• Посилання скопійовано

Щодо питань кваліфікованого електронного підпису

Iндивідуальна податкова консультація Державної податкової служби України від 06.11.2020 р. №4584/IПК/99-00-12-02-01-06

Щодо питань кваліфікованого електронного підпису

Суттєво. Для створення та подання електронного документа, в т. ч. Повідомлення про надання інформації щодо КЕП, платник може скористатися будь-яким програмним забезпеченням на власний розсуд.

! Платникам податків

Державна податкова служба України розглянула звернення на отримання індивідуальної податкової консультації, надіслане листом фізичною особою — підприємцем, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), повідомляє.

У зверненні зазначені такі питання:

1. Як фізичній особі — підприємцю, яка прийняла рішення представляти свої інтереси в контролюючих органах через уповноваженого представника на підставі Договору доручення, повідомити про це Державну податкову службу України?

2. Яким чином і в ході якої процедури фізична особа — підприємець повинна надати довіреність (оформлену в електронному вигляді) в Державну податкову службу України, видану на підставі Договору доручення для надання, в тому числі, права підпису електронної податкової звітності від її імені?

3. Яким чином і в ході якої процедури фізична особа — підприємець може анулювати надану в Державну податкову службу України довіреність, видану на підставі Договору доручення?

4. Як у Повідомленні про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису (додаток 2 до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами) указати посаду особи, якій передали повноваження на підписання податкової звітності на підставі Договору доручення?

5. Яким чином накласти кваліфікований електронний підпис особи, включеної до Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису (додаток 2 до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами), на це Повідомлення? Практичної можливості зробити це в електронному кабінеті немає.

Щодо питань №1, №2 та №3. Відповідно до пункту 19.1 статті 19 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) платник податків веде справи, пов'язані зі сплатою податків, особисто або через свого представника. Особиста участь платника податків в податкових відносинах не позбавляє його права мати свого представника, як і участь податкового представника не позбавляє платника податків права на особисту участь у таких відносинах.

Згідно з пунктом 19.2 статті 19 Кодексу представниками платника податків визнаються особи, які можуть здійснювати представництво його законних інтересів та ведення справ, пов'язаних зі сплатою податків, на підставі закону або довіреності. Довіреність, видана платником податків — фізичною особою на представництво її інтересів та ведення справ, пов'язаних зі сплатою податків, має бути засвідчена відповідно до чинного законодавства.

Зокрема, при підписанні податкової декларації фізичної особи — підприємця відповідно до підпункту 48.5.2 пункту 48.5 статті 48 Кодексу її представником та поданні її до контролюючого органу:

у спосіб згідно з підпунктами «а» та «б» пункту 49.3 статті 49 Кодексу разом з нею надається (надсилається) засвідчена відповідно до чинного законодавства довіреність, видана представнику платником податків — фізичною особою;

у спосіб згідно з підпунктом «в» пункту 49.3 статті 49 Кодексу слід керуватись Порядком обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 р. №557 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 р. №261), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03.08.2017 р. за №959/30827 (зі змінами) (далі — Порядок).

Згідно з пунктом 3 розділу III Порядку, для надання права підпису електронних документів іншим особам, яким делеговано право підпису, платник повідомляє про таких осіб контролюючий орган, на обліку в якому перебуває платник, шляхом направлення повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису (далі — Повідомлення) в електронному вигляді за формою згідно з додатком 2 до Порядку.

Відповідно до пункту 5 розділу III Порядку дія договору про визнання електронних документів та пов'язаних з ним Повідомлень припиняється за наявності однієї з таких підстав:

отримання інформації від кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг про завершення строку чинності (або скасування) кваліфікованого сертифіката відкритого ключа керівника;

наявність в Реєстрі самозайнятих осіб інформації про зняття з обліку самозайнятої особи як платника податків у контролюючому органі;

наявність у Державному реєстрі інформації про закриття реєстраційного номера облікової картки платника податків — автора (підписувача) електронного документа у зв'язку зі смертю.

Щодо питань №4 та №5. Згідно з пунктом 4 розділу III Порядку до Повідомлення вноситься інформація про підписувача (підписувачів), якому (яким) надається право підпису електронних документів. На сформоване Повідомлення першими накладаються кваліфіковані електронні підписи усіх осіб, включених до Повідомлення, у порядку черговості їх внесення до Повідомлення, після них — кваліфікований електронний підпис керівника і останньою — печатка (за наявності) (пункт 4 розділу III Порядку).

Додатково повідомляємо, що для створення та подання електронного документа, в тому числі Повідомлення, платник може скористатися будь-яким програмним забезпеченням на власний розсуд.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

До змісту номеру