• Посилання скопійовано

Як обліковувати витрати на передпродажну підготовку товарів?

Підприємство купує готову продукцію у виробника гуртом (у рулонах), потім розрізає на потрібні частини, запаковує та продає далі. Чи можна назвати цей процес виробництвом? Як обліковувати ці операції?

У гуртовій та роздрібній торгівлі є така операція, як підготовка товарів до продажу. Витрати на таку підготовку передбачено у складі витрат на збут — див. п. 19 НП(С)БО 16.

Якщо товари надходять від постачальника (виробника) у не підготовленому до подальшої реалізації стані (наприклад, у великогабаритній тарі, навалом, розібраними, не укомплектованими, в інших одиницях виміру тощо), такі товари потребують передпродажної підготовки, яка фактично є продовженням процесу виробництва у сфері обігу.

Попередня підготовка товарів до продажу — це комплекс операцій, які виконуються з товаром перед подальшим продажем і спрямовані на доведення товару до повної готовності для продажу покупцям. Усі операції попередньої підготовки товарів до продажу поділяють на загальні, яких потребує будь-який товар, і специфічні, які обумовлені конкретними особливостями окремого товару.

Загальні операції попередньої підготовки товарів до продажу — це, як правило, розпаковування товарів, надання їм товарного вигляду, сортування, перевірка цін та маркування товарів (заповнення ярликів, цінників на товар), комплектування товарних наборів і підготовка товарів до подання на робоче місце продавця тощо.

До специфічних операцій підготовки товарів до продажу відносять операції, необхідність виконання яких обумовлюється специфікою конкретних товарів. Прикладом таких операцій можуть бути фасування, попереднє нарізання товарів, розрубування, усунення дрібних дефектів, попереднє групування дрібноштучних виробів, налаштування, перевірка якості дії, комплектності і випробування в дії, очищення тощо. Тоді це розрізання великих рулонів на частини та запаковування нарізаних частин товару.

Для обліку витрат на збут передбачено однойменний рахунок 93, на якому й накопичуються витрати на розрізання та пакування рулонів для подальшого продажу:

— Д-т 93 К-т 13, 20, 22, 66, 65, 63 тощо — власне витрати: знос ОЗ, витрати матеріалів та МШП, заробітна плата з нарахуваннями, послуги сторонніх осіб тощо;

— Д-т 791 К-т 93 — списання витрат на збут на фінансовий результат наприкінці звітного періоду.

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру