Суттєво. Продаж товарів, коли право власності на товар переходить до нерезидента на митній території України і продавець не має МД, є об’єктом оподаткування ПДВ на загальних умовах.
! Платникам ПДВ
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо застосування нульової ставки ПДВ та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі — ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, у січні 2022 року Товариство (постачальник-експортер) уклало договори (контракти) з нерезидентом (покупцем) на постачання товару (кукурудзи для кормових цілей) на умовах DAP-Термінал. Відповідно до таких умов перехід ризиків (права власності) відбувається у момент доставки товару (кукурудзи для кормових цілей) у зазначений покупцем пункт (термінал м. Миколаїв).
З 30.01.2022 до 22.02.2022 Товариство (постачальник-експортер) поставило (доставило) у порт м. Миколаєва товар (кукурудзу для кормових цілей) для нерезидента (покупця). Товар (кукурудза для кормових цілей) фактично був проданий нерезиденту (покупцю), оскільки право власності на такий товар було передано нерезиденту (покупцю) без права його повернення та нерезидент (покупець) повністю розрахувався за нього.
Водночас, у зв’язку із повномасштабним вторгненням російської федерації в Україну товар (кукурудза для кормових цілей) так і не був вивезений за межі митної території України і наразі перебуває опломбований (без права доступу) у порту м. Миколаєва.
З огляду на викладене Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо порядку застосування нульової ставки ПДВ в описаній у зверненні ситуації.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, зборів і митних платежів, регулюються нормами ПКУ, Митного кодексу України (далі — МКУ) та іншими нормативно-правовими актами з питань оподаткування (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ і частина друга статті 1 розділу І МКУ).
Відповідно до пунктів 5.1 — 5.3 статті 5 розділу I ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Згідно зі статтею 3 розділу І МКУ при здійсненні митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, застосовуються виключно норми законів України та інших нормативно-правових актів з питань митної справи, чинні на день прийняття митної декларації митним органом України.
Правові основи митного режиму експорту на митній території встановлено главою 15 МКУ.
Експорт (остаточне вивезення) — це митний режим, відповідно до якого українські товари випускаються для вільного обігу за межами митної території України без зобов’язань щодо їх зворотного ввезення.
Митний режим експорту може бути застосований до товарів, що призначені для вивезення за межі митної території України, та до товарів, що вже вивезені за межі цієї території та перебувають під митним контролем, за винятком товарів, заборонених до поміщення у цей митний режим відповідно до законодавства.
Для поміщення товарів у митний режим експорту особа, на яку покладається дотримання вимог митного режиму, повинна:
1) подати митному органу, що здійснює випуск товарів у митному режимі експорту, документи на такі товари;
2) сплатити митні платежі, якими відповідно до закону обкладаються товари під час вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту;
3) виконати вимоги щодо застосування передбачених законом заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності;
4) у випадках, встановлених законодавством, подати митному органу дозвіл на проведення зовнішньоекономічної операції з вивезення товарів у третю країну (реекспорт).
Частиною першою статті 248 розділу VІІ МКУ визначено, що митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування — з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.
Згідно з частиною п’ятою статті 255 розділу VІІ МКУ митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених МКУ відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується митним органом шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.
Положення про митні декларації затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року №450 (далі — Положення №450).
Відповідно до пункту 16 Положення №450 митна декларація на паперовому носії вважається оформленою за наявності на всіх її аркушах відбитка особистої номерної печатки посадової особи митного органу, яка завершила митне оформлення.
Електронна митна декларація вважається оформленою за наявності внесеної до неї посадовою особою митного органу, яка завершила митне оформлення, за допомогою автоматизованої системи митного оформлення відмітки про завершення митного оформлення з використанням електронного підпису чи печатки, що базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. Оформлена електронна митна декларація за допомогою автоматизованої системи митного оформлення перетворюється у візуальну форму, придатну для сприйняття її змісту людиною, у форматі, що унеможливлює у подальшому внесення змін до неї, та надсилається декларанту або уповноваженій ним особі.
Пунктом 30 Положення №450 визначено, що вивезення товарів за межі митної території України підтверджується, зокрема, у разі поміщення товарів у митний режим експорту для українських товарів (крім палива та енергії), що повністю використані під час переробки іноземних товарів, — митною декларацією, заповненою у звичайному порядку, чи додатковою декларацією відповідно до митного режиму експорту на такі українські товари, митною декларацією відповідно до митного режиму реекспорту на продукти переробки, що утворилися унаслідок використання в переробці відповідних українських товарів, а також повідомленням про фактичне вивезення за межі митної території України в митному режимі реекспорту таких продуктів переробки.
Повідомлення про фактичне вивезення товарів за межі митної території України містить відомості про кількість та номери у митній декларації товарів, вивезених за межі митної території України, дату їх фактичного вивезення, а у разі митного оформлення товарів за електронною митною декларацією — також відомості про номер митної декларації.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» — «г» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з:
постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України;
ввезення товарів на митну територію України;
вивезення товарів за межі митної території України.
З метою оподаткування ПДВ до операцій з ввезення товарів на митну територію України та вивезення товарів за межі митної території України прирівнюється поміщення товарів у будь-який митний режим, визначений МКУ.
Під вивезенням товарів за межі митної території України розуміється сукупність дій, пов’язаних із переміщенням товарів через митний кордон України у будь-який спосіб у відповідному напрямку, відповідно до МКУ (підпункт 14.1.21-1 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Відповідно до підпункту «а» підпункту 195.1.1 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ операції з вивезення товарів за межі митної території України у митному режимі експорту оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
Товари вважаються вивезеними за межі митної території України, якщо таке вивезення підтверджене в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, митною декларацією, оформленою відповідно до вимог МКУ.
Базою оподаткування для операцій з вивезення товарів за межі митної території України є договірна (контрактна) вартість таких товарів, зазначена в митній декларації, оформленій відповідно до вимог МКУ (пункт 189.17 статті 189 розділу V ПКУ).
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Нульова ставка ПДВ до операцій платника ПДВ з вивезення за межі митної території України товарів, поміщених у митний режим експорту, застосовується при умові, що таке вивезення підтверджене у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, митною декларацією, оформленою відповідно до вимог МКУ.
В описаній у зверненні ситуації до операцій платника ПДВ з продажу товарів нерезиденту, які фактично здійснювалися у період з 30.01.2022 до 22.02.2022, не може застосовуватися нульова ставка податку, оскільки такі операції не були підтверджені належним чином оформленими митними деклараціями та товари фактично не були вивезені за межі митної території України.
Водночас оперції платника ПДВ з постачання (продажу) товарів, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній територіх України підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленному порядку.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому видано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II ПКУ).