Мінфін у своєму роз’ясненні від 26.10.2022 №41010-07/595-ЗПІ/483 наголосив, що відповідно до Порядку №419 перед складанням річної фінансової звітності обов’язкове проведення інвентаризації активів та зобов’язань підприємства. Правилам складання такої фінзвітності, до речі, буде присвячено наш наступний спеціальний випуск, у січні 2023 року.
Під час інвентаризації активів і зобов’язань перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка.
Для фіксування наявності, стану та оцінки активів підприємства та тих активів, які належать іншим підприємствам і обліковуються поза балансом, застосовуються інвентаризаційні описи, які оформлюються відповідно до вимог, установлених Положенням №88, для первинних документів з урахуванням обов’язкових реквізитів та вимог, передбачених Положенням №879.
Виявлені під час інвентаризації непридатні або зіпсовані запаси вносяться до окремого інвентаризаційного опису, в якому вказуються найменування відповідних запасів, їх кількість, причини, ступінь і характер псування, пропозиції щодо їх знецінення, списання або можливості використання цих предметів у господарських цілях.
Висновки щодо виявлених розбіжностей між фактичною наявністю активів і зобов’язань і даними бухгалтерського обліку, які наводяться в звіряльних відомостях, та пропозиції щодо їх врегулювання відображаються інвентаризаційною комісією у протоколі, що складається після закінчення інвентаризації і передається на розгляд та затвердження керівнику підприємства. У протоколі наводяться: причини нестач, втрат, лишків, а також пропозиції щодо заліку внаслідок пересортиці, списання нестач в межах норм природного убутку, а також понаднормових нестач і втрат від псування цінностей із зазначенням причин та вжитих заходів щодо запобігання таким втратам і нестачам. Підприємства можуть додавати до протоколів іншу інформацію, що є суттєвою для прийняття рішень щодо визнання і оцінки активів і зобов’язань та розкриття відповідної інформації у фінансовій звітності.
Протокол інвентаризаційної комісії затверджується керівником підприємства протягом 5 робочих днів після завершення інвентаризації.
Результати інвентаризації на підставі затвердженого протоколу інвентаризаційної комісії відображаються у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності того звітного періоду, у якому закінчена інвентаризація.
Окремо Мінфін підкреслив, що юридичними особами, створеними відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також представництвами іноземних суб’єктів господарської діяльності можуть застосовуватися типові форми для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2015 №572.
Ми, в свою чергу, підготували для вас аналітичні матеріали, які можна використати при проведенні річній інвентаризації:
- Інвентаризація розрахунків з контрагентами — 2022
- Інвентаризація резервів та забезпечень: актуальні правила
- Інвентаризація ОЗ — 2022: проводимо і під час війни
- Списання знищеного або зіпсованого майна через війну: позиція Мінфіну
- Річна інвентаризація каси у воєнний період
- Особливості інвентаризації запасів у воєнний час