7 квітня Верховною Радою України був прийнятий, а 7 травня (без жодного перехідного періоду) набрав чинності Закон №32051, який вніс суттєві зміни до положень адміністративного законодавства, скасувавши свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи та фізичної особи — підприємця.
Змін зазнали 27 законодавчих актів, у тому числі три кодекси. Важливі зміни було внесено, зокрема, до Податкового кодексу України. Розгляньмо основні зміни докладно.
Основні зміни щодо скасування свідоцтва
Внесено значні зміни до Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» (Закон №755), із тексту якого вилучено і згадку про свідоцтво про держреєстрацію (у Законі тепер немає навіть такого поняття).
1 Закон України від 07.04.2011 р. №3205-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скасування свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи та фізичної особи — підприємця». З документом можна ознайомитися у «ДК» №21/2011.
Не справлятиметься реєстраційний збір у розмірі 1 н. м. д. г. за заміну свідоцтва про держреєстрацію у зв'язку з його втратою або пошкодженням. Iнформація про серію та номер свідоцтва про держреєстрацію, дату видачі або заміну такого свідоцтва тепер не буде вноситися до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (ЄДР), інформація про втрату або заміну свідоцтва не підлягатиме публікації.
Нагадаємо, що відповідно до ст. 21 Закону №755 виписка з ЄДР видається юридичній особі або фізичній особі — підприємцю за їхнім письмовим запитом протягом двох робочих днів з дати подання цього запиту, а також у випадках, установлених цим Законом. За її одержання справляється плата в розмірі 1 н. м. д. г. Тепер виписка з ЄДР, по суті, замінить свідоцтво про держреєстрацію. Тому розширено перелік випадків, коли плата за одержання виписки не справляється (ч. 10 ст. 21 Закону №755). Це, зокрема, проведення держреєстрації юрособи чи підприємця, внесення змін до даних ЄДР тощо. До речі, в цих випадках справляється реєстраційний збір, тож виписки є лише умовно безкоштовними.
При цьому зі ст. 21 Закону вилучено норми, згідно з якими строк чинності виписки встановлювався в один місяць.
Відмінність виписки від свідоцтва
Свідоцтва не буде, тож у випадках, коли видавалося/замінювалося свідоцтво, тепер буде виписка. А у відносинах з іншими особами використовуватимуться виписка або витяг. Однак виписка з ЄДР суттєво відрізняється від свідоцтва про держреєстрацію.
Iз Закону виключено ч. 9 ст. 21, згідно з якою виписка втрачала чинність раніше місячного строку (який також скасовано), якщо до ЄДР були внесені зміни щодо відомостей, які зазначаються у такій виписці.
Тобто виписка начебто є безстроковою, проте після її видачі можна внести зміни до даних ЄДР і отримати нову виписку (навіть у вигляді суттєвих змін — місцезнаходження, назви тощо — старі виписки (на відміну від свідоцтва) держреєстратору не здаються). Таким чином, у підприємства (підприємця) може бути не одна виписка (як раніше було одне свідоцтво), а безліч виписок (у тому числі з різними даними).
Зазначимо, що в теперішній формі виписки ще залишилося нагадування про те, що вона чинна лише 30 днів.
Випадки, коли застосовується виписка
Так, при проведенні державної реєстрації юрособи, фізичної особи — підприємця не пізніше наступного робочого дня з дати держреєстрації разом із примірником оригіналу установчих документів з відміткою держреєстратора надсилатиметься (видаватиметься) не свідоцтво про держреєстрацію, а виписка з ЄДР (ч. 6 ст. 25 та ч. 4 ст. 43 Закону №755). Виписка надаватиметься і при проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юрособи (ч. 15 ст. 29 Закону №755). У разі зміни відомостей про юридичну особу відповідно до ч. 10 ст. 19 Закону №755 тепер не замінюватиметься свідоцтво (у тих випадках, коли воно раніше замінювалося), а надсилатиметься нова виписка з ЄДР.
Тож навіть підприємства (підприємці), які отримали свідоцтво давно, після 07.05 вже ним не користуються — у передбачених законодавством випадках мають застосовуватися виписка або витяг із ЄДР.
Згідно зі змінами до ст. 36 Закону №755, після завершення процедури ліквідації юрособи свідоцтво про держреєстрацію не подаватиметься держреєстратору, і на ньому не проставлятиметься відмітка про держреєстрацію припинення. Така відмітка проставлятиметься лише на примірнику оригіналів установчих документів (ч. 11 ст. 36 Закону №755), який не пізніше наступного робочого дня з дати державної реєстрації припинення ЮО держреєстратор повинен видати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) голові ліквідаційної комісії або уповноваженій ним особі.
Аналогічні дії має вчинити держреєстратор і при припиненні підприємницької діяльності фізичною особою — підприємцем.
Робота з контрагентами
При відносинах з контрагентами підприємству можуть бути важливими їхній юридичний статус, найменування, місцезнаходження, повноваження органів управління. Увага! Сьогодні, очевидно, підприємство може пред'являти «нормальну» виписку з ЄДР і на цей момент вже бути ліквідованим (для підприємця — таким, що припинив діяльність).
Щодня отримувати виписку або витяг підприємство, мабуть, не буде. I не лише через їх вартість, а й тому, що в держреєстраторів тепер додасться роботи — адже раніше можна було пред'явити свідоцтво про ЄДР, а тепер кожне підприємство запитуватиме виписку або витяг.
Для юридичних осіб залишається важливий документ, у якому прописані основні моменти, що можуть цікавити контрагентів, — це статут чи положення. Тож за необхідності юридичний статус контрагента можна перевірити, звернувшись до його установчих документів. Адже при зміні установчих документів та припиненні юридичної особи на оригіналі установчих документів проставляється відповідна відмітка.
Зміни до податкового законодавства
У зв'язку зі скасуванням свідоцтв про держреєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності змінилася і сфера контролю податкових органів. Відповідно до змін, внесених коментованим Законом до Закону про ДПС та ПКУ, відтепер податкові органи не здійснюватимуть контроль за наявністю свідоцтв про держреєстрацію СПД (не контролюватиметься наявність свідоцтв під час здійснення фактичних перевірок). Отримання податковим органом інформації щодо можливого здійснення платниками податків діяльності без свідоцтв про держреєстрацію не буде тепер підставою для проведення фактичної перевірки. Втім, як і відсутність свідоцтва тепер не буде підставою для адміністративного арешту майна платника податків (пп. 94.2.4 ПКУ).
Зміни щодо оподаткування доходів підприємців при виплаті
Варто звернути увагу на зміну, що відбулася в п. 177.8 ПКУ. Лише з нового року набрали чинності правила, що більш-менш зрозуміло врегульовували порядок оподаткування доходів, що виплачуються підприємцям, як ось чергові зміни, що знову внесли певну незрозумілість до цієї системи.
З нового року суб'єкт господарювання, який нараховував (виплачував) такий дохід, не утримував ПДФО у джерела виплати, якщо фізичною особою — підприємцем, яка отримує такий дохід, було надано копію свідоцтва про держреєстрацію її суб'єктом підприємницької діяльності.
Згідно зі змінами до названого пункту ПКУ підприємцем тепер має бути надано виписку або витяг з ЄДР про держреєстрацію його як суб'єкта підприємницької діяльності. На нашу думку, оскільки ні в ПКУ, ні в Законі №755 немає і згадки про свідоцтво, це стосується й підприємців, які є зареєстрованими до 07.05.2011 р. Вони тепер мають теж надавати не копію свідоцтва, а витяг або виписку.
Чи потрібен оригінал виписки/витягу
Акцентуємо увагу на тому, що раніше у п. 177.8 ПКУ йшлося про копію свідоцтва, а тепер слово «копія» не згадується.
Тож буквально виходить, що для кожного контрагента підприємець має отримувати виписку або витяг з ЄДР?!
Нагадаємо, що отримання виписки чи витягу з ЄДР є платними. Згідно зі ст. 20 Закону №755 та відповідно до наказу Держкомпідприємництва від 20.10.2005 р. №99 плата за одержання витягу — 3 н. м. д. г. (51 грн).
На відміну від виписки, що надається самій юрособі чи фізособі-підприємцю, одержання витягу є загальнодоступним як відповідь на запит1 будь-якого іншого суб'єкта господарювання.
Тобто витяг може одержати не лише саме підприємство, але і його контрагенти.
Рекомендуємо читачам, що працюють із підприємцями, звертатися до податкових органів за податковими консультаціями: що означає «надання виписки або витягу» — чи повинен такий документ залишатися в підприємства, чи його необхідно лише пред'явити (коли «надання» означає пред'явлення) і достатньо лише копії документа2.
1 Форму витягу з ЄДР затверджено наказом Держкомпідприємництва від 20 жовтня 2005 р. №97.
2 До речі, в законодавстві є відповідні приклади. Так, зокрема, ч. 2 ст. 24 КЗпП містить правило, згідно з яким «при укладенні трудового договору громадянин зобов'язаний подати паспорт». Звичайно, що паспорт не залишається на підприємстві. Тож цілком ймовірно, що практика піде таким чином, що виписка або витяг лише пред'являтимуться.
Зміни до деяких інших законів
Решта змін до законодавства пов'язані із вилученням із текстів законів норм, що містили посилання на свідоцтво про держреєстрацію, — відтепер відповідні норми посилаються на виписку або витяг.
Згідно зі змінами до Закону «Про нотаріат» відтепер, перевіряючи цивільну правоздатність і дієздатність юридичної особи, нотаріус зобов'язаний ознайомитися з установчими документами, витягом з ЄДР цієї юридичної особи і перевірити, чи відповідає нотаріальна дія, яка вчиняється, обсягу її цивільної правоздатності та дієздатності. На нашу думку, це означає, що при вчиненні нотаріальної дії кожного разу треба буде одержувати витяг.
Зміни щодо ліцензій у сфері обігу спирту, алкоголю, тютюну
Згідно зі змінами, внесеними до Закону «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», для отримання ліцензій, одержання яких передбачено названим Законом, тепер надаватиметься не нотаріально засвідчена копія свідоцтва про держреєстрацію, а витяг або виписка (тобто оригінал). Крім того, до єдиного реєстру місць зберігання спирту тепер вноситиметься інформація для фізичних осіб — підприємців не про номер свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта господарювання, а номер реєстраційної картки платника податків (фактично IПН фізособи).
Відповідальність держреєстраторів
Ліквідовано адмінвідповідальність за порушення встановлених законом строків видачі свідоцтва про держреєстрацію (коментованим Законом внесено зміни до ст. 166-11 КпАП), проте залишилася відповідальність за порушення встановлених законом строків для проведення держреєстрації юридичної особи або фізичної особи — підприємця, що тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 20 до 40 н. м. д. г.
Замість висновків
Ми ще не мали реальної змоги оцінити вплив, який справив коментований закон на сферу господарювання та її учасників, але цей вплив, безперечно, буде величезним.
Поки що створюється враження, що внесені зміни, які в рази збільшать кількість запитів до ЄДР та черги до держреєстраторів, покликані насамперед збільшити доходи установ, що займаються веденням ЄДР, та їх службовців.
Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор