• Посилання скопійовано

Ремонт майна, отриманого в управління: як облікувати?

Які правові особливості здійснення управителем ремонтів майна, отриманого в управління? Як такі витрати відображати у бухобліку?

Чи може управитель ремонтувати отримане в управління майно?

Якщо у договорі прямо передбачено право управителя здійснювати ремонт, то така діяльність є законною. Якщо договір не містить спеціальних положень, то:

— дрібні поліпшення та поточний ремонт, необхідні для нормального функціонування майна, можуть вважатися частиною звичайного управління;

— капітальний ремонт, який істотно змінює характеристики майна або потребує значних витрат, імовірно, потребує окремої згоди установника, бо виходить за межі звичайного управління.

Позаяк ст. 1042 ЦКУ передбачає відшкодування «необхідних витрат», можна стверджувати, що ремонт, який є необхідним для збереження майна у належному стані, може бути здійснений управителем із наступним відшкодуванням витрат.

Бухоблік ремонту майна управителя

Щодо майна в управлінні управитель веде окремий облік, причому вигоди від цього майна належать установнику управління, який є власником майна (ст. 1030, ст. 1034 ЦКУ). Пов’язані з управлінням майном розрахунки ведуть на окремому рахунку в банку (ст. 1030 ЦКУ).

Таким чином, управитель має вести відокремлений від своєї основної діяльності облік доходів, витрат, активів та зобов’язань, що пов’язані з управлінням майном. І такі показники у своєму бухобліку та фінзвітності не відображає.

Приклад. Від отриманого в управління майна управитель отримав доходи у вигляді орендної плати 240 000 грн, у т. ч. ПДВ — 40 000 грн, на окремий банківський рахунок договору управління майном.

Причому договір управління майном зареєстровано окремим платником ПДВ.

Витрати на поточний ремонт становлять 60 000 грн, у т. ч. ПДВ — 10 000 грн. Ремонт виконував сторонній підрядник. Витрати оплачено з окремого банківського рахунку. Винагорода управителя за договором — 84 000 грн, у т. ч. ПДВ — 14 000 грн, яку установник управління сплатив із власного рахунку (див. таблицю).

Таблиця

Бухгалтерський облік витрат на ремонт майна, отриманого в управління


з/п
Зміст господарської операції Бухгалтерський облік
Д-т К-т Сума
Окремий облік в управителя майна
1. Нараховано орендну плату 377 713 240 000
2. Нараховано ПДВ 713 641 40 000
3. Дохід від оренди віднесено на фінрезультати 713 793 200 000
4. Отримано орендну плату 313 377 240 000
5. Отримано роботи з ремонту 949 631 50 000
6. Відображено ПК з ПДВ 641 631 10 000
7. Оплачено ремонтні роботи 631 313 60 000
8. Витрати віднесено на фінрезультати 793 949 50 000
9. Відображено дохід, належний установникові управління (200 000 - 50 000) 793 685 150 000
10. Перераховано дохід установникові управління 685 313 150 000
Власний облік в управителя майна
11. Надано послуги з управління 361 703 84 000
12. Нараховано ПЗ з ПДВ 703 641 14 000
13. Дохід від наданих послуг віднесено на фінрезультати 703 791 70 000
14. Отримано оплату від установника 311 361 84 000
Облік в установника управління
15. Відображено дохід від переданого в управління майна 377 719 150 000
16. Отримано дохід на рахунок 311 377 150 000
17. Отримано послуги управителя 944 631 70 000
18. Відображено ПК з ПДВ 641 631 14 000
19. Оплачено послуги 631 311 84 000

Підсумуємо:

право управителя на ремонт майна: управитель може здійснювати ремонт майна, отриманого в управління, якщо це передбачено договором, є необхідним для належного управління або отримано згоду установника на значні витрати. Поточний ремонт вважається частиною звичайного управління, тимчасом як капітальний ремонт потребує окремої згоди;

бухоблік витрат на ремонт: витрати на ремонт майна, отриманого в управління, обліковують окремо від основної діяльності управителя.

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру