На наш погляд, знищену сигналізацію треба списати і після цього відобразити витрати на облаштування нової сигналізації.
Списання вартості знищеної сигналізації (часткова ліквідація)
Позаяк сигналізація була частиною вартості будівлі, її знищення є частковою ліквідацією цього об’єкта основних засобів (ОЗ).
Документальне оформлення
Проводять інвентаризацію, як того вимагає п. 7 розд. I Положення №879 у разі псування цінностей.
Складають протокол інвентаризаційної комісії, де фіксують висновки.
На підставі протоколу та документів, що підтверджують факт знищення (наприклад, акт ДСНС, витяг з ЄРДР), керівник видає наказ про часткову ліквідацію.
Складають акт списання основних засобів (часткової ліквідації).
Бухгалтерський облік
Потрібно визначити первісну вартість та суму зносу, що припадають саме на знищену частину сигналізації в адмінбудівлі та цеху. Цю вартість визначає комісія підприємства (можливо, із залученням експерта) і затверджує керівник.
Проведення зі списання знищеної частини сигналізації:
— Д-т 131 К-т 103 — списано нарахований знос;
— Д-т 976 К-т 103 — списано залишкову вартість.
Облік витрат на встановлення нової сигналізації
Витрати на облаштування нової сигналізації замість знищеної збільшує первісну вартість адміністративної будівлі. Або підприємство може ухвалити рішення обліковувати сигналізацію як окремий об’єкт ОЗ. Таке рішення можна оформити письмовим наказом керівника.
В обох випадках усі витрати на облаштування сигналізації відображаються на субрахунку 152, а після закінчення робіт зараховуються на баланс — збільшують первісну вартість будівлі (Д-т 103 К-т 152) або формують новий об’єкт ОЗ (Д-т 104 К-т 152).
З наступного місяця після збільшення первісної вартості будівлі амортизація будівлі нараховується вже виходячи з оновленої первісної вартості. Якщо ж сформовано новий об’єкт ОЗ, то з наступного місяця після введення в експлуатацію такий об’єкт підлягає амортизації.
Висновки
1. Списання знищеної сигналізації: знищення сигналізації є частковою ліквідацією об’єкта ОЗ, що оформлюється інвентаризацією, протоколом, актом списання та проводками (Д-т 131 К-т 103, Д-т 976 К-т 103).
2. Облік нової сигналізації: витрати на нову сигналізацію обліковуються на субрахунку 152 і можуть збільшувати первісну вартість будівлі (Д-т 103 К-т 152) або формувати окремий об’єкт ОЗ (Д-т 104 К-т 152).
3. Амортизація: після встановлення нової сигналізації амортизація нараховується з наступного місяця виходячи з оновленої вартості будівлі або за новим об’єктом ОЗ.