• Посилання скопійовано

Нові ставки акцизу: Закон №3878

З 1 вересня 2024 року діють нові, збільшені ставки акцизного податку на пальне. Водночас розширено можливості зберігання пального для генераторів.

1 вересня 2024 року набрав чинності Закон України від 18.07.2024 №3878-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку» (далі — Закон №3878). З повним текстом цього закону ви можете ознайомитися у «ДК» №37/2024.

Цей закон установлює нові ставки акцизного податку на бензин, газойлі (дизельне пальне), скраплений газ та паливо моторне альтернативне, розширює можливості зберігання пального для генераторів, а також вносить ще декілька змін до ПКУ та до Закону №3817.

Нові ставки акцизного податку на пальне

Ставки акцизу на пальне визначені у пп. 215.3.4 ПКУ. Це норма розділу VI ПКУ, яка часто доповнюється тимчасовими нормами підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ. Так сталося і цього разу.

У пп. 215.3.4 ПКУ визначено ставки акцизу, які діятимуть з 1 січня 2028 року, а поступовий перехід до цих ставок у період з 1 вересня 2024 року до 31 грудня 2027 року включно визначено у новому п. 48 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.

Ставки збільшуватимуться чотири рази: з 1 вересня 2024 року, а потім підвищуватимуться з 1 січня 2025, 2026 та 2027 року. Так поступово до 1 січня 2028 року ми прийдемо до тих ставок, які зазначені у пп. 215.3.4 ПКУ, — з огляду на їх мінімальний рівень, передбачений Директивою Ради 2003/96/ЄС від 27 жовтня 2003 року про реструктуризацію системи Співтовариства для оподаткування енергетичних продуктів та електроенергії.

Зокрема, з 1 вересня 2024 року до 31 грудня 2024 року включно встановлено такі ставки акцизного податку:

— на бензини — 242,6 євро за 1 000 літрів, із подальшим збільшенням до 359 євро за 1 000 літрів у період до 1 січня 2028;

— на газойлі (дизельне пальне) — 177,6 євро за 1 000 літрів, із подальшим збільшенням до 330 євро за 1 000 літрів у період до 1 січня 2028;

— на скраплений газ — 148 євро за 1 000 літрів, із подальшим збільшенням до 250 євро за 1 000 літрів у період до 1 січня 2028;

— на паливо моторне альтернативне — 184,08 євро за 1 000 літрів, із подальшим збільшенням до 272,4 євро за 1 000 літрів у період до 1 січня 2028.

Різні ставки підвищуються з різною швидкістю, і ми у таблиці показали темп підвищення для двох найпоширеніших ставок: 213,5 євро та 139,5 євро за 1 000 літрів. Друга ставка підвищується швидше.

Таблиця

Підвищення ставок акцизного податку 213,5 євро та 139,5 євро за 1 000 літрів

Період дії ставки Суміші ароматичних вуглеводнів, легкі та середні дистиляти та ін. Важкі дистиляти (газойль), мазут та ін.
Ставка, євро за 1 000 літрів Збільшення, % до попередньої Ставка, євро за 1 000 літрів Збільшення, % до попередньої
До 1 вересня 2024 213,5 139,5
З 1 вересня до 31 грудня 2024 включно 242,6 13.6 177,6 27.3
З 1 січня до 31 грудня 2025 включно 271,7 12 215,7 21.5
З 1 січня до 31 грудня 2026 включно 300,8 10.7 253,8 17.7
З 1 січня до 31 грудня 2027 включно 329,9 9.7 291,9 15
З 1 січня 2028 359 8.8 330 13.1

Отже, з 1 вересня 2024 року почали діяти ставки першого перехідного періоду, який триватиме до 31 грудня 2024 року включно.

Нагадаємо, що ці ставки застосовуються, зокрема, при ввезенні підакцизних товарів на митну територію України (пп. 213.1.3 та п. 216.4 ПКУ), при реалізації виробником виробленої ним продукції (пп. 213.1.1 та п. 216.1 ПКУ), при реалізації підакцизних товарів понад обсяги, зазначені у пп. 213.1.12 ПКУ, та в інших випадках. Якщо при ввезенні товарів з 1 вересня 2024 року помилково застосували попередню ставку акцизу, цю помилку треба виправляти за загальними правилами: складати аркуш коригування до митної декларації.

Розширено можливості зберігання пального для генераторів

Пункт 47 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ викладено у новій редакції.

У період дії воєнного стану в Україні та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування не є акцизним складом приміщення або територія, у тому числі платника акцизного податку з реалізації пального, у кожному (на кожній) з яких:

— загальна місткість розташованих ємностей для зберігання пального, що використовується виключно для заправляння електрогенераторних установок, не перевищує 2 000 літрів;

— приміщення або територія, у тому числі платника акцизного податку з реалізації пального (за винятком платників, які провадять діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання (крім зберігання виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки), які розташовані/знаходяться на територіях можливих бойових дій (для яких не визначено дату припинення можливості бойових дій), територіях активних бойових дій (для яких не визначено дату завершення бойових дій), включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, у кожному (на кожній) з яких загальна місткість розташованих ємностей для зберігання пального, що використовується виключно для заправляння електрогенераторних установок, не перевищує 2 000 літрів;

— загальна місткість розташованих ємностей для зберігання пального, що використовується виключно для заправляння електрогенераторних установок, не перевищує 2 000 літрів та одночасно зберігається або реалізується пальне у споживчій тарі ємністю до 5 літрів включно, отримане від виробника або особи, яка здійснила розлив пального у таку тару.

У період дії воєнного стану в Україні до визначеної дати припинення можливості бойових дій або дати завершення бойових дій не є акцизним складом приміщення або територія, у тому числі платника акцизного податку з реалізації пального (за винятком платників, які провадять діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання (крім зберігання виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки), які розташовані/знаходяться на територіях можливих бойових дій (для яких не визначено дату припинення можливості бойових дій), територіях активних бойових дій (для яких не визначено дату завершення бойових дій), включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, у кожному (на кожній) з яких загальна місткість розташованих ємностей для зберігання пального, що використовується виключно для заправлення електрогенераторних установок, перевищує 2 000 літрів та не перевищує  5 000 літрів.

Але і це ще не все. Є додаткові умови для тих СГ, які не зберігають та/або не реалізують пальне у споживчій тарі:

— використовують пальне виключно для заправляння генераторів;

— ведуть окремий облік пального, яке отримано та використано для їх заправляння;

— розраховуються за придбане для таких потреб пальне виключно у безготівковій формі.

Якщо ємності не є акцизним складом, то це означає, що власник таких ємностей не мусить реєструватися платником акцизного податку. За умови дотримання цих вимог отримане пальне для генераторів не враховують при застосуванні визначеного пп. 14.1.6 ПКУ критерію щодо неперевищення 1 000 кубічних метрів обсягів отримання пального таким СГ протягом календарного року.

Що це означає — думка редакції

Простими словами норми п. 47 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ означають таке (тут ми викладемо інформацію схематично, без подробиць, які наведені вище).

У період дії воєнного стану в Україні та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування:

— всі платники податків, у тому числі і всі платники акцизу, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2 000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково;

— усі платники податків, у тому числі і всі платники акцизу, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2 000 літрів одночасно зі зберіганням або реалізацією пального у споживчій тарі. Не вимагається вести окремого обліку пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково, тобто цим платникам можна придбавати пальне для генератора на АЗС за готівку;

— платники податків, у тому числі акцизу, і в тому числі ті, які зберігають пальне для потреб власного споживання та/або промислової переробки у ємностях, що розташовані або знаходяться на територіях, включених до Переліку територій, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2 000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково. Ця умова не поширюється на платників акцизу, які провадять діяльність із виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання з метою реалізації.

У період дії воєнного стану в Україні до виключення території підприємства з Переліку територій:

— платники податків, у тому числі акцизу, і в тому числі ті, які зберігають пальне для потреб власного споживання та/або промислової переробки, у ємностях, що розташовані або знаходяться на територіях, включених до Переліку територій, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю від 2 000 літрів до 5 000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково. Ця умова не поширюється на платників акцизу, які провадять діяльність із виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання з метою реалізації.

Як бачимо, ті підприємства, які розташовані на територіях, включених до Переліку територій, які є платниками акцизу та провадять діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, не можуть скористатися нормою щодо того, що ємності, в яких зберігається пальне для генераторів, не включаються до акцизного складу. Все пальне таких підприємств має зберігатися на акцизному складі, і воно може бути використане як для ведення основної діяльності, так і для забезпечення роботи генераторів.

Інші зміни, внесені Законом №3878

Іншими змінами, внесеними Законом №3878 до ПКУ, також передбачено:

— визначення терміна «проміжні продукти» відповідно до Директиви №92/83/ЄС від 19 жовтня 1992 року про гармонізацію структур акцизного збору на спирт та алкогольні напої (доповнено п. 14.1 ПКУ новим підпунктом 14.1.26-1);

збільшення розміру ставки акцизного податку для проміжних продуктів з 8,42 до 12,23 гривні за 1 літр (на 3,81 гривні) на вина ігристі та вина газовані, зброджені напої, вина (напої) ароматизовані ігристі (газовані) (зміни до пп. 215.3.1 ПКУ). Ці зміни набирають чинності та починають діяти з 1 грудня 2024 року;

— уточнено термін «загальна сума податкових зобов’язань з акцизного податку на сигарети» та розрахунку частки загальної суми податкових зобов’язань з акцизного податку у середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет (включаючи акцизний податок з роздрібної торгівлі підакцизними товарами);

— уточнено термін «середньозважена роздрібна ціна продажу сигарет», а саме: зазначається середньозважена роздрібна ціна продажу сигарет — ціна, розрахована зі суми загальної вартості всіх сигарет (з урахуванням усіх податків, у тому числі суми акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами), реалізованих виробниками на митній території України та ввезених імпортерами на митну територію України за період з 1 січня до 31 грудня включно звітного року, поділеної на суму загальної кількості реалізованих виробниками та ввезених імпортерами сигарет за той самий період, визначеної у деклараціях акцизного податку за січень — грудень звітного року, з розрахунку на 1 000 штук.

Зміни стосовно уточнення цих термінів набирають чинності та починають діяти з 1 січня 2025 року.

Автор: Єгорова Юлія

До змісту номеру