Чи можливо придбати товар однієї номенклатури, а продавати його з іншою назвою? I як це відобразити в податковій накладній?
Товарна номенклатура — це сукупність усіх асортиментних груп товарів і товарних одиниць, що їх підприємство пропонує покупцям. Наприклад, асортимент групи товарів певного підприємства — це канцтовари та поліграфія. Загалом товарній номенклатурі властиві такі характеристики, як: широта (кількість асортиментних груп), насиченість (загальна кількість окремих товарів, які становлять номенклатуру), глибина (в межах одного асортименту уточнення щодо окремої марки) та гармонійність (схожість товарів різних асортиментних груп). Фактично товарна номенклатура — це детальне уточнення та опис товару.
Реквізит «опис (номенклатура) товарів/послуг» відповідно до пп. «е» п. 201.1 ПКУ належить до обов'язкових реквізитів ПН. Підпункт 16 Порядку №13071 зазначає, що до розділу Б податкової накладної вносяться дані у розрізі номенклатури постачання товарів/послуг. Це означає: якщо платник ПДВ здійснює постачання ручок, олівців, іншого письмового приладдя, то до графи 2 ПН вносяться дані щодо кожного асортименту і зазначати загалом «канцтовари» із загальним обсягом постачання буде неправильно. Відповідно, у графі 2 ПН слід показати опис (номенклатуру) товарів, їх кількість, обсяг у розрізі окремих канцтоварів.
1 Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. №1307.
У листі ДФСУ від 03.10.2016 р. №21408/6/99-99-15-03-02-15 (див. «ДК» №47/2016) повідомляється, що реквізит «Номенклатура товарів/послуг продавця», який віднесено до складу обов'язкових, має відповідати формулюванню у первинних документах, якими супроводжується постачання таких товарів.
Мало того, у ЗIР, підкатегорія 101.17, податківці зауважують, що на всіх етапах постачання товарів/послуг до кінцевого споживача, у тому числі імпортованих чи підакцизних товарів, у графі 2 «Номенклатура товарів/послуг продавця» податкової накладної продавець повинен зазначати дані, які відповідають документам, що підтверджують їх придбання таким продавцем. Тож із цього роз'яснення виходить, що податківці хочуть бачити таку саму номенклатуру товарів при продажу, як і при їх придбанні.
Наголосимо: згідно з п. 7 П(С)БО 91 одиницею бухгалтерського обліку запасів є їх найменування або однорідна група (вид). Відповідно до п. 1.4 Методрекомендацій №22, з метою організації бухобліку запасів розпорядчим документом, затвердженим власником підприємства, визначається, зокрема, порядок аналітичного обліку запасів.
1 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом Мінфіну від 20.10.99 р. №246.
2 Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів, затверджені наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. №2.
Отже, на баланс запаси можуть зараховуватися як за їх найменуванням, так і за однорідною групою (видом). I якщо згідно з внутрішнім розпорядчим документом (наказом) підприємство веде облік товару за однорідними групами, то під час зарахування на баланс запасів із різною назвою, але в межах однієї групи (наприклад, олівець, олівець канцелярський, олівець кольоровий, олівець простий) товари з різною назвою можна об'єднати в одну групу (наприклад, олівець). Тоді, вважаємо, не має виникати непорозумінь із контролюючими органами в майбутньому при реалізації товарів із іншою назвою, ніж при придбанні (додатково див. https://consulting.dtkt.ua/accounting/primary-documents/6646).
Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»