Ці витрати можна відобразити або як збільшення первісної вартості будівлі, або як створення окремого об’єкта основних засобів. Рішення про те, як саме обліковувати такі витрати (у складі вартості будівлі чи як окремий об’єкт), ухвалює керівник підприємства та оформлює відповідним наказом (пп. 30 Методрекомендацій №561).
Бухгалтерський облік
Незалежно від обраного варіанта, спочатку всі витрати, пов’язані зі встановленням сигналізації, накопичуються на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів»:
— Д-т 152 К-т 631 — на суму виконаних робіт без урахування ПДВ;
— Д-т 641 К-т 631 — відображено ПК з ПДВ, якщо виконавець і замовник є платниками ПДВ, складено ПН та зареєстровано в ЄРПН;
— Д-т 631 К-т 311 — оплата виконаних робіт.
Після завершення робіт та введення сигналізації в експлуатацію накопичені витрати списують за одним із двох варіантів.
Варіант 1: Збільшення первісної вартості будівлі
Витрати на встановлення нової охоронної сигналізації розглядаються як поліпшення, що спричинює збільшення майбутніх економічних вигід від використання будівлі. Такі витрати збільшують первісну вартість основних засобів згідно з пп. 14 НП(С)БО 7 «Основні засоби».
Тож якщо сигналізація розглядається як невід’ємна частина будівлі, її вартість капіталізується у складі цього об’єкта:
— Д-т 103 К-т 152.
З місяця, наступного за місяцем проведення поліпшення, амортизацію будівлі нараховують виходячи з її нової, збільшеної залишкової вартості.
Варіант 2: Створення окремого об’єкта основних засобів
Якщо підприємство вирішує обліковувати сигналізацію як окремий об’єкт (наприклад, через відмінний строк корисного використання), її зараховують на баланс у складі групи «Машини та обладнання»:
— Д-т 104 К-т 152.
У цьому разі амортизацію за новим об’єктом починають нараховувати з місяця, наступного за місяцем його введення в експлуатацію.
Висновки
Витрати на встановлення охоронної сигналізації можна обліковувати як збільшення первісної вартості будівлі або як окремий об’єкт основних засобів, залежно від рішення керівника, оформленого наказом.
Усі витрати спочатку накопичують на субрахунку 152, а після введення в експлуатацію списують або на 103 (будівля) для капіталізації, або на 104 (машини та обладнання) як окремий об’єкт.
Амортизацію нараховують з наступного місяця після введення в експлуатацію.