• Посилання скопійовано

Прийнято нульову ставку для нерухомості

Податок на нерухоме майно є місцевим податком. Граничні розміри податку встановлено ПКУ, проте конкретні ставки податку визначають органи місцевого самоврядування. З'ясуймо, чи треба юрособі подавати декларацію з податку на нерухомість, якщо ставка на 2021 рік становить 0%.

Коротко про загальне

Питання справляння податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, врегульовано ст. 266 ПКУ. Платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості. I якщо фізособи чекають від податкової ППР про сплату податку, то юрособи самостійно обчислюють суму станом на 1 січня звітного року і не пізніше 20 лютого цього самого року подають декларацію за місцем розташування нерухомості.

Перед складанням декларації з податку на нерухомість насамперед слід визначити:

— чи перебуває нерухомість у власності, чи внесена до Державного реєстру речових прав (додатково див. «ДК» №45/2020);

— об'єкти оподаткування, а далі тип нерухомості, зокрема коди типу об'єкта;

— ставки, які залежать від типу об'єкта;

— розмір пільги за її наявності згідно з рішенням органу місцевого самоврядування.

Зверніть увагу!

Незавершене будівництво як об'єкт, реєстрація якого у Держреєстрі прав здійснюється в порядку ст. 27-1 Закону №1952, не відповідає ознаці об'єкта оподаткування податком на нерухомість!

IПК ГУ ДФС у Запорізькій області від 12.02.2019 р. №500/IПК/08-01-12-03-16

1. Об'єкти оподаткування поділяються на житлову та нежитлову нерухомість. Далі будівлі та споруди класифікуються за типами. Суму податку юрособи обчислюють самостійно виходячи із загальної площі кожного окремого об'єкта нерухомості на підставі документів, які підтверджують право власності (пп. 266.7.5 ПКУ).

Житлова і нежитлова нерухомість

Об'єкти житлової нерухомості згідно пп. 14.1.129 ПКУ — це будівлі, віднесені відповідно до законодавства до житлового фонду, дачні та садові будинки.

Об'єкти нежитлової нерухомості — це будівлі, приміщення, не віднесені до житлового фонду. Перелік таких об'єктів наведено у пп. 14.1.129-1 ПКУ.

2. Типи об'єктів, від яких залежать ставки податку, визначаються на підставі оригіналів документів, що підтверджують право власності на нерухомість. Коди типу об'єктів визначаються відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Держстандарту від 17.08.2000 р. №507 (далі — Класифікатор). Класифікатор створено для використання органами центральної та місцевої виконавчої та законодавчої влади, фінансовими службами, органами статистики та всіма суб'єктами господарювання (юридичними і фізичними особами) в Україні.

Коди типу об'єктів зазначають у додатках до декларації: у додатку 1 (об'єкти житлової нерухомості) та додатку 2 (об'єкти нежитлової нерухомості). Такі додатки є невід'ємною частиною декларації з податку на нерухоме майно.

Зверніть увагу: у примітках до форми є пояснення, в якому сказано: «У разі якщо у правовстановлюючих документах на об'єкт нерухомості не зазначено код згідно з Класифікатором, з Класифікатора обирається код, який найбільше відповідає типу нерухомості, що зазначений у правовстановлюючих документах».

3. Податок на майно належить до місцевих податків. Місцеві ради вирішують питання щодо встановлення податку на майно в частині податку на нерухоме майно. Розмір ставки залежить від місця розташування (зональності:1, 2 або 3) і типів таких об'єктів нерухомості, які залежать від класифікації будівель та споруд.

4. Ставки податку (а вони є різними) та наданих пільг згідно з пп. 266.5.1 ПКУ встановлюють органи місцевого самоврядування. Розмір податку не може перевищувати 1,5% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.

Рішення органів місцевого самоврядування

Граничні розміри податку встановлено ПКУ, проте конкретні ставки визначають органи місцевого самоврядування. Щоб з'ясувати, чи має юрособа — власник нерухомості пільгу, а також які ставки передбачено на звітний рік, слід ознайомитися з такими рішеннями.

Законом №466 (чинний з 23.05.2020 р.) внесено зміни до ст. 12 ПКУ щодо строків прийняття та оприлюднення рішень про встановлення податків та/або зборів.

Відповідно до п. 12.3 ПКУ сільські, селищні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та податкових пільг до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлюваних місцевих податків, та про внесення змін до таких рішень.

Зверніть увагу!

Якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено терміну його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 25 вересня поточного року оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті зведену інформацію про розмір та дату встановлення на відповідних територіях ставок місцевих податків та/або зборів, а також про встановлені на відповідних територіях податкові пільги.

Підпункт 12.3.3 ПКУ

Зверніть увагу: відповідно до пп. 12.3.5 ПКУ, якщо до 15 липня орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про встановлення відповідних місцевих податків та/або зборів, такі податки та/або збори справляються виходячи з норм ПКУ із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів.

Якщо орган місцевого самоврядування вирішив не змінювати ставок місцевих податків, пільг з їх сплати, а продовжити (на 2021 рік або на необмежений термін) дію затверджених у попередньому році рішень про встановлення місцевих податків, діють ставки та пільги, встановлені у такому рішенні. Тоді виходячи з положень ПКУ орган місцевого самоврядування має право у 2020 році внести зміни до затверджених рішень у частині зміни у назві рішення року (періоду), в якому діятимуть норми цих рішень (2021 рік або без зазначення року) та дати, з якої норми рішень набирають чинності (а саме — з 01.01.2021 р.).

Якщо в прийнятому рішенні органу місцевого самоврядування немає ставок, що відповідають типу (коду) об'єкта нерухомості, то з метою уточнення інформації щодо прийнятих рішень та встановлених ставок щодо податку на нерухоме майно платникам податків необхідно звертатися безпосередньо до таких органів місцевого самоврядування (ЗIР, підкатегорія 106.03).

Ставки та пільги

Розміри ставок місцевих податків та зборів на 2021 рік можна дізнатися на офіційному порталі ДПС або на сайті місцевої ради, на території якої розташовані об'єкти оподаткування. Приміром, ухвалою Львівської міськради від 24.07.2020 р. №6489 ставки та пільги податку на нерухоме майно на 2021 рік на території Львова продовжено і до пільг додано дві категорії будівель:

— будівлі, споруди комунальних автотранспортних підприємств із перевезення пасажирів міського та приміського сполучення, призначені для використання у госпдіяльності відповідно до статуту;

— будівлі закладів охорони здоров'я комунальної та державної форми власності, які зареєстровані на території м. Львова.

У цьому самому документі можна звірити і таку інформацію, як код згідно з КОАТУУ та код типу об'єкта (Класифікація будівель та споруд).

Зверніть увагу: код та розмір пільги (%) потрібно відобразити у додатку до декларації відповідно до Довідника пільг.

Декларація

Згідно з пп. 266.7.5 ПКУ платники податку — юрособи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і не пізніше 20 лютого цього самого року подають до податкової за місцем розташування об'єкта/об'єктів оподаткування декларацію з податку на нерухоме майно1, з розбивкою річної суми рівними частками поквартально.

1 Наказ Мінфіну від 10.04.2015 р. №408 (у редакції наказу Мінфіну від 15.11.2018 р. №897).

Щодо новоствореного (нововведеного) об'єкта житлової та/або нежитлової нерухомості декларація подається протягом 30 к. д. з дня виникнення права власності на такий об'єкт, а податок сплачується починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об'єкт.

Згідно з приміткою 10 інформації до додатка 1 (додатка 2) до декларації у графі 13 «Ставка (%)» розділу I «Розрахунок податкового зобов'язання» додатка 1 (додатка 2) зазначається ставка податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, визначена рішенням органу місцевого самоврядування відповідно до пп. 266.5.1 ПКУ.

Якщо орган місцевого самоврядування встановив пільгу, тоді код пільги, її розмір у відсотках та сума юрособа зазначає у додатку (колонки 17, 18, 19 додатка 1 або колонки 16, 17, 18 додатка 2 залежно від виду нерухомості).

Код пільги

Відповідно до Довідника податкових пільг та на підставі рішення органу місцевого самоврядування, прийнятого згідно з пп. 266.4.2 ПКУ, в графах 17 додатка 1 та 16 додатка 2 до форми декларації зазначається код «18010402».

ЗIР, підкатегорія 106.07

Тому юрособі слід бути уважною: якщо орган місцевого самоврядування встановив пільгу на 2021 рік, це не звільняє власника нерухомості від подання декларації!

Суму пільги розраховують пропорційно до кількості місяців перебування нерухомого майна у власності. Для зручності у додатках наводять формулу розрахунку.

ПЗ за звітний рік, якщо вони все ж таки є, згідно з пп. 266.10.1 ПКУ сплачують авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, наступного за звітним кварталом, які відображають у річній податковій декларації.

Прийнято нульову ставку для нерухомості: чи омине юрособу звітність?

За об'єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності юридичних осіб, щодо яких за рішенням сільської, селищної або міської ради встановлено нульові ставки, декларація подається на загальних підставах.

https://tr.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/441871.html

Зміна власника нерухомості протягом року

У разі переходу права власності на об'єкт оподаткування від одного власника до іншого протягом календарного року податок обчислюють згідно з пп. 266.8.1 ПКУ для попереднього власника за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося право власності на нерухомість, а для нового власника — починаючи з місяця, в якому він набув права власності.

Про це свідчитимуть дані з Держреєстру речових прав, і таку інформацію слід зазначити у додатку 1 або 2 до декларації.

У додатках також наводять кількість місяців перебування об'єкта нерухомості у власності платника у кожному кварталі звітного (податкового) періоду. У разі переходу права власності на об'єкт оподаткування від одного власника до іншого протягом календарного року для попереднього власника не враховується місяць, в якому припинилося право власності на зазначений об'єкт, а для нового власника враховується місяць, у якому він набув права власності.

Для нового власника термін подання декларації — 30 к. д. з дня виникнення права власності на об'єкт. Для попереднього власника строки уточнення раніше поданої декларації не встановлені. Проте з огляду на норми п. 50.1 ПКУ і щоб зайво не сплачувати податку за відчужену нерухомість, він зацікавлений подати уточнюючу декларацію чимшвидше, принаймні до закінчення граничного строку сплати такого податку (граничний термін сплати податку — до 30 числа місяця, наступного за звітним кварталом, тобто 29 число).

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру