Нагадаємо, що на період воєнного стану Постановою №303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду. А ДРСУ ще у вересні 2022 р. запропонувала скасувати необхідність затвердження планів таких планових перевірок та внесення інформації на сайт контролера.
Але у грудні 2022 р. почали з’являтися нові плани перевірок на 2023 рік. Зокрема, станом на 26 грудня плани-графіки проведення документальних планових перевірок страхувальників на І квартал 2023 року оприлюднили всі регіональні управління Фонду соцстраху, крім тих, хто перебуває у тимчасовій окупації. Але, враховуючи поточну адміністративну реформу та приєднання ФСС до ПФУ, чи будуть проведені ці перевірки за цим графіком і хто їх проведе, — питання наразі відкрите.
Повідомила свій план перевірок на 2023 рік і ДПС. На момент написання цієї статті до графіка планових документальних перевірок внесено 4014 підприємств та підприємців. Але чи проведуть ці перевірки?
Нагадаємо, що, крім заборони на здійснення держнагляду (контролю) за постановою КМУ, ПКУ передбачив мораторій і на планові перевірки податковими органами. Позапланові перевірки можливі лише у випадках, установлених у пп. 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.
А ще у липні 2022 р. усі платники зраділи скасуванню через суд Постанови №89, якою КМУ раніше скасував мораторій на планові перевірки бізнесу в період карантину. Уряд у скасованій постанові дозволив податковим органам проводити планові податкові перевірки, право на проведення яких надається з дотриманням вимог п. 77.4 ПКУ. І що ж тепер? На підставі чого ДПСУ знову заговорила про планові перевірки?
Нечинність Постанови №89 зупинена
Почнімо з найнеприємніших новин: судова справа щодо нечинності Постанови №89 не закрита. Податківці далі борються за право на планові перевірки, й уряд їх у цьому підтримує!
ВС прийняв касаційну скаргу КМУ на судові рішення про визнання Постанови №89 протиправною та нечинною. Й ухвалою від 23.12.2022 у справі №640/18314/21 ВС зупинив дію рішення Окружного адмінсуду м. Києва від 26.01.2022 та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2022 у справі №640/18314/21 до закінчення їх перегляду у касаційному порядку.
Обґрунтування було доволі цікаве: мотивуючи своє клопотання, КМУ зазначає, що рішеннями, які оскаржуються, визнано протиправною та нечинною Постанову №89, тому немає можливості здійснювати контролюючим органом перевірки щодо додержання госпсуб’єктами норм податкового законодавства.
Як стверджує КМУ, несплата податків госпсуб’єктами за відсутності законодавчої можливості контролюючого органу реагувати на порушення унеможливлює надходження до державного бюджету, як наслідок, держава не може належним чином забезпечувати видатки на нагальні потреби. Отже, виконання цих рішень до закінчення касаційного перегляду призведе до значних втрат держбюджету.
Тож не дивно, що податкові органи, попри мораторій за ПКУ на планові перевірки, у т. ч. під час дії карантину, все ж таки затвердили графік планових заходів у 2023 році. Хоча норми скандальної Постанови №89 у будь-якому разі не можуть застосовуватися після 24.02.2022, бо на цей особливий період (на період дії воєнного та/або надзвичайного стану) встановлено спеціальні норми щодо проведення документальних податкових перевірок у приписах п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.
План-графік документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік опубліковано 23.12.2022, як того вимагає п. 77.1 ПКУ (в частині оприлюднення плану-графіка планових перевірок на офіційному вебсайті ДПСУ до 25 грудня року, що передує року, в якому вони проводитимуться).
На нашу думку, відсутність урегулювання проведення таких перевірок на рівні закону (під час дії воєнного стану) створює стан невизначеності щодо легітимності дій контролюючого органу з призначення та проведення майбутніх перевірок у 2023 році за цим планом. Але як із цим боротися?
Платники можуть захистити свої права
За п. 77.2 ПКУ до плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Періодичність перевірок
Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків із незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше ніж раз на три календарні роки, середнім — не частіше ніж раз на два календарні роки, високим — не частіше ніж один раз на календарний рік.
Порядок формування, затвердження плану-графіка та внесення змін до нього, а також перелік ризиків та їх поділ за ступенями затверджено наказом Мінфіну від 02.06.2015 №524, який не зазнав жодних змін після 24.02.2022.
Одним із засобів захисту своїх прав платник податків може обрати оскарження дій органу ДПС щодо включення платника до плану-графіка перевірок. Утім, судова практика тут доволі неоднозначна.
Зокрема, у постанові від 20.01.2021 у справі №420/5763/20 апеляційний суд наголосив, що дії контролюючого органу щодо формування, у тому числі затвердження, плану-графіка документальних планових перевірок суб’єктів господарювання є лише службовою діяльністю працівників податкового органу. Тому він не створює для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни чи припинення його прав та не породжує для нього обов’язкових юридичних наслідків, і відповідно такий акт не порушує права останнього.
Водночас суди розглядали справи щодо оскарження дій із внесення змін до такого плану-графіка. При цьому у справі №520/3161/19 (постанова ВС від 28.01.2021) ТОВ поставило під сумнів дії органів ДПС щодо коригування плану-графіка планових перевірок та внесення його до переліку підприємств, які підлягали плановій перевірці у січні 2019 р. Під час розгляду цієї справи всі суди були одностайні у своїх висновках та задовольнили позов ТОВ, визнавши дії податківців незаконними та скасувавши наказ на планову перевірку.
Натомість у справі №420/3259/19 (постанова ВС від 11.12.2020) ішлося про аналогічні обставини коригування плану-графіка, але за травень 2019 р. Підстави були ті самі: до плану-графіка включаються платники податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, платежів.
Проте у цій справі, на відміну від попереднього рішення (справа №520/3161/19), суди не побачили жодних порушень у діях податківців.
Замість висновків
Зрозуміло, що на сьогодні перевірки поступово відновлюються, адже (й уряд цього не приховує) бюджет треба поповнювати.
Проте, коли йдеться про податкові документальні перевірки, то правила їх призначення мають бути чітко прописані в ПКУ. А наявність самого графіка перевірок, на нашу думку, ще не вказує на можливість їх проведення.
Тож, мабуть, варто очікувати змін на законодавчому рівні або остаточного рішення ВС у справі про оскарження Постанови №89.
Нормативна база
- Постанова №89 — Постанова КМУ від 03.02.2021 №89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок».
- Постанова №303 — Постанова КМУ від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану».