Лист Державної податкової служби України від 15.03.2021 р. №6394/7/99-00-04-01-01-07
Щодо особливостей адміністрування у 2021 році рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів
Суттєво. ДПСУ пропонує, щоби платники рентної плати за спецвикористання лісових ресурсів складали додатки до декларації, в яких би самостійно розподіляли ПЗ між місцевими бюджетами в межах території лісової ділянки.
! Лісокористувачам
Державна податкова служба України, керуючись положеннями Податкового кодексу України (далі — Кодекс) у редакції Закону України 16 січня 2020 року №466 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі — Закон №466), а також Бюджетного кодексу України (далі — Бюджетний кодекс) у редакції Закону України від 17 вересня 2020 року №907-IХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», що набрали чинності з 14 жовтня 2020 року, направляє для використання у роботі рекомендації щодо особливостей адміністрування у 2021 році рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів (далі — Рентна плата).
Платники, об'єкт оподаткування, ставки, порядок обчислення і сплати Рентної плати визначені статтями 256, 257 та 258 Кодексу.
Платниками Рентної плати є лісокористувачі, які здійснюють спеціальне використання лісових ресурсів на підставі спеціальних дозволів (лісорубних або лісових квитків) або відповідно до умов договору довгострокового тимчасового користування лісами (п. 256.1 ст. 256 Кодексу).
Відповідно до пункту 256.3 статті 256 Кодексу скасовано диференціації ставок Рентної плати за розрядами.
Водночас умови спеціального використання лісових ресурсів визначено Порядком спеціального використання лісових ресурсів та Порядком видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2007 року №761 «Про врегулювання питань щодо спеціального використання лісових ресурсів», зі змінами та доповненнями, згідно з якими спеціальне використання лісових ресурсів здійснюється на підставі лісорубного або лісового квитків. Лісовий квиток видається щороку на підставі лімітів використання лісових ресурсів під час заготівлі другорядних лісових матеріалів за формою, наведеною у додатку 2 до Порядку №761.
Згідно з абзацом другим п. 257.5 ст. 257 Кодексу лісокористувачі щокварталу складають податкову декларацію з Рентної плати та сплачують рівними частинами від суми Рентної плати, зазначеної в отриманих лісорубних квитках (спеціальних дозволах), протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання податкової декларації, виданих у відповідному календарному році, крім сум, сплачених згідно з підпунктами «а» і «б» пп. 256.11.6 п. 256.11 ст. 256 Кодексу, а саме:
а) лісокористувачами, якими до отримання лісорубних та лісових квитків Рентна плата вноситься в каси суб'єктів лісових відносин, які їх видають:
фізичних осіб, а також фізичних осіб — підприємців, яким видано лісорубні та лісові квитки;
лісокористувачами (крім фізичних осіб, фізичних осіб — підприємців, яким видано лісові квитки), у яких сума Рентної плати в лісорубному чи лісовому квитках не перевищує 25 відсотків однієї мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня року, в якому сплачується Рентна плата;
б) лісокористувачами з іншої області, які сплачують Рентну плату повністю до видачі їм спеціального дозволу за місцезнаходженням лісової ділянки, на якій здійснюється заготівля деревини.
Відповідно до статей 29 та 64 Бюджетного кодексу до доходів загального фонду державного бюджету та бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад належить Рентна плата, яка перераховується платниками Рентної плати на рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, які забезпечують розподіл цих коштів у співвідношенні, визначеному Бюджетним кодексом України, зі змінами, внесеними Законом України від 17 вересня 2020 року №907-IХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», а саме:
37 відсотків Рентної плати — до загального фонду державного бюджету;
37 відсотків Рентної плати — до загального фонду місцевих бюджетів;
26 відсотків Рентної плати — до спеціального фонду державного бюджету.
Платники Рентної плати обчислюють суму Рентної плати наростаючим підсумком з початку року та складають податкові декларації за формами, затвердженими наказом Мінфіну від 17.08.2015 р. №719, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03.09.2015 р. за №1051/27496 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 7 листопада 2016 року №927 зі змінами, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 31 травня 2017 року №545).
Забезпечення ефективного контролю доходів місцевих бюджетів (37 відс.) від Рентної плати (при заготівлі деревини в порядку рубок головного користування) може бути здійснене складанням платниками такої Рентної плати окремих додатків до податкової декларації з Рентної плати, в яких податкові зобов'язання самостійно «розподілені» платниками між бюджетами адміністративно-територіальних одиниць, які повністю або частково розташовані в межах території лісової ділянки.
Зобов'язуємо довести цей лист до відома та для використання у роботі підпорядкованим структурним підрозділам та платникам рентної плати.
Директор Департаменту податкового адміністрування Максим КРИШТОПА