• Посилання скопійовано

Що нового

Оновлено Перелік ТОТ та територій бойових дій

! Усім

У серпні двічі внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Цього разу зміни та уточнення стосуються територіальних громад Донецької та Дніпропетровської областей.

До набрання чинності нижчезазначеними наказами діють зміни, внесені Наказом від 17.07.2025 №1160 з 29 серпня 2025 року.

Накази Мінрозвитку від 19.08.2025 №1275 та від 29.08.2025 №1323
наберуть чинності з дня опублікування, станом на 12.09.2025 не опубліковані


Затверджено нові правила відкриття, облаштування та закриття місць доставки товарів

! Логістичним компаніям

Міністерство фінансів затвердило:

— Порядок відкриття та закриття місць доставки;

— Вимоги до облаштування місць доставки;

— Порядок визначення товарів, які можуть бути доставлені в інше місце, узгоджене з митним органом призначення.

Окремо наказом установлено, що:

1) тимчасово, з дня набрання чинності цим наказом, до 19 квітня 2026 року продовжують функціонувати місця доставки, визначені митними органами відповідно до наказу Мінфіну від 30.05.2012 №646 «Про місця доставки товарів транспортними засобами»;

2) місця доставки, які на момент завершення зазначеного строку були відкриті без видання наказу митного органу або не відповідають Вимогам до облаштування місць доставки, або щодо яких підприємством не забезпечено подання митному органу документів, передбачених Порядком відкриття та закриття місць доставки, закриваються в установленому порядку;

3) товари, переміщення яких розпочалося до завершення вищезгаданого строку, доставляються в місце доставки, визначене при їх відправленні.

Наказ Мінфіну від 31.07.2025 №379
набере чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 12.09.2025 не опублікований


Оскарження рішень ПФУ щодо пенсій та соцвиплат: діє Порядок

! Пенсіонерам та отримувачам соцвиплат

ПФУ затвердив Порядок оскарження рішень, дій (бездіяльності) територіальних органів Пенсійного фонду України та їх посадових осіб щодо пенсійного забезпечення, надання страхових виплат та соціальних послуг.

Порядком передбачено, що:

— страхувальники, застраховані особи, пенсіонери, члени їхніх сімей мають право на оскарження рішень, дій (бездіяльності) виконавчих органів ПФУ та їх посадових осіб в адміністративному порядку у порядку підлеглості до керівника виконавчого органу Пенсійного фонду, посадовою особою якого винесено оскаржуване рішення, вчинено дії (бездіяльність), а в разі відмови у задоволенні скарги — до органу Пенсійного фонду вищого рівня та/або до адміністративного суду;

— застраховані особи, страхувальники, інші особи, які перебувають у правовідносинах, передбачених цим Законом, мають право на оскарження рішень, дій (бездіяльності) територіальних органів уповноваженого органу та їх посадових осіб у порядку підлеглості до керівника відповідного територіального органу уповноваженого органу, посадовою особою якого винесено оскаржуване рішення, вчинено дію (бездіяльність), а у разі відмови в задоволенні скарги — до уповноваженого органу та/або в судовому порядку.

Скаргу слід подати протягом 30 календарних днів з моменту ознайомлення з рішенням, що оскаржується.

Загальний строк подання — до 1 року з дати ухвалення рішення.

Пропущений з поважної причини строк подання скарги може бути поновлений органом, який розглядає скаргу / Пенсійним фондом України.

Постанова ПФУ від 13.06.2025 №21-1
чинна з 05.09.2025


Уряд оновив перелік потреб, на які благодійна допомога не оподатковується

! Надавачам та отримувачам благодійної допомоги

Кабінет Міністрів ухвалив зміни до Переліку потреб, сума благодійної допомоги для задоволення яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб (постанова КМУ від 26.11.2014 №653), якими розширено перелік товарів і послуг, що можуть надаватися як гуманітарна та благодійна допомога без оподаткування. А саме:

1) передбачено нові напрями підтримки для ВПО, військовослужбовців, осіб, які мають посвідчення учасника бойових дій, їх сімей та постраждалих від російської агресії — тепер допомога передбачає не лише житло та покриття комунальних послуг, а й модульні будинки, компенсацію за оренду житла, транспортне обслуговування та облаштування безперешкодного доступу до житла і місць тимчасового проживання;

2) враховується «вартість» благодійної допомоги, а не лише «сума», як раніше, що дозволяє передавати благодійну допомогу тим, хто її потребує, не тільки в грошовій сумі, а й у натуральній формі;

3) для відновлення втраченого майна тепер можна облаштовувати інженерні системи: водопостачання, каналізація, вентиляція та освітлення. Крім того, вперше до переліку потреб включено електричні радіатори, конвекційні нагрівачі, конвектори, вентилятори та їх комплектуючі;

4) максимальна вартість побутової техніки, яку можна надавати як благодійну допомогу, збільшена із 3 до 5 розмірів мінімальної заробітної плати за одиницю, а сільськогосподарської техніки загальна гранична вартість — з 50 до 100 розмірів мінімальної заробітної плати. Для генераторів, батарей для акумуляторів, а також пристроїв для заряджання встановлено загальну граничну вартість до 15 розмірів мінімальної заробітної плати.

До Переліку також включено:

— продуктові набори, окремо продукти харчування, набори гігієнічні, спальні набори, набори для екстреної допомоги, засоби індивідуального захисту, предмети першої необхідності, набори екстреної медичної та домедичної допомоги, та ваучери на їх закупівлю дитячі товари, ігри та іграшки;

— велосипеди (зокрема, електровелосипеди) та їх комплектуючі, крісла колісні, реабілітаційне обладнання, а також технічні засоби для навчання, підручники, книги та канцтовари;

— психологічна та соціальна реабілітація уточнена як реабілітація (абілітація).

Постанова від 06.08.2025 №943
чинна з 08.09.2025


Змінюються Ліцензійні умови провадження охоронної діяльності

! СГ, які провадять охоронну діяльність

Кабмін вніс зміни до Ліцензійних умов провадження охоронної діяльності. Зокрема:

— доповнено перелік відомостей та документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії;

— передбачено необхідність подання відомостей про наявність службових собак, засобів технічного захисту інформації та пунктів централізованого спостереження.

Установлено, що суб’єкти господарювання, які отримали ліцензію на провадження охоронної діяльності до набрання чинності цією постановою, зобов’язані привести свою діяльність у відповідність з Ліцензійними умовами провадження охоронної діяльності, затвердженими постановою КМУ від 18.11.2015 №960, з урахуванням змін, внесених цією постановою. Також вони мають подати до органу ліцензування відомості та документи, визначені абзацами шостим, восьмим підпункту 2, абзацами четвертим, п’ятим, шостим підпункту 3, підпунктом 5 пункту 6, абзацом сьомим пункту 17 зазначених Ліцензійних умов, не пізніше двох місяців з дня набрання чинності цією постановою.

Постанова від 03.09.2025 №1087
набере чинності 05.11.2025


10 принципів відповідальної гри від Мінцифри

! Організаторам азартних ігор

Мінцифри затвердило Принципи відповідальної гри. Загалом їх десять і вони спрямовані на здійснення організаторами азартних ігор заходів щодо попередження та мінімізації негативних наслідків участі фізичних осіб в азартних іграх, а також заходів, стосовно організації самоконтролю та самообмеження для гравців.

Наказ Мінцифри від 26.08.2025 №150
набере чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 12.09.2025 не опублікований


Кабмін підкоригував порядок формування цін на ліки

! Аптекам, фармацевтичним компаніям

Кабмін вніс зміну до Порядку формування цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, щодо яких запроваджено державне регулювання.

Уточнено, що оптово-відпускною ціною, зокрема, є ціна одиниці товару, що встановлюється в договорі, укладеному між вітчизняним суб’єктом господарювання, який має ліцензію на виробництво лікарських засобів або є власником реєстраційного посвідчення/його уповноваженим представником, який має ліцензію, видану відповідно до законодавства, на замовлення якого (за контрактом) вироблений такий товар, та суб’єктом господарювання, який здійснює оптову торгівлю товаром.

Тобто передбачено надання можливості формувати і надалі декларувати оптово-відпускну ціну як окремо виробникам (ліцензіатам), так і окремо власникам реєстраційного посвідчення на лікарській засіб/його уповноваженим представникам.

Постанова КМУ від 03.09.2025 №1077
чинна з 05.09.2025


Нові правила бронювання працівників ОПК та прифронтових територій

! Підприємствам ОПК та прифронтових територій

Кабмін вніс зміни до постанови КМУ від 27.01.2023 №76. Відтепер статус критично важливих у забезпеченні потреб Збройних Сил та інших силових структур можуть отримати підприємства, установи та організації, що виконують держзамовлення у сфері виробництва:

— безпілотних систем (авіаційних, наземних, водних та роботизованих комплексів);

— озброєння та спеціальної техніки;

— боєприпасів і комплектуючих;

— іншої продукції оборонного призначення для Держспецзв’язку чи інших замовників у сфері оборони.

Додатково до пункту 8-1 Порядку бронювання військовозобов’язаних внесено зміни: тепер йдеться не лише про території активних бойових дій, а й про ті з них, де функціонують державні електронні інформаційні ресурси.

Постанова КМУ від 08.09.2025 №1106
чинна з 09.09.2025


Оновлено перелік документів для відстрочки від мобілізації держслужбовців

! Держслужбовцям

Внесено зміни до Переліку документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у ст. 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Згідно зі змінами, право на відстрочку від мобілізації державних службовців, які:

— готують висновки до проєктів нормативно-правових актів, проводять їх фахову, наукову, юридичну експертизу та / або експертизу прийнятих нормативно-правових актів,

— безпосередньо виконують функції із забезпечення кібербезпеки, кіберзахисту та безпеки інформаційних технологій, роботи з розроблення програмного забезпечення, адміністрування баз даних, впровадження та підтримки новітніх інформаційно-комунікаційних технологій в органах, що забезпечують діяльність Президента України, ВРУ та КМУ підтверджується також документами, виданими Головою НКРЕКП.

Постанова КМУ від 27.08.2025 №1057
чинна з 02.09.2025


Зміни до порядку автоматичної фіксації адмінправопорушень на транспорті

! Перевізникам

Кабмін вніс зміни до Порядку фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі.

Уточнено, що у постанові про накладення адміністративного стягнення за правопорушення, зафіксоване в автоматичному режимі, за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм під час руху великогабаритними і великоваговими транспортними засобами автомобільними дорогами, вулицями або залізничними переїздами зазначаються виміряні з урахуванням похибки вагові та габаритні параметри транспортного засобу, які перевищили нормативні вагові та/або габаритні параметри транспортних засобів на ділянці автомобільної дороги, а також нормативні габаритно-вагові параметри транспортних засобів на цій ділянці автомобільної дороги.

Зміст постанов про накладення адміністративного стягнення за вчинені правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі, повинен відповідати вимогам ст. 283 КУпАП.

Постанова КМУ від 03.09.2025 №1088
чинна з 05.09.2025


Оновлено критерії оцінки ризику у сфері медичної практики

! Медичним закладам

Уряд вніс зміни до критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності з медичної практики і визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Міністерством охорони здоров’я.

А саме: у новій редакції викладено Додаток 2 «Перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності з медичної практики, їх показники та кількість балів за кожним показником, періодичність здійснення заходів державного нагляду (контролю)».

Постанова КМУ від 03.09.2025 №1083
чинна з 05.09.2025


Уточнено порядок ведення Реєстру розгляду скарг у сфері ліцензування

! Ліцензіатам та органам ліцензування

Кабмін вніс зміни до постанови від 30.09.2020 р. №907 «Про затвердження Порядку ведення Реєстру розгляду скарг здобувачів ліцензій, ліцензіатів на дії (бездіяльність) органів ліцензування щодо порушення законодавства у сфері ліцензування».

Оновленим порядком:

— визначено адміністратора, публічного реєстратора та створювача реєстрової інформації;

— уточнено об’єкти Реєстру розгляду скарг;

— закріплено, що відомості до Реєстру можуть вноситися публічним реєстратором або надходити шляхом електронної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами.

Завдяки змінам удосконалено механізм ведення Реєстру та забезпечено більшу прозорість процесу розгляду скарг у сфері ліцензування.

Постанова КМУ від 08.09.2025 №1098
набере чинності 12.11.2025


Новий порядок перетворення державних підприємств у господарські товариства

! Держпідприємствам

Кабмін затвердив Порядок перетворення державного підприємства в акціонерне товариство або товариство з обмеженою відповідальністю, 100% акцій (часток) якого належить державі. Він визначає механізм перетворення державних комерційних та казенних підприємств (крім підприємств, що входили до складу ліквідованого ДК «Укроборонпром» або передані в управління АТ «Українська оборонна промисловість») у господарські товариства.

Постанова КМУ від 08.09.2025 №1104
чинна з 09.09.2025


Уточнено правила ввезення обладнання для інвестпроєктів зі значними інвестиціями

! Інвесторам

Урядом внесено зміни до Порядку ввезення на митну територію України та цільового використання нового устаткування (обладнання) та комплектуючих виробів до нього, що ввозяться інвестором із значними інвестиціями виключно для власного використання при реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями на виконання спеціального інвестиційного договору, укладеного відповідно до Закону України «Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями в Україні». А саме:

1) Уточнено момент подачі переліку та обсягів ввезення товарів інвестором із значними інвестиціями — протягом 12 місяців з дати отримання висновку про доцільність реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями та укладення спеціального інвестиційного договору, проект якого не потребує доопрацювання, та протягом 12 місяців після досягнення згоди щодо усіх умов спеціального інвестиційного договору у разі наявності зауважень до проекту такого договору.

2) Викладено у новій редакції додаток 1 до Порядку «Перелік та обсяги товарів, які ввозяться на митну територію України інвестором із значними інвестиціями виключно для власного використання при реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями на виконання спеціального інвестиційного договору, укладеного відповідно до Закону України «Про державну підтримку інвестиційних проєктів із значними інвестиціями в Україні», із звільненням від оподаткування ввізним митом та податком на додану вартість».

3) Уточнено положення щодо орієнтовної вартості обладнання — у валюті договору поставки із зазначенням загальної вартості у гривні (в перерахунку відповідно до курсу Національного банку, встановленого на дату заповнення заявником письмового звернення).

Постанова КМУ від 08.09.2025 №1105
чинна з 09.09.2025


Уточнено порядок друку повісток

! Усім

Кабмін вніс зміни до пункту 34 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2024 №560.

А саме уточнено, що друк повісток, які сформовані за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, та направлення їх військовозобов’язаним та резервістам засобами поштового зв’язку здійснюється:

— Міноборони;

— обласними (Київським та Севастопольським міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки

— або державними підприємствами, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави (в поліграфічній галузі).

Здійснюється це на підставі відповідних договорів, укладених між Міноборони, обласними (Київським та Севастопольським міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, призначеним оператором поштового зв’язку та/або державними підприємствами, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави (в поліграфічній галузі).

Організація друку повісток може здійснюватися за допомогою системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів та електронних інформаційних ресурсів державних підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави (в поліграфічній галузі).

Постанова КМУ від 01.09.2025 №1062
чинна з 05.09.2025

Автор: Волос Наталія

До змісту номеру