• Посилання скопійовано

Щодо розгляду листа [щодо питань застосування норм Податкового кодексу України в частині використання біржових котирувань товарів з метою трансфертного ціноутворення]

Лист Міністерства фінансів України від 13.03.2017 р. №11020-10-10/6491

Щодо розгляду листа [щодо питань застосування норм Податкового кодексу України в частині використання біржових котирувань товарів з метою трансфертного ціноутворення]

Суттєво. У разі належного обґрунтування неможливості застосування біржових котирувань вважається можливим застосування методу порівняльної неконтрольованої ціни з використанням інших джерел інформації.

! Суб'єктам контрольованих операцій

Міністерство фінансів України на виконання листа Секретаріату Кабінету Міністрів України від 10.02.2017 р. №4657/1/1-17 разом із Державною фіскальною службою України розглянуло звернення Європейської Бізнес Асоціації від 03.02.2017 р. №115/2017/21 щодо питань застосування норм Податкового кодексу України в частині використання біржових котирувань товарів з метою трансфертного ціноутворення та інформує.

Підпунктом 39.2.1.3 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) визначено особливості встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» при здійсненні операцій з товарами, що мають біржове котирування.

З метою реалізації зазначених норм постановою Кабінетом Міністрів України від 8 вересня 2016 року №616 затверджено Перелік товарів, що мають біржове котирування, та світових товарних бірж для встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки».

Зазначені положення Кодексу було запроваджено з 1 січня 2015 року з метою закріплення пріоритетності використання методу порівняльної неконтрольованої ціни при контрольованих операціях із сировинними товарами та виключення можливості необґрунтованого використання платниками податків для таких операцій методів трансфертного ціноутворення, які базуються на розрахунках фінансових показників (показників рентабельності).

Зазначений підхід узгоджується з рекомендаціями ОЕСР щодо контролю за товарними угодами із сировинними товарами, викладеними в підпункті 2.16A — 2.16C розділу II Настанов Організації економічного співробітництва та розвитку щодо трансфертного ціноутворення для транснаціональних компаній та податкових служб зі змінами, внесеними відповідно до рекомендацій Дії 10 плану протидії BEPS у травні 2016 року. Разом з тим Настанови ОЕСР не містять обмеження щодо використання виключно біржових котирувань та визначають можливість застосування для порівняння цін, отриманих «із визнаних агентств із прозорою звітністю щодо цін або статистичних агентств або від урядових агентств із ціноутворення, де такі індекси використовуються як еталон непов'язаними сторонами для визначення цін у операціях між ними» («котирувальних цін»). Також визначальним чинником для застосування біржових або котирувальних цін Настанови ОЕСР визначають зіставність економічно значущих характеристик товарів у контрольованих операціях та умов їх проведення з характеристиками біржових котирувань або котирувальних цін.

Водночас специфікою українського експортного ринку сировинних товарів є відсутність торгів такими товарами на міжнародних товарних біржах. У зв'язку з цим складним, а в певних випадках неможливим є застосування біржових котирувань на товари за переліком світових бірж, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2016 року №616, зокрема використання біржових котирувань ф'ючерсних контрактів та проведення коригувань відповідно до вимог підпункту 39.2.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу. Таким чином, ураховуючи обмеження українського законодавства щодо використання тільки біржових котирувань визначених бірж, проблемні питання, про які зазначено у листі Європейської Бізнес Асоціації, є актуальними як для бізнесу, так і для контролюючих органів.

Шляхами вирішення зазначеного питання є внесення відповідних змін до підпункту 39.2.1.3 пункту 39.2 статті 39 Кодексу в частині скасування обмеження використання для сировинних товарів тільки біржових котирувань та надання можливості застосування котирувальних цін виходячи насамперед із зіставності економічно значущих характеристик товарів та умов операцій.

Водночас, за інформацією Державної фіскальної служби, до внесення зазначених змін у разі належного обґрунтування платником податків або контролюючим органом неможливості застосування біржових котирувань, зокрема у зв'язку з неможливістю здійснення коригувань умов операцій та/або характеристик товарів відповідно до підпункту 39.2.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, вважається можливим застосування методу порівняльної неконтрольованої ціни з використанням інших джерел інформації, визначених підпунктом 39.5.3 пункту 39.5 статті 39 Кодексу.

Державний секретар Є. КАПІНУС

До змісту номеру