• Посилання скопійовано

Списання товарів у підприємця-«загальносистемника»

Як списати залишки товару внаслідок крадіжки, псування тощо підприємцеві на загальній системі оподаткування?

Насамперед зазначимо, що списання товарів унаслідок нестачі, крадіжки, псування тощо, як правило, відбувається за результатами інвентаризації. А ФОП не зобов'язаний вести бухоблік — отже, провести інвентаризацію товарів (як звіряння даних бухобліку з фактичною наявністю товарів) та відобразити її результати у власному обліку він не може. Проте він сам зацікавлений у цьому для визначення кількості вкраденого товару.

Податківці під час проведення виїзної документальної податкової перевірки, відповідно до пп. 20.1.9 ПКУ, мають право вимагати від будь-яких платників податків проведення інвентаризації ТМЦ, зняття залишків ТМЦ і навіть бути присутніми при проведенні цих заходів.

Тож якщо підприємець все ж таки за своїм бажанням веде документальний облік руху товарів (правила ведення бухобліку для підприємця не обов'язкові, а отже, такий облік може вестись у довільній формі) і має намір списати товари внаслідок псування чи нестачі, насамперед йому необхідно скласти акт інвентаризації і відобразити розбіжності між фактичною наявністю товарів і даними обліку.

Що ж до того, чи можна відносити списання таких товарів до податкових витрат фізособи-підприємця, то відповідь тут однозначна — ні! I ось чому. Відповідно до п. 177.2 ПКУ, об'єктом оподаткування підприємця на загальній системі оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з госпдіяльністю. Причому, на відміну від юросіб, фізособи мають певний перелік таких витрат, що відносяться до витрат, які пов'язані з госпдіяльністю (п. 177.4 ПКУ). У цьому переліку немає витрат від псування, викрадення або недостачі товарів. Тож оформити документ про таке списання ФОП може, а от використати вартість списаних товарів для зменшення об'єкта оподаткування чи зазначити їх у Книзі доходів і витрат — ні.

Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру