• Посилання скопійовано

Щодо відповідальності за несвоєчасне відправлення Z-звіту до контролюючого органу

Iндивідуальна податкова консультація Державної податкової служби України від 20.04.2021 р. №1613/IПК/99-00-07-05-02-06

Щодо відповідальності за несвоєчасне відправлення Z-звіту до контролюючого органу

Суттєво. Несвоєчасне відправлення Z-звіту тягне за собою фінансові санкції на підприємство і адмінштраф на касира і посадових осіб.

! СГ, які застосовують РРО

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо надання податкової консультації та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) повідомляє.

На «паливно-мастильному пункті» вмонтовано РРО, яким автоматично керує термінал самообслуговування та в автоматичному режимі формуються та надсилаються Z-звіти до контролюючого органу.

При формуванні Z-звіту для передачі до контролюючого органу закінчилась касова стрічка, що призвело до несвоєчасного відправлення Z-звіту до контролюючого органу. Чи є дана ситуація порушенням чинного законодавства?

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі — РРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначені Законом України від 06.07.1995 року №265/95-ВР «Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі — Закон №265). Дія його поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Згідно з пунктом 9 статті 3 Закону №265 суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов'язані щоденно створювати у паперовій та/або електронній формі реєстраторами розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) або програмними реєстраторами розрахункових операцій фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій.

Відповідно до пункту 7 статті 3 Закону №265 суб'єкти господарювання, які використовують реєстратори розрахункових операцій (крім електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг) та реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі), повинні подавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв'язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам'яті реєстраторів розрахункових операцій або в пам'яті модемів, які до них приєднані.

Наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 року №547, що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 05.07.2016 р. за №918/29048, затверджено Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги) (далі — Порядок застосування РРО), та Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій (далі — Порядок ведення КОРО).

Згідно з Порядком застосування РРО суб'єкти господарювання, які використовують РРО для здійснення розрахункових операцій у готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також здійснення операцій з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов'язані, у тому числі:

у кінці робочого дня (зміни) створювати у паперовій та/або електронній формі (крім автоматів з продажу товарів (послуг)) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій;

створювати в паперовій та/або електронній формі X-звіти, Z-звіти та інші документи, що передбачені документацією на РРО, відповідно до законодавства.

Згідно з Порядком ведення КОРО суб'єкт господарювання має забезпечити збереження щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) у паперовій та/або електронній формі протягом строку, визначеного пунктом 44.3 статті 44 Кодексу.

Збереження суб'єктом господарювання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в паперовій та/або електронній формі здійснюється у будь-який зручний та не заборонений чинним законодавством спосіб.

При цьому спосіб збереження суб'єктом господарювання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) у паперовій та/або електронній формі має забезпечити (у тому числі під час проведення перевірки) можливість візуального перегляду такого Z-звіту для підтвердження факту оприбуткування готівки та повноти обліку здійснених розрахункових операцій.

Крім того, Вимогами щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних, затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 08.10.2012 р. №1057, передбачено, що контрольна стрічка в електронній формі (далі — КСЕФ) — копії розрахункових документів, а також копії фіскальних звітних чеків, послідовно сформованих РРО, що створені в електронній формі таким реєстратором, які зберігаються на носії контрольної стрічки у формі пакетів даних.

Реєстратор розрахункових операцій з КСЕФ повинен забезпечувати друк пакетів даних, що знаходяться у носії КСЕФ, за допомогою механізму друку РРО.

Таким чином, виходячи з наведених норм законодавства, у разі здійснення розрахункових операцій із застосуванням РРО необхідно забезпечити роздрукування щоденних Z-звітів та передачу їх копій, сформованих в електронній формі, до контролюючого органу.

Жодних винятків щодо можливості недрукування (несвоєчасного друкування) та передачі щоденних Z-звітів до контролюючого органу чинним законодавством не передбачено.

Відповідно до пункту 10 статті 17 Закону №265 передбачена відповідальність у вигляді фінансових санкцій у розмірі тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян — у разі неподання до контролюючих органів звітності, пов'язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок, та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій через дротові або бездротові канали зв'язку в разі обов'язковості її подання.

Відповідно до статті 155-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення про Порушення порядку проведення розрахунків передбачено, що порушення встановленого законом порядку проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг тягне за собою накладення штрафу на осіб, які здійснюють розрахункові операції, від двох до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб — від п'яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, тягнуть за собою накладення штрафу на осіб, які здійснюють розрахункові операції, від п'яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб — від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Слід зазначити, що згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

До змісту номеру