за іншою формою, що відповідає вимогам до первинних документів.

1 Типова форма №ОЗ-4 затверджена наказом Мінстату від 29.12.95 р. №352.

Події після ДТП

На жаль, з автомобілями іноді стаються дорожньо-транспортні пригоди (ДТП). Після ДТП можливі кілька варіантів розвитку подій:

1) пошкодження автомобіля виявилися незначними, і після заміни деталей він може використовуватися у госпдіяльності підприємства так само, як і раніше;

2) пошкодження автомобіля потребують некапітального ремонту, під час якого автомобіль не використовується у госпдіяльності підприємства;

3) пошкодження автомобіля потребують капітального ремонту, під час якого автомобіль не використовується у госпдіяльності підприємства, а результатом ремонту стане відновлення його первісних характеристик без зміни строку корисного використання;

4) пошкодження автомобіля потребують капітального ремонту, під час якого автомобіль не використовується у госпдіяльності підприємства, а результатом ремонту стане відновлення його первісних характеристик та подовження строку корисного використання або збільшення економічних вигід, які можна отримати від автомобіля. Рішення про подовження строку корисного використання автомобіля приймається керівником підприємства та відповідно оформлюється наказом керівника;

5) пошкодження автомобіля виявилися настільки значними, що підприємство прийняло рішення не ремонтувати його, а ліквідувати, або рішення про ліквідацію прийнято керівником підприємства незалежно від ступеня пошкодження автомобіля;

6) підприємство вирішило продати автомобіль у стані після ДТП за справедливою вартістю, без його ремонту.

У будь-якому разі всі рішення, які приймає підприємство щодо автомобіля після ДТП, оформлюються наказами керівника.

Нарахування амортизації автомобіля після ДТП

У бухгалтерському обліку нарахування амортизації зупиняється на період реконструкції, модернізації або дообладнання автомобіля (п. 23 П(С)БО 7). Щодо таких випадків, як ремонти, у П(С)БО 7 немає застережень про те, що амортизація під час ремонтів не нараховується. Проте підприємствам не забороняється за власним бажанням зупиняти нарахування амортизації на час капітального або некапітального ремонтів, якщо автомобіль у цей час не використовується у госпдіяльності, адже строк корисного використання теж зупиняється.

Отже, якщо підприємство вирішить провести капітальний ремонт і одночасну реконструкцію, модернізацію або дообладнання автомобіля, то на цей час воно обов'язково мусить зупинити нарахування амортизації. Якщо ж підприємство здійснює лише ремонт автомобіля, то на час ремонту воно може зупинити нарахування амортизації на добровільних засадах. Звичайно, у будь-якому разі факти виведення автомобіля з експлуатації та зворотне введення після ремонту мають бути підтверджені документально: наказами, розпорядженнями керівного органу підприємства та відповідними актами, наприклад актом про виведення автомобіля з експлуатації на час капітального ремонту (наприклад форма №ОЗ-1) й актом введення в експлуатацію після ремонту (форма №ОЗ-2).

Щодо нарахування амортизації у податковому обліку, то для таких випадків є пп. 145.1.2 ПКУ, в якому визначено, що нарахування амортизації зупиняється на період виведення об'єкта ОЗ з експлуатації на час реконструкції, модернізації, дообладнання та з інших причин. Як бачимо, перелік причин виведення об'єкта ОЗ з експлуатації у ПКУ дещо ширший, ніж у П(С)БО 7. Тож радимо зупиняти нарахування амортизації залежно лише від самого факту виведення автомобіля з експлуатації, адже будь-які причини підпадають під визначення «інших». При цьому така подія має бути засвідчена документально. Оскільки амортизація як у бухгалтерському, так і в податковому обліку нараховується щомісяця, то й мінімальний строк виведення автомобіля з експлуатації, при якому вже є сенс зупинити нарахування амортизації, дорівнюватиме одному місяцю. Введення в експлуатацію відремонтованого автомобіля відбувається за наказом керівника підприємства і також оформлюється відповідним актом.

До речі, при використанні виробничого методу нарахування амортизації зупиниться автоматично. При виробничому методі місячна сума амортизації визначається як добуток фактичного місячного обсягу робіт (пробігу, обсягу вантажоперевезень) та виробничої ставки амортизації. Виробнича ставка амортизації обчислюється діленням вартості, яка амортизується, на загальний обсяг робіт, який підприємство очікує виконати з використанням цього автомобіля. Автомобіль, який виведений з експлуатації і перебуває на ремонті, під час ремонту фактично не виконує жодних робіт (немає пробігу або вантажоперевезень), і тому сума амортизації за цей період буде нульовою або меншою за звичайну суму, яку нараховувало підприємство за умов звичайного використання автомобіля.

Ліквідація автомобіля після ДТП

Згідно з п. 41 Методичних рекомендацій №561 для визначення непридатності основних засобів та оформлення первинних документів створюється постійно діюча комісія, яка, зокрема, і повинна скласти і підписати акт на списання автомобіля, пошкодженого внаслідок ДТП за формою №ОЗ-4. У цьому акті зазначають технічний стан автомобіля, а також перелік деталей, вузлів та інших ТМЦ, що підлягають оприбуткуванню внаслідок ліквідації автомобіля. У висновку комісії наприкінці акта зазначаються причина списання і доцільність подальшого використання (продажу) запчастин, що залишаються після ліквідації (розбирання) автівки.

Бухгалтерський облік

У бухгалтерському обліку спочатку відбувається списання суми амортизації, що була нарахована на вартість автомобіля до моменту ДТП. Усі доходи та витрати від ліквідації автомобіля, пошкодженого у ДТП, відображають на рахунках надзвичайних доходів і витрат, адже ДТП — це надзвичайна подія, яка не може бути у рамках звичайної діяльності за жодних умов (див. таблицю 1).

Таблиця 1

Бухгалтерський та податковий облік ліквідації автомобіля після ДТП

№ з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Списано суму нарахованого зносу об'єкта ОЗ, що ліквідується
131
10
35000
2.
Списано залишкову вартість об'єкта ОЗ, що ліквідується
993
10
125000
125000
3.
Відображено інші витрати, пов'язані з ліквідацією об'єкта ОЗ
993
65, 66
14000
14000
4.
Відображено доходи від оприбуткування придатних для використання виробничих запасів
20
752
42500
42500
5.
Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ при ліквідації за самостійним рішенням платника податків
993
641/ПДВ
16500
6.
Сформовано фінансовий результат операції з ліквідації об'єкта ОЗ
794
993
155500
752
794
42500

Податок на прибуток

У разі ліквідації автомобіля після ДТП підприємство — платник податку на прибуток включає до складу витрат недоамортизовану частину вартості ліквідованого автомобіля згідно з п. 146.16 ПКУ. Ці витрати відображають у рядку 06.5.16 «Витрати, визначені відповідно до статті 146 розділу III Податкового кодексу України» додатка IВ до декларації з податку на прибуток, з якого ці витрати переносяться до рядка 06.5 «Iнші витрати звичайної діяльності та інші операційні витрати» самої декларації.

Якщо під час ліквідації автомобіля отримано запасні частини й інші ТМЦ, то їх вартість включається до складу інших доходів підприємства на підставі п. 135.5.4 ПКУ. Таким чином коригується сума витрат, визначена згідно з п. 146.16 ПКУ, адже вартість цих ТМЦ входила до складу вартості автомобіля, що підлягала амортизації. Ці доходи відображають у додатку IД, у рядку 03.9 «Вартість товарів (робіт, послуг), безоплатно отриманих у звітному періоді», з якого потрапляють до рядка 03 «Iнші доходи» декларації.

Податковий облік з ПДВ

У разі коли підприємство приймає рішення про ліквідацію автомобіля після ДТП, постає питання про нарахування ПДВ, якщо під час його ліквідації підприємство є платником цього податку. Відповідь залежатиме від того, в якому стані автомобіль: чи можливе подальше його відновлення та використання за призначенням, чи ні. Як уже було сказано вище, стан автомобіля при ліквідації засвідчується в акті на списання автотранспортних засобів за типовою формою №ОЗ-4 або іншою формою, яка містить усі необхідні реквізити та інформацію.

У разі прийняття рішення про ліквідацію автомобіля, який ще можна використовувати за призначенням, слід враховувати норми п. 189.9 ПКУ. Згідно з цим пунктом потрібно нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ. Базою нарахування буде звичайна ціна автомобіля у тому стані, в якому він ліквідується, але не нижча від його балансової вартості на момент ліквідації. Звичайну ціну пошкодженого автомобіля найкраще визначити за допомогою незалежного оцінювача, додавши до його звіту також дані спеціалізованих періодичних видань про умови купівлі-продажу автомобілів з аналогічними пошкодженнями.

Якщо ж ліквідується автомобіль у такому стані, в якому неможливе його відновлення та подальше використання (про що також робиться відмітка в акті за формою №ОЗ-4), то на цей випадок норми п. 189.9 не поширюються і податкові зобов'язання з ПДВ не нараховуються. Підприємству потрібно подати органу ДПС документ про знищення автомобіля і про те, що внаслідок цього автомобіль не може використовуватися за своїм первісним призначенням. Як правило, після ДТП завжди є відповідні документи, що підтверджують такий стан автомобіля, а також акт за формою №ОЗ-4. Як і коли подавати такі документи, у ПКУ не зазначено. На думку автора, це можна буде зробити також і під час податкової перевірки, коли це питання постане під час перевірки операцій з основними засобами. Обережні платники податку можуть подати документи до ДПI разом із декларацією з ПДВ за той період, в якому здійснено ліквідацію, не чекаючи перевірки.

Якщо під час ліквідації автомобіля були отримані запасні частини, які ще можна використати у госпдіяльності, то на вартість цих запчастин ПДВ не нараховується (п. 189.10 ПКУ).

Приклад 1 Автотранспортне підприємство має на балансі легковий автомобіль, первісна вартість якого становить 160000 грн. На момент скоєння ДТП сума накопиченого зносу в бухгалтерському обліку становить 35000 грн з урахуванням зносу за той місяць, в якому скоєно ДТП. Таким чином, залишкова вартість автомобіля на момент ДТП становить 125000 грн. Стан автомобіля після ДТП був такий, що його можна було відремонтувати та використовувати далі, але підприємство прийняло рішення про ліквідацію. Під час ліквідації оформлено акт за формою №ОЗ-4, в якому зазначено дані про фактичний стан автомобіля. До ліквідації автомобіля було залучено двох працівників автопарку, заробітна плата яких становить 14000 грн з урахуванням нарахованого ЄСВ. У процесі розбирання автомобіля було отримано запасні частини, вузли та металобрухт, які оцінено за справедливою вартістю на загальну суму 42500 грн. Справедлива вартість отриманих ТМЦ визначається на підставі даних про ціни на аналогічні цінності на вільному ринку (дані прайсів, оголошень тощо). Ця сама вартість визнається звичайною ціною з метою податкового обліку.

Оскільки автомобіль ліквідовано за добровільним рішенням підприємства, воно зобов'язане відповідно до абз.1 п. 189.9 ПКУ нарахувати ПДВ на залишкову вартість автомобіля, але не нижче від його звичайної ціни за мінусом вартості отриманих ТМЦ: (125000 - 42500) х 20% = 82500 х 20% = 16500 грн.

Ремонт автомобіля після ДТП

Якщо автомобіль унаслідок ДТП не був остаточно зруйнований, підприємство може прийняти рішення щодо його ремонту. Ремонт автомобіля може здійснюватися як власними силами, так і з залученням сторонньої організації (СТО). Принципових відмінностей обліку в цих ситуаціях немає, крім того, що у разі ремонту власними силами підприємство несе витрати на оплату праці, здійснює амортизацію основних засобів, що використовувалися під час ремонту, та витрачає запасні частини й інші запаси, а у разі ремонту на СТО підприємство витрачається тільки на оплату виконаних ремонтних робіт.

Бухгалтерський облік

У тому разі, коли внаслідок ремонту автомобіля після аварії ми отримуємо лише відновлення його первісних якісних характеристик, витрати на такий ремонт відносять до витрат звітного періоду (п. 15 П(С)БО 7). Оскільки ДТП — це подія, що аж ніяк не пов'язана зі звичайною діяльністю підприємства та, звісно, не очікується, що вона відбуватиметься періодично, то пов'язані з нею витрати обліковують на субрахунку 993 — як інші надзвичайні витрати. Це стосується будь-якого ремонту після ДТП — як капітального, так і не капітального. Важливим є лише результат такого ремонту. Якщо внаслідок капітального ремонту автомобіля після ДТП відновляться лише його первісні характеристики, без збільшення строку корисного використання та без збільшення очікуваних економічних вигід від використання, то потрібно застосовувати п. 15 П(С)БО 7.

Коли ж після ДТП зроблено капітальний ремонт, внаслідок якого збільшилися строк корисного використання автомобіля та сума економічних вигід від його використання, або вирішено1 заразом ще й реконструювати та модернізувати автомобіль (якщо вже почали ремонт), то витрати на такий ремонт або поліпшення збільшать первісну вартість автомобіля. У цьому разі їх потрібно буде відобразити на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». Після введення відремонтованого та поліпшеного автомобіля в експлуатацію витрати на його капітальний ремонт, реконструкцію та модернізацію збільшать його первісну вартість, яку обліковуємо на субрахунку 105 «Транспортні засоби».

1 Таке рішення оформлюється наказом керівника підприємства.

Якщо капітальний ремонт не робився, а замість нього лише відновлено робочий стан автомобіля («відновлювальний» ремонт) перш ніж починати поліпшення або модернізацію, то витрати на відновлення автомобіля після ДТП треба буде списати на рахунок 993, адже вони так і залишаються витратами на ремонт автомобіля після надзвичайної події, а витрати на поліпшення і модернізацію відображаються на субрахунку 152.

Якщо підприємство вирішить застосовувати норми п. 14 П(С)БО 7, то воно може визначати суму збільшення первісної вартості автомобіля за податковим законодавством, а саме з урахуванням п. 146.11 ПКУ. Тоді первісна вартість автомобіля збільшиться не на всю суму капітального ремонту та/або поліпшення, а лише на ту її частку, що перевищує 10 відсотків сукупної балансової вартості всіх груп основних засобів, що підлягають амортизації, на початок звітного податкового року. Тобто від загальної вартості капітального ремонту та/або поліпшення треба відняти цей «10-відсотковий ліміт», а різницю додати до первісної вартості автомобіля.

Податок на прибуток

Витрати на ремонт і поліпшення автомобіля відносять до складу витрат платника податку на прибуток, якщо їх сума перебуває у межах 10-відсоткового ліміту згідно з п. 146.12 ПКУ. Ці витрати відображають у рядку 06.5.16 «Витрати, визначені відповідно до статті 146 розділу III Податкового кодексу України» додатка IВ до декларації з податку на прибуток, з якого вони потрапляють до рядка 06.5 «Iнші витрати звичайної діяльності та інші операційні витрати» декларації. Також сума, яка відноситься на витрати цього періоду, відобразиться у додатку АМ таблиці 3.

Якщо витрати на ремонт та/або поліпшення автомобіля перевищують 10-відсотковий ліміт, то на суму такого перевищення збільшується первісна вартість автомобіля згідно з п. 146.11 ПКУ, яка підлягає амортизації.

У зв'язку з тим, що Розділ III ПКУ «Податок на прибуток» набрав чинності з 1 квітня 2011 року, постає запитання, яким чином визначати 10-відсотковий ліміт у 2011 році. Згідно з п. 146.12 ПКУ цей ліміт становить 10 відсотків від сукупної балансової вартості всіх груп основних засобів на початок звітного року. Жодних особливих застережень щодо визначення ліміту у зв'язку з набранням чинності Розділом III не з початку 2011 року, а з 1 квітня, у ПКУ немає. З огляду на це автор дотримується думки, що для розрахунку ліміту все ж таки треба брати балансову вартість усіх груп основних фондів, що обліковувалися станом на початок 2011 року згідно із Законом про прибуток. На користь цього висновку можна навести такий аргумент: якщо визначати ремонтний ліміт на 1 квітня 2011 року, то внаслідок цього ремонтний ліміт у 2011 році буде визначено двічі — на 1 січня та на 1 квітня 2011 року.

Як бути, якщо ліміт, визначений у січні на весь 2011 рік, ми повністю використали у I кварталі 2011 року? Чи означає це, що у наступних кварталах 2011 року вже не можна застосовувати п. 146.12 ПКУ? А якщо визначити новий ліміт, але вже станом на 1 квітня 2011 року, то чи не завищимо ми витрати звітного періоду, адже річний ліміт ми вже використали у I кварталі? У разі визначення ліміту на 1 квітня 2011 року виникає більше запитань, ніж відповідей, тому ми радимо дотримуватися обережної позиції та визначати ліміт у суворій відповідності до тексту п. 146.12 ПКУ, тобто використовувати балансову вартість основних фондів саме на початок 2011 року.

Такий підхід не дозволить завищити витрати звітного періоду за рахунок використання одразу двох лімітів. Хоча й тут є термінологічна розбіжність: на початок 2011 року ми обліковували балансову вартість основних фондів, а в п. 146.12 ПКУ йдеться про основні засоби, і їх балансова вартість на 1 січня та на 1 квітня 2011 року буде різною. У будь-якому разі кожне підприємство мусить прийняти виважене рішення з цього питання, враховуючи свої конкретні обставини та уникаючи завищення суми витрат.

ПДВ

У разі придбання ТМЦ, робіт або послуг, що пов'язані з ремонтом та/або поліпшенням автомобіля і до вартості яких входять суми ПДВ, підприємство — платник ПДВ обліковує такі суми вхідного ПДВ на загальних підставах згідно зі ст. 198 ПКУ або розподіляє їх згідно зі ст. 199 ПКУ у випадках, визначених цією статтею.

Приклад 2 Облік ремонту автомобіля. Автомобіль, що використовується з адміністративною метою, ремонтується після ДТП. Ремонт проведено частково за рахунок власних коштів, а частково на СТО. Вартість послуг СТО становить 15000 грн (у т. ч. ПДВ — 2500 грн). Вартість придбаних запасних частин та матеріалів для ремонту — 27000 грн (у т. ч. ПДВ — 4500 грн). Заробітна плата з нарахуванням ЄСВ, що нарахована працівникам підприємства за ремонтні роботи, становить 29400 грн.

На 01.01.20111 р. невикористаний 10-відсотковий ремонтний ліміт становив 51000 грн, а загальна сума витрат на ремонт автомобіля — 64400 грн. Отже, у податковому обліку до складу витрат звітного періоду підприємство може включити витрати на ремонт у сумі 51000 грн, а решта витрат збільшить первісну вартість автомобіля та будуть амортизуватися надалі. Які саме витрати на ремонт будуть включені до витрат звітного періоду, а які — до первісної вартості, значення не має.

1 Підприємство визначає 10-відсотковий ліміт станом на початок 2011 року.

У бухгалтерському обліку всі витрати на ремонт повністю відносять до складу надзвичайних витрат звітного періоду. В цей момент виникає тимчасова податкова різниця у сумі 13400 грн (64400 - 51000), що була віднесена на збільшення первісної вартості у податковому обліку та до складу надзвичайних витрат у бухгалтерському (див. таблицю 2).

Таблиця 2

Бухгалтерський та податковий облік ремонту автомобіля після ДТП

№ з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
Первісна вартість автомобіля
1.
Придбано ТМЦ для ремонту та поліпшення автомобіля
20
631
22500
2.
Відображено податковий кредит з ПДВ (за наявності податкової накладної)
641/ПДВ
631
4500
3.
Оплачено ТМЦ
631
311
27000
4.
Використано ТМЦ для ремонту автомобіля
993
20
22500
22500*
5.
Підписано акт виконаних робіт з СТО
993
631
12500
12500*
6.
Відображено податковий кредит з ПДВ (за наявності податкової накладної)
641
631
2500
7.
Нараховано заробітну плату і ЄСВ
993
66, 65
29400
16000**
13400***
8.
Сплачено роботи, виконані на СТО
631
311
15000
* До витрат відноситься вся вартість витрачених ТМЦ та вартість отриманих послуг СТО (без ПДВ).
** До витрат включаємо встановлений 10-відсотковий ліміт: 51000 - 22500 - 12500 = 16000.
*** Різниця, яка перевищує 10-відсотковий ліміт, збільшує первинну вартість автомобіля: 29400 - 16000 = 13400.

Облік відшкодування збитків страховою компанією

Страхова компанія відшкодовує потерпілій стороні — юридичній особі виключно майнову шкоду, заподіяну автомобілю. Про відшкодування моральної шкоди юридичній особі у цьому разі не йдеться, бо внаслідок ДТП не відбувається приниження ділової репутації юридичної особи, як це передбачено п. 4 ч. 1 ст. 23 ЦКУ. Iнших підстав для відшкодування моральної шкоди юридичним особам законом не встановлено.

Як визначити фактичну суму майнової шкоди, заподіяної автомобілю? Відповідь відшукаємо у ст. 22 ЦКУ, з назви якої випливає, що відшкодування збитків — це один із способів відшкодування майнової шкоди, а згідно з пп. 1 п. 2 ст. 22 ЦКУ збитки — це втрати, яких підприємство зазнало у зв'язку з пошкодженням автомобіля у ДТП, а також витрати, які воно зробило або мусить зробити для відновлення автомобіля, тобто реальні збитки. Отже, витрати підприємства на ремонт пошкодженого автомобіля якраз і є реальними збитками, які належать до відшкодування. У бухгалтерському обліку вони відображені на рахунку 993 «Iнші надзвичайні витрати». Крім цього, залишкова вартість ліквідованого автомобіля та витрати на його ліквідацію теж є реальними збитками, які відображені також на рахунку 993.

У податковому обліку, як ми бачили вище, витрати на ремонт можуть відноситися до складу інших витрат звітного періоду або збільшувати первісну вартість автомобіля. В останньому випадку вони фактично теж потраплять до складу витрат платника податку на прибуток, але поступово у складі амортизації. Щодо ліквідованого автомобіля, то податковий облік його вартості аналогічний до бухгалтерського: його залишкова вартість та витрати на ліквідацію відносять до складу інших витрат звітного періоду.

Правила обліку відшкодування застрахованих збитків визначено в абзаці другому пп. 140.1.6 ПКУ.

Облік відшкодування застрахованих збитків за ПКУ

Якщо умови страхування передбачають виплату страхового відшкодування на користь платника податку — страхувальника, то застраховані збитки, яких зазнав такий платник податку у зв'язку з веденням господарської діяльності, включаються до його витрат за податковий період, в якому він зазнав збитків, а будь-які суми страхового відшкодування зазначених збитків включаються до доходів такого платника податку за податковий період їх отримання.

Підпункт 140.1.6 ПКУ

Поняття застрахованих збитків чинним законодавством не визначено. Але можна вважати, що сума застрахованих збитків дорівнює сумі страхового відшкодування, наведеній у розрахунку до страхового акта, що визначається як різниця між сумою матеріального збитку та франшизою1. У будь-якому разі застраховані збитки не можуть бути більшими, ніж фактично здійснені витрати на ремонт автомобіля або фактичні витрати, понесені у зв'язку з його ліквідацією. А оскільки такі фактичні витрати ми вже віднесли до складу витрат платника податку або на збільшення первісної вартості автомобіля, то «витратна» умова абзацу другого пп. 140.1.6 ПКУ таким чином виконана. Коли ж ми отримаємо страхове відшкодування понесених збитків на банківський рахунок (або в касу), ми маємо включити його до складу доходів підприємства — платника податку на прибуток, і таким чином виконаємо «дохідну» умову пп. 140.1.6 ПКУ.

1 Франшиза — це передбачена страховим договором частина збитків, що у разі настання страхової події не відшкодовується страховиком.

Приклад 3 Отримання відшкодування від страхової компанії. Доповнимо умови прикладу 2. Легковий автомобіль було заздалегідь застраховано, а тепер підприємство отримало відшкодування від страхової компанії у сумі 33000 грн (у розмірі витрат на купівлю запасних частин та оплату послуг СТО без урахування ПДВ та за мінусом франшизи у розмірі 2000 грн). У податковому та бухгалтерському обліку ці операції відображають таким чином (таблиця 3).

Таблиця 3

Бухгалтерський та податковий облік ремонту автомобіля після ДТП

№ з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Операції з прикладу 2:          
використано ТМЦ для ремонту автомобіля
993
20
22500
22500
підписано акт виконаних робіт з СТО
993
631
12500
12500
2.
Відображено у складі доходів суму страхового відшкодування, що підлягає отриманню від страховика (зазначену у страховому акті)
655
751
33000
3.
Отримано страхове відшкодування від страховика
311
655
33000
33000

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. №435-IV.
  • Закон про ПДВ — Закон України вiд 03.04.97 р. №168-97-ВР «Про податок на додану вартість».
  • Закон про прибуток — Закон України вiд 28.12.94 р. №334-94-ВР «Про оподаткування прибутку підприємств».
  • П(С)БО 7 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. №92.
  • Методичні рекомендації №561 — Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. №561.

Юлія ЄГОРОВА, спеціаліст з оподаткування та бухгалтерського обліку

До змісту номеру