Бронювання військовозобов’язаних в умовах правового режиму воєнного стану
Який термін узгодження та схвалення щодо бронювання військовозобов’язаних в умовах правового режиму воєнного стану? Роботодавець подав два тижні тому заяву, дотримуючись усіх правових аспектів, до обласної військової адміністрації, але відповіді й досі немає.
Статтями 12 та 25 Закону про мобілізацію1 передбачено таке поняття, як бронювання військовозобов’язаних працівників в умовах воєнного стану.
Постановою №1942 визначено порядок бронювання військовозобов’язаних за органами держвлади, іншими державними органами, а також підприємствами, установами, організаціями, які задовольняють потреби ЗСУ, інших військових формувань і населення в умовах правового режиму воєнного стану.
1 Закон України від 21.10.1993 р. №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
2 Постанова КМУ від 03.03.2022 р. №194 «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних в умовах правового режиму воєнного стану».
Тобто працівники певних органів, підприємств, організацій, установ можуть продовжувати виконувати свої посадові обов’язки у разі включення до списків, що складаються та затверджуються у передбаченому Постановою №194 порядку, отримуючи відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний час строком до 6 місяців (абз. 2 п. 3 Постанови №194).
Наприклад, Мінагрополітики у роз’ясненні від 05.08.2022 р. (див. «ДК» №34/2022) зазначає, що пропозиції надсилаються підприємством до органу державної влади, іншого державного органу за відповідною сферою управління та за галузевою ознакою або у разі, якщо підприємство виконує завдання в інтересах такого органу (наприклад, укладений договір (контракт), чи до обласної військової адміністрації за територіальним принципом.
Одночасне подання пропозицій до обласної військової адміністрації та Міністерства аграрної політики та продовольства України не допускається.
Крім того, зазначено, що для перевірки договорів на виконання мобілізаційних завдань (замовлень) підприємства, яким вони доведені розпорядженнями обласних (районних) державних адміністрацій чи органами місцевого самоврядування, разом з Пропозиціями повинні подати копію листа обласної військової адміністрації або Київської міської військової адміністрації про підтвердження у підприємства мобілізаційних замовлень (завдань).
Мінагрополітики звертає увагу: якщо пропозиції були подані до оновлення процедури і не містять належного обґрунтування і підтвердження виконання підприємством мобілізаційних завдань (замовлень), документи необхідно подати повторно відповідно до оновленої процедури.
Також Мінекономіки у листі від 29.07.2022 р. №2714-20/53722-01 (див. «ДК» №33/2022, коментар «ДК») зазначило, що підприємства, які задовольняють потреби Збройних Сил, інших військових формувань, населення в умовах правового режиму воєнного стану, повинні надсилати пропозиції до органу державної влади, іншого державного органу за відповідною сферою управління та за галузевою ознакою або у разі, якщо підприємство виконує завдання в інтересах такого органу (наприклад, укладений договір (контракт), або до обласної військової адміністрації за територіальним принципом.
Отже, узгодження пропозицій здійснюється певними державними органами. Першим виступає обласна військова адміністрація. Далі підприємства подають пропозиції з відповідними документами1 безпосередньо до відповідного органу (Мінагрополітики, Мінцифра тощо).
1 Форми та зразки цих документів див. на сайті Мінагрополітики.
Наступна частина процедури залишається без змін. Орган державної влади, який встановив мобілізаційне завдання (компетентний орган), розглядає пропозиції, узгоджує їх з Міноборони та надсилає до Мінекономіки.
Мінекономіки розглядає пропозиції і протягом 1 робочого дня приймає рішення щодо бронювання. Про прийняте рішення Мінекономіки повідомляє Міноборони та компетентний орган. Міноборони через Генеральний штаб ЗСУ організовує доведення до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки витягів з наказів Мінекономіки протягом 1 дня.
Підтвердженням бронювання працівника буде витяг із наказу Мінекономіки (п. 6 Постанови №194).
З огляду на вищезазначене зрозуміло, що строку, протягом якого обласна військова адміністрація має розглядати пропозиції, не передбачено Постановою №194, незважаючи на те, що процедуру змінено. Також цей строк не визначено в жодному з розглянутих роз’яснень держорганів. Тому в зазначеному випадку радимо звернутися безпосередньо до обласної військової адміністрації для уточнення інформації (можливо, не було зазначено в листі номер мобільного телефону контактної особи чи адресу електронної поштової скриньки для зворотного зв’язку).