• Посилання скопійовано

Екологічний облік та системи бізнес-прогнозування

23.09.2011 р. в Києві відбувся практичний семінар «Запровадження нових моделей звітності відповідно до сучасних практик бізнес-прогнозування». Захід було організовано АССА (Асоціацією присяжних сертифікованих бухгалтерів) та Бізнес Освітнім Альянсом. Про основні моменти, що обговорювалися на семінарі, читайте нижче.

Що має знати сьогодні та враховувати у своїй роботі бухгалтер або фінансист на підприємстві, щоб підготуватися до завтрашнього дня? Саме з цього запитання розпочала семінар Наталія Вовчук, голова представництва АССА в Україні та країнах Прибалтики і Кавказу. Адже не є таємницею той факт, що будь-які зміни та нововведення у фінансовій звітності тією чи іншою мірою визначаються і соціальною складовою. Сьогоднішня концепція фінансової звітності є ретроспективною, тобто у фінзвітності відображають події, що вже мають місце і вже сталися. Проте комплексний аналіз компанії можливий лише з огляду на перспективну, прогнозну концепцію — коли і регулятори, і зовнішні користувачі фінансової інформації мають доступ до готової прогнозної інформації про підприємство. На сьогодні бізнес в Україні до цього не готовий.

Головним доповідачем семінару був Хенінг Драгер, керівник з питань сталого розвитку, BDO Ukraine.

Під час семінару порушили, зокрема, такі питання:

1. Законодавчі бази стосовно обліку й аудиту в сфері сталого розвитку.

2. Види і типи обліку та звітності сталого розвитку (нефінансова звітність, описова звітність, облік біорізноманіття, облік вуглецевих викидів, водний облік).

3. Останні напрацювання: інтегрована звітність та Міжнародні стандарти фінансової звітності.

4. Приклади «вуглецевого» й екологічного обліку з України та з-за кордону.

Однією з тем для дискусії була відповідь на запитання: чи може «інтегрована звітність» допомогти визначити нефінансову вартість?

Так, під час семінару було озвучено основні напрями практики застосування інтегрованої звітності, зокрема:

— потрійний критерій управління діяльністю (зовнішнє середовище, соціальна та економічна сфери);

— потрійна перевірка на ризик для кожної стратегічної діяльності;

— повний незалежний аудит зв'язку між фінансовою та нефінансовою діяльністю.

Як було прокоментовано під час зустрічі, на сьогодні основні труднощі інтегрованої звітності є такими:

— не завжди вчасне підбиття нефінансових підсумків;

— необхідний рівень міжфункціональної інтеграції;

— визначення необхідного рівня деталізації;

— відсутність узгоджених стандартів та методології аудиту (гарантії);

— погане розуміння зв'язку між фінансовою та нефінансовою діяльністю;

— привертання уваги інвесторів до нефінансової інформації;

— привертання уваги інших зацікавлених осіб до фінансової інформації.

Роль бухгалтерів та фінансистів на етапі звітності полягає у розгляді інтегрованої звітності як методу дослідження, розподілі на функціональні команди та дотриманні основних позицій МСФЗ про нематеріальні активи, зобов'язання і витрати.

Основні законодавчі ініціативи в Україні — це закони від 25.06.91 р. №1264-XII «Про охорону навколишнього природного середовища», від 16.10.92 р. №2707-XII «Про охорону атмосферного повітря», від 09.02.95 р. №45/95-ВР «Про екологічну експертизу», від 05.03.98 р. №187/98-ВР «Про відходи» та від 24.06.2004 р. №1862-IV «Про екологічний аудит».

Юлія КЛОВСЬКА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру