• Посилання скопійовано

Безоплатна роздача рекламної продукції: як оподаткувати?

Як оформлюється проведення рекламної акції з роздачею інформаційних брошур, ручок та пакетів з логотипом? Як у такому випадку складати податкову накладну?

Документальне оформлення рекламного заходу

Стандартний перелік документів повинен включати:

— наказ керівника про проведення рекламного заходу;

— кошторис витрат на проведення заходу;

— накладні на відпуск ТМЦ зі складу;

— звіт про проведення рекламного заходу;

— інші документи, наприклад договори, накладні, акти виконаних робіт (наданих послуг), платіжні/розрахункові документи, акти списання безкоштовно розданих товарів чи проданих за 1 грн, примірники рекламних листівок та брошур тощо.

У цьому випадку слід розрізняти рекламні матеріали (брошури з інформацією про товари, які мають тільки рекламну функцію) та інші ТМЦ, які мають прикладне функціональне призначення (ручки, пакети). Перші несуть тільки рекламну інформацію та не можуть бути використані в інший спосіб, а другі — це товари повсякденного вжитку, які можуть використовуватися за своїм функціональним призначенням, не пов'язаним з рекламою (канцтовари, пакети, посуд, одяг, сувеніри тощо). Нараховувати ПДВ та складати податкову накладну потрібно лише на такі товари. На вартість рекламних матеріалів (брошур) цього робити не потрібно, адже не можна говорити про постачання рекламних матеріалів. Рекламні матеріали списуються до витрат підприємства як витрати на рекламу: Д-т 93 К-т 209, а інші товари (ручки, пакети) можна списати як до складу витрат на рекламу (Д-т 93 К-т 209), так і до складу інших операційних витрат як безоплатно надані товари (Д-т 949 К-т 209).

Податок на додану вартість

Згідно з пп. 14.1.191 ПКУ, під постачанням товарів розуміють будь-яку передачу права на розпорядження товарами як власник, у т. ч. продаж, обмін чи дарування такого товару. А у пп. «в» пп. 14.1.191 ПКУ сказано, що постачанням товарів також вважається безоплатна передача майна іншій особі. Отже, з погляду ПДВ безоплатна передача товарів на митній території України прирівняна до їх постачання і є об'єктом оподаткування ПДВ (п. 185.1 ПКУ). ПЗ за операціями з безоплатного розповсюдження товарів (послуг) рекламного призначення не нараховуються, якщо вартість таких товарів (послуг) включається до вартості продажу готової продукції (товарів/послуг), яка використовується в оподатковуваних операціях (IПК ГУ ДФС у м. Києві від 21.09.2017 р. №2017/IПК/26-15-12-01-18 та ЗIР, підкатегорія 101.06). У нашому випадку під ці норми підпадає роздача ручок та пакетів. Брошури не можна розглядати як безоплатно надані товари.

Податківці роз'яснили такий порядок складання ПН у такому разі:

одна ПН — виходячи з фактичної ціни постачання, яка в цьому випадку дорівнює нулю. Така ПН надається покупцю, якщо він є зареєстрованим платником ПДВ;

інша (з типом причини 15) — виходячи з перевищення ціни придбання (або балансової вартості у випадку з ОЗ) над фактичною ціною постачання. Така податкова накладна покупцю не надається.

Податкова накладна на договірну ціну

Податкова накладна на ім'я покупця — платника ПДВ має складатися за загальними правилами, як на звичайний продаж. Але при безоплатній передачі товару неплатнику ПДВ:

— у верхній лівій частині таких накладних у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» робиться позначка «X» та проставляється тип причини «02»;

— у графі «Отримувач (покупець)» зазначається «Неплатник», а у рядку «Iндивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» — умовний IПН «100000000000».

У таких ПН рядки розділу А та графи 7 та 10 розділу Б будуть мати нульові значення.

Податкова накладна на суму перевищення бази оподаткування

Податкову накладну з типом причини «15» можна складати на кожну таку операцію чи один раз на місяць у вигляді зведеної ПН на всю суму ПДВ. Цю суму слід розраховувати виходячи з перевищення бази оподаткування над фактичною ціною, визначеною окремо за кожною операцією з постачання товарів/послуг.

У верхній лівій частині таких ПН у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» робиться позначка «X» та проставляється тип причини «15».

При складанні зведеної ПН у відповідній графі заголовної частини треба поставити «Х» напроти графи «Зведена податкова накладна».

У рядках заголовної частини такої податкової накладної, відведених для заповнення даних покупця, постачальник (продавець) наводить власні дані.

У графі 2 розділу Б, крім номенклатури товарів/послуг, слід також зазначати: «перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання».

А графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5, 11 розділу Б у ПН з типом «15» заповнювати не треба.

До графи 8 вноситься код ставки ПДВ, за якою здійснюється оподаткування операцій з постачання товарів/послуг.

ПДФО та військовий збір

Податківці у довідково-інформаційному ресурсі ЗIР (категорія 103.23) роз'яснили: якщо під час проведення рекламної акції розповсюджується рекламний товар, а споживачами реклами є невизначене коло платників податку, то вартість такого товару не розглядається як дохід фізосіб — споживачів таких рекламних заходів та, відповідно, не є об'єктом оподаткування ПДФО.

Таким чином, якщо рекламні товари роздаються не під підпис, а всім бажаючим, то підстав для нарахування ПДФО та військового збору не виникає.

Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру