До індивідуальної податкової консультації Державної податкової служби України від 06.11.2020 р. №4584/IПК/99-00-12-02-01-06
Незважаючи на те що орган ДПС у цій IПК надав неповну відповідь, все-таки, на нашу думку, вона є цілком слушною з огляду на норми чинного Порядку №557.
На нашу думку, підприємцям слід чітко розрізняти підтвердження повноважень представника у разі подання податкової звітності у паперовому та в електронному вигляді.
Справді, за загальним правилом, установленим п. 19.2 ПКУ, довіреність, видана платником податків — фізичною особою на представництво його інтересів та ведення справ, пов'язаних зі сплатою податків, має бути засвідчена відповідно до чинного законодавства. Отже, йдеться про оформлення паперової довіреності в порядку, визначеному у ст. 244, 245 ЦКУ. Причому нагадаємо, що довіреність для подання податкової звітності не потребує нотаріального посвідчення — за загальним правилом, нотаріальна форма довіреності потрібна лише тоді, коли представник має укладати угоди (вчиняти дії), які потребують нотаріальної форми.
Податкова звітність під це правило не підпадає. Хоча на практиці органи ДПС часто вимагали саме нотаріальну довіреність, проте наразі це трапляється вкрай рідко.
Увага! Нагадаємо, що до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає зі суті відносин (ст. 51 ЦКУ). Відповідно, до підприємців застосовуються положення ст. 246 ЦКУ — тобто достатньо довіреності без нотаріального посвідчення. Причому довіреність (її копія) надається разом з податковою звітністю у паперовій формі за підписом представника або самого підприємця (пп. 48.5.2 ПКУ).
Коли ми говоримо про подання податкової звітності в електронній формі, то тут ситуація дещо інша — порядок делегування повноважень у такому випадку чітко прописаний у Порядку №557. Зазначимо, що порядок делегування повноважень на право підпису електронної податкової звітності і для юросіб, і для підприємців прописаний з врахуванням вимог Закону про держреєстрацію.
Тож підприємцям для делегування повноважень своєму представнику для підписання електронної податкової звітності та її подання в електронному вигляді через електронний кабінет платника слід урахувати таке:
1) для надання права підпису електронних документів іншим особам, яким делеговано право підпису, платник повідомляє про таких осіб контролюючий орган, на обліку в якому перебуває платник, шляхом надсилання повідомлення в електронному вигляді за формою згідно з дод. 2 до Порядку №557. До повідомлення вноситься інформація про підписувача (підписувачів), якому (яким) надається право підпису електронних документів (п. 3, 4 розділу III Порядку №557);
2) право підпису надається представнику, який внесений до ЄДР. Така вимога продиктована як ст. 65 ПКУ в частині внесення змін до облікових даних (у т. ч. щодо представника), так і приписами ч. 5 ст. 6, ч. 3 ст. 14 Закону про держреєстрацію, які вказують на використання відомостей з ЄДР у господарський діяльності підприємця та наявність у нього представника. До речі, варто зазначити, що змінений з серпня 2020 року ЄДР містить окремо відомості про повноваження представника в цілях подання документів для державної реєстрації, та повноваження на інше представництво перед третіми особами, у т. ч. для укладення правочинів та вчинення інших юридичних дій.
Відповідно до п. 1 розділу III Порядку №557 самозайняті особи, зокрема фізособи-підприємці, набувають статусу суб'єктів електронного документообігу з дати приєднання до договору, примірну форму якого визначено у додатку 1 до цього Порядку.
Зауважимо, що з 1 вересня 2020 року приєднання до договору здійснюється шляхом надсилання до контролюючого органу першого будь-якого електронного документа у встановленому форматі (стандарті) з дотриманням вимог законодавства. Підтвердженням про приєднання автора до договору є отримання автором відповідної квитанції про прийняття контролюючим органом такого документа.
Тобто, визначаючи представника для підписання податкової звітності в електронній формі, підприємець спочатку має внести таку особу до ЄДР, потім — подати повідомлення з відповідною черговістю електронного підпису підприємця та представника.
Після прийняття повідомлення (квитанція №2) такий представник матиме право підписувати податкову звітність в електронній формі від імені підприємця.
Щодо питання, яке не розглянуто у коментованій нами IПК, то нагадаємо, що довіреність, видана у паперовій формі, скасовується в порядку, визначеному ст. 248, 249 ЦКУ. Скасування довіреності відбувається у такій же формі, у якій її було видано, та подається повідомлення або інший документ про скасування довіреності до органу ДПС. Якщо ж ідеться про представництво за ЄДР та з метою подання податкової звітності в електронній формі, то слід дотримуватися того самого порядку, як і для призначення представника. Спочатку — забрати представника з ЄДР, потім — подати повідомлення та вилучити дані про представника та його підпис.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»