• Посилання скопійовано

Чи спричинюється ремонт офісу до збільшення майбутніх економічних вигід?

Підприємство відремонтувало (поліпшило) приміщення орендованого офісу, який використовується для адмінкерування загальною діяльністю. Чи спричинюється ремонт офісу до збільшення майбутніх економічних вигід? Основна діяльність підприємства — будівництво.

До збільшення економічних вигід від об'єкта основних засобів (у тому числі офісу) спричинюється поліпшення об'єкта (п. 14 НП(С)БО 7 «Основні засоби», п. 8 НП(С)БО 14 «Оренда»):

— модернізація,

— модифікація,

— добудова,

— дообладнання,

— реконструкція тощо.

Витрати на поліпшення орендованих основних засобів орендар відображає як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів (п. 8 НП(С)БО 14).

Відповідно до п. 31 Методрекомендацій №5611, підставою для визнання капітальними інвестиціями витрат, пов'язаних із поліпшенням основних засобів, є зростання внаслідок цих витрат очікуваного терміну корисного використання об'єкта, кількості та/або якості продукції (робіт, послуг), яку цей об'єкт виробляє (надає).

1 Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. №561.

Прикладами такого поліпшення є:

— модифікація, модернізація об'єкта основних засобів з метою подовження терміну його корисної експлуатації або збільшення його виробничої потужності;

— заміна окремих частин устаткування для підвищення якості продукції (робіт, послуг);

— впровадження ефективнішого технологічного процесу, що дозволить зменшити первісно оцінені виробничі витрати;

— добудова (надбудова) будівлі, що збільшить кількість місць (площу) будівлі, обсяги та/або якість виконуваних робіт (послуг) чи умови їх виконання.

А ось витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включають до складу витрат (п. 15 НП(С)БО 7).

Тобто, якщо підприємство всього-на-всього ремонтувало приміщення офісу, вартість ремонту списує на витрати, а не відображає як об'єкт інших необоротних матеріальних активів. Тому що ремонт не спричинюється до збільшення економічних вигід, а спрямований на одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід.

I якщо вартість ремонту є значною, її можуть відносити до складу витрат майбутніх періодів на рахунок 39 та списувати на витрати протягом строку користування відремонтованим об'єктом.

Нагадаємо, що економічна вигода — це потенційна можливість отримання підприємством коштів від використання активів (ст. 1 Закону про бухоблік1).

1 Закон України від 16.07.1999 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Поняття економічної вигоди начебто некоректно застосовувати до об'єктів, які безпосередньо не приносять коштів, наприклад до офісу (адмінприміщення). Але в контексті Закону про бухоблік і НП(С)БО це поняття застосовується широко, — як використання об'єктів у господарській діяльності, що приносить кошти.

Позаяк офіс використовується в госпдіяльності, яка спрямована на отримання коштів, то офіс приносить економічні вигоди.

Олександр ЗОЛОТУХІН, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру