• Посилання скопійовано

На якому рахунку обліковувати пальне, придбане за паливними талонами?

Підприємство купує талони на пальне (для службового легкового авто). На якому рахунку їх обліковувати: 203 чи 221? Чи може бути подорожній лист один на місяць (із показниками спідометра)? Чи потрібно щодня відображати у ньому всі поїздки? Що робити, якщо водій заправив авто за талоном, а чек втратив?

З 01.07.2019 р. набрали чинності норми, якими визначено поняття акцизних складів, акцизних складів пересувних та їхніх розпорядників тощо.

Також з 01.07.2019 р. під реалізацією пального в пп. 14.1.212 ПКУ розуміються будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:

— до акцизного складу;

— до акцизного складу пересувного;

— для власного споживання чи промислової переробки;

— будь-яким іншим особам.

ДПС в IПК від 24.07.2019 р. №3422/6/99-99-12-02-02-15/IПК повідомляє, що безпосередньо сама операція з реалізації паливних карток та талонів на пальне, під час якої не відбувається фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального, з 01.07.2019 р. не належить до операцій з реалізації пального в розумінні пп. 14.1.212 ПКУ.

Відповідно до Iнструкції №291, наявність та рух палива, що придбавається чи заготовляється для технологічних потреб виробництва, експлуатації транспортних засобів, а також для вироблення енергії та опалення будівель, обліковуються на однойменному субрахунку 203. Тут також обліковуються оплачені талони на нафтопродукти і газ.

Якщо деякі види палива використовують одночасно і як матеріали, і як паливо, то їх можна обліковувати на субрахунках 201 та 203 — за ознакою переважного використання на цьому підприємстві.

Виходячи з того, що відповідно до п. 7 П(С)БО 9 одиницею бухобліку запасів є їх найменування або однорідна група (вид), то оплачені паливні картки чи талони слід обліковувати окремо від інших видив пального із застосуванням рахунків третього порядку (наприклад, 2033 «Оплачені паливні картки та талони»).

Рахунок 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети» призначено для обліку й узагальнення інформації про наявність та рух МШП, що належать підприємству та перебувають у складі запасів.

До МШП належать предмети, що використовуються протягом не більше одного року або нормального операційного циклу, якщо він більше одного року, зокрема інструменти, господарський інвентар, спеціальне оснащення, спецодяг тощо.

Отже, рахунок 22 не призначено для обліку наявності та руху пального.

Для уникнення неоднозначностей щодо обліку паливних карток чи талонів у складі палива як підакцизного товару оплачені паливні картки або талони доречно обліковувати на субрахунку 331 «Грошові документи в національній валюті». Позаяк на рахунку 33 «Iнші кошти» узагальнюється інформація про наявність та рух грошових документів (у національній та іноземній валюті), які перебувають у касі підприємства (поштових марок, марок гербового збору, оплачених проїзних документів, оплачених путівок до санаторіїв, пансіонатів, будинків відпочинку тощо).

За дебетом субрахунку 331 відображається надходження грошових документів до каси підприємства, за кредитом — вибуття грошових документів.

Видані водію паливні картки (талони) на підставі первинних документів обліковуються у складі витрат на відповідних рахунках 23 (91, 92 або 93).

Нагадаємо, що у зв'язку із втратою чинності Iнструкцією про порядок застосування подорожнього листа службового легкового автомобіля та обліку транспортної роботи (п. 2.1 якої вимагав виписувати подорожній лист щодня) тепер подорожній лист можна виписувати на тиждень або місяць, а не лише на день. Отже, з якою періодичністю складати подорожні листи, підприємство має вирішити самостійно. Таке рішення необхідно зафіксувати в наказі про облікову політику або в наказі, яким затверджено форму подорожнього листа на підприємстві.

Фактично використане пальне списується шляхом складання актів на списання пального виходячи з показників, зазначених у відомостях чи подорожніх листах. Тому втрата водієм чека на заправку авто за талоном не впливає на облік та фактичне використання такого пального.

Використане пальне списується за нормами. Норми витрат пального встановлюються підприємством самостійно — про це ми писали у «ДК» №50/2016. Також читайте наш коментар до листа Мінінфраструктури від 21.02.2017 р. №1441/18/10-17 у «ДК» №20/2017 (сам лист — «ДК» №48/2019).

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру