Чи може управитель ремонтувати отримане в управління майно?
Якщо у договорі прямо передбачено право управителя здійснювати ремонт, то така діяльність є законною. Якщо договір не містить спеціальних положень, то:
— дрібні поліпшення та поточний ремонт, необхідні для нормального функціонування майна, можуть вважатися частиною звичайного управління;
— капітальний ремонт, який істотно змінює характеристики майна або потребує значних витрат, імовірно, потребує окремої згоди установника, бо виходить за межі звичайного управління.
Позаяк ст. 1042 ЦКУ передбачає відшкодування «необхідних витрат», можна стверджувати, що ремонт, який є необхідним для збереження майна у належному стані, може бути здійснений управителем із наступним відшкодуванням витрат.
Бухоблік ремонту майна управителя
Щодо майна в управлінні управитель веде окремий облік, причому вигоди від цього майна належать установнику управління, який є власником майна (ст. 1030, ст. 1034 ЦКУ). Пов’язані з управлінням майном розрахунки ведуть на окремому рахунку в банку (ст. 1030 ЦКУ).
Таким чином, управитель має вести відокремлений від своєї основної діяльності облік доходів, витрат, активів та зобов’язань, що пов’язані з управлінням майном. І такі показники у своєму бухобліку та фінзвітності не відображає.
Приклад. Від отриманого в управління майна управитель отримав доходи у вигляді орендної плати 240 000 грн, у т. ч. ПДВ — 40 000 грн, на окремий банківський рахунок договору управління майном.
Причому договір управління майном зареєстровано окремим платником ПДВ.
Витрати на поточний ремонт становлять 60 000 грн, у т. ч. ПДВ — 10 000 грн. Ремонт виконував сторонній підрядник. Витрати оплачено з окремого банківського рахунку. Винагорода управителя за договором — 84 000 грн, у т. ч. ПДВ — 14 000 грн, яку установник управління сплатив із власного рахунку (див. таблицю).
Таблиця
Бухгалтерський облік витрат на ремонт майна, отриманого в управління
№ з/п |
Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | ||
Д-т | К-т | Сума | ||
Окремий облік в управителя майна | ||||
1. | Нараховано орендну плату | 377 | 713 | 240 000 |
2. | Нараховано ПДВ | 713 | 641 | 40 000 |
3. | Дохід від оренди віднесено на фінрезультати | 713 | 793 | 200 000 |
4. | Отримано орендну плату | 313 | 377 | 240 000 |
5. | Отримано роботи з ремонту | 949 | 631 | 50 000 |
6. | Відображено ПК з ПДВ | 641 | 631 | 10 000 |
7. | Оплачено ремонтні роботи | 631 | 313 | 60 000 |
8. | Витрати віднесено на фінрезультати | 793 | 949 | 50 000 |
9. | Відображено дохід, належний установникові управління (200 000 - 50 000) | 793 | 685 | 150 000 |
10. | Перераховано дохід установникові управління | 685 | 313 | 150 000 |
Власний облік в управителя майна | ||||
11. | Надано послуги з управління | 361 | 703 | 84 000 |
12. | Нараховано ПЗ з ПДВ | 703 | 641 | 14 000 |
13. | Дохід від наданих послуг віднесено на фінрезультати | 703 | 791 | 70 000 |
14. | Отримано оплату від установника | 311 | 361 | 84 000 |
Облік в установника управління | ||||
15. | Відображено дохід від переданого в управління майна | 377 | 719 | 150 000 |
16. | Отримано дохід на рахунок | 311 | 377 | 150 000 |
17. | Отримано послуги управителя | 944 | 631 | 70 000 |
18. | Відображено ПК з ПДВ | 641 | 631 | 14 000 |
19. | Оплачено послуги | 631 | 311 | 84 000 |
Підсумуємо:
— право управителя на ремонт майна: управитель може здійснювати ремонт майна, отриманого в управління, якщо це передбачено договором, є необхідним для належного управління або отримано згоду установника на значні витрати. Поточний ремонт вважається частиною звичайного управління, тимчасом як капітальний ремонт потребує окремої згоди;
— бухоблік витрат на ремонт: витрати на ремонт майна, отриманого в управління, обліковують окремо від основної діяльності управителя.