• Посилання скопійовано

ТОВ у зоні АТО — нерезидент в обліку ДФС?

ТОВ 1 планує укласти договір із ТОВ 2, яке фактично розміщене у м. Києві, проте місце реєстрації за ЄДР — м. Луганськ. ДФС каже, що платники податків, місцезнаходженням яких є тимчасово окупована територія України, обліковуються в Єдиному банку даних юросіб з ознакою «суб'єкт ВЕЗ «Крим». Чи означає це, що ТОВ, зареєстроване у м. Луганську, обліковується як нерезидент (до моменту перереєстрації юрадреси)?

Що означає термін «тимчасово окупована територія»?

Загалом правовий режим тимчасового окупованої території визначає Закон №1207. Статтею 3 цього закону визначено межі тимчасово окупованої території:

1) сухопутна територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій;

2) внутрішні морські води і територіальне море України навколо Кримського півострова, територія виключної (морської) економічної зони України вздовж узбережжя Кримського півострова та прилеглого до узбережжя континентального шельфу України, на які поширюється юрисдикція органів державної влади України відповідно до норм міжнародного права, Конституції та законів України;

3) повітряний простір над вищезазначеними територіями.

Відповідно до статті 1 того ж закону тимчасово окупована територія України є невід'ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.

Водночас 17 березня 2015 року Верховна Рада Постановою №254 також визнала тимчасово окупованими територіями окремі райони Донецької та Луганської областей.

Закон №1680 був створений в рамках Мінських домовленостей і полягає в наданні особливого статусу терміном на 3 роки територіям, які не контролюють сили АТО станом на день прийняття закону, а не на всій території Донецької та Луганської областей. Згідно з цим законом законодавство України в окремих районах Донецької та Луганської областей на період дії особливого порядку місцевого самоврядування діє з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ст. 2).

Отже, тимчасово окупована територія України — це не лише частина території України, яка контролюється Російською Федерацією внаслідок анексії Криму, а також територія зони проведення АТО (точніше, окремі райони, міста, селища та села Луганської та Донецької областей, визнані тимчасово окупованими). Координати відповідної місцевості визначені Постановою №252.

Чи обов'язкова перереєстрація бізнесу із зони АТО?

У запитанні йдеться про контрагента, який за даними Єдиного державного реєстру юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань й надалі має юридичну адресу в м. Луганську, хоча фактично проводить діяльність на території м. Києва. Оскільки всі реєстраційні дії на території проведення АТО не вчиняються, діяльність держреєстраторів зупинена, доступ до ЄДР заблокований, то Мін'юст Наказом №1849/51 для юросіб, зареєстрованих у зоні АТО, встановив:

1) проведення реєстраційних дій щодо юросіб, юрадресою яких є окупована територія та територія проведення антитерористичної операції, здійснюється державними реєстраторами територіальних органів Мін'юсту в областях та м. Києві2;

1 Цей наказ прийнятий на виконання статті 4 Закону №1669.

2 Нагадаємо, що проведення реєстраційних дій, пов'язаних зі зміною складу засновників (учасників) та керівника юрособи, місцезнаходженням якої є територія проведення АТО, у період її проведення забороняється.

2) держреєстратори юросіб, які провели реєстраційні дії щодо зміни юрадреси юросіб, місцезнаходженням яких є окупована територія та територія проведення АТО, протягом 10 робочих днів з дати реєстрації таких змін забезпечують надсилання поданих документів за новим місцезнаходженням юрособи, якщо воно не збігається з місцем їх подання.

Важливо!

Ні Закон №1669, ні Закон №1636 не встановлюють обов'язку перереєструвати бізнес та змінити своє місцезнаходження (юрадресу) з території Луганської та Донецької областей, а також з території АР Крим на іншу територію України в порядку, визначеному Наказом №1849/5. При цьому, відповідно до п. 5.3 Закону №1636, юрособи, які зареєстровані в АРК та не змінили своєї юрадреси на іншу територію України, прирівняні до нерезидентів.

Щодо юросіб, юрадреса яких і надалі є в зоні проведення АТО, то нагадаємо про таке. Відсутність обов'язку змінити державну реєстрацію з м. Луганська на іншу територію України не скасовує обов'язку в разі оренди приміщення, скажімо, у м. Києві подати форму №20-ОПП про наявні об'єкти оподаткування. Тобто ця форма подається за основним місцем обліку в ДПI (п. 63.3 ПКУ).

Водночас у тому-таки п. 63.3 ПКУ зазначено, що платник податків зобов'язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об'єкти оподаткування й об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.

Повноваження ДПI, в яких було основне місце обліку таких платників, на сьогодні передані іншим органам ДФС, про що видавалися відповідні накази1.

1 Наказ ДФСУ від 15.12.2014 р. №367 «Про внесення змін до окремих наказів ДФС України».

Отже, підприємства з місцем реєстрації на тимчасово окупованій території (в зоні АТО) все-таки обліковуються органами ДФС відповідно до Порядку №1588.

Луганські ЮО для податкового обліку — нерезиденти?

Згідно з п. 1.5 Порядку №1588, платники податків, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія України, обліковуються в Єдиному банку даних юридичних осіб або Реєстрі самозайнятих осіб з ознакою «суб'єкт вільної економічної зони «Крим». У разі зміни місцезнаходження (місця проживання) на (з) тимчасово окуповану(ої) територію(ї) України в Єдиному банку даних юридичних осіб або Реєстрі самозайнятих осіб встановлюється/скасовується ознака «суб'єкт вільної економічної зони «Крим».

Відразу зробимо застереження, що, як ми зазначили вище, за приписами п. 5.3 Закону №1636 юрособа (відокремлений підрозділ), яка має податкову адресу (місцезнаходження) на території ВЕЗ «Крим», прирівнюється з метою оподаткування до нерезидента.

Юридична особа (відокремлений підрозділ), яка має податкову адресу (місцезнаходження) на іншій території України, прирівнюються з метою оподаткування до резидента.

Щодо тимчасово окупованої території, такої як зона АТО (за умовами запитання це м. Луганськ), то ні Закон №1669, ні Закон №1680 нічого не говорять про податковий статус юрособи — платника податків, податковою адресою (місце реєстрації за ЄДР) якої й далі залишається м. Луганськ.

Але якщо вчитатись уважно у п. 1.5 Порядку №1588, то такі юрособи обліковуються з ознакою «суб'єкт ВЕЗ «Крим», при цьому не конкретизується, чи це стосується лише АР Крим, чи всієї офіційно визнаної Україною тимчасово окупованою території, у т. ч. й зони АТО.

Отже, на нашу думку, незважаючи на те що приписи п. 1.5 Порядку №1588 не розрізняють юросіб, податкова адреса яких є на тимчасово окупованій території (АР Крим), та юросіб, податкова адреса яких за ЄДР є на території проведення АТО, все-таки слід зважати ось на що. Стосовно контрагента, адреса місця перебування якого — АР Крим, Закон №1636 чітко зазначає, що або така юрособа перереєстровується на іншу територію України та є звичайним резидентом, або ж з метою податкового обліку територія реєстрації податкової адреси АР Крим вказує на його статус як нерезидента. Для юросіб, зареєстрованих у м. Луганську, немає закону, який би вказував на їх податковий статус залежно від реєстрації місцезнаходження. Тому, на нашу думку, приписи п. 1.5 Порядку №1588 помилково об'єднують в одному статусі всіх госпсуб'єктів, які перебувають на тимчасово окупованій території, не розділяючи на територію півострова Крим та/або зону АТО.

Отже, наразі юрособа, яка має податкову адресу у м. Луганську, та за умови, що вона перебуває на обліку в ДПI, є звичайним контрагентом та резидентом з погляду податкового законодавства. Однак усе ж таки до таких контрагентів слід ставитися ретельніше та перевіряти всі документи, у т. ч. щодо перебування на обліку в ДПI, витяги з Реєстру платників ПДВ та/або Реєстру платників єдиного податку, інших реєстраційних документів, які підтверджують статус українського госпсуб'єкта, перш ніж підписувати господарські угоди й сплачувати кошти.

Як перевірити контрагента

На сьогодні платники податків, які планують працювати з партнерами-юрособами, мають можливість перевірити свого контрагента. На офіційному сайті ДФС України є рубрика «Дізнайся більше про свого бізнес-партнера» за посиланням http://sfs.gov.ua/businesspartner.

Для того, аби перевірити надійність майбутнього ділового партнера, достатньо знати його код ЄДРПОУ або ж точну назву. Після введення відомої платнику податків інформації в одне з полів система здійснить пошук за низкою баз даних, доступних для публічного використання, і повідомить про результати пошуку.

Як показує цей пошук, більшість юросіб перебувають на обліку у відповідній ДПI, жодних податкових боргів та податкової застави не мають. Фактично така мінімальна перевірка свідчить, що ці юрособи, зареєстровані в зоні АТО, є цілком реальними підприємствами, які здійснюють свою діяльність на території України. А їх облік відбувається у відповідних ДПI, яким згідно з наказом ДФСУ №367 передані повноваження щодо обліку таких платників податків у Луганський та Донецький областях. Там само сплачуються ЄСВ, ПДФО, єдиний податок, інші податки та збори на відповідні наявні казначейські рахунки.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон №1207 — Закон України від 15.04.2014 р. №1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».
  • Закон №1636 — Закон України від 12.08.2014 р. №1636-VII «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України».
  • Закон №1669 — Закон України від 02.09.2014 р. №1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції».
  • Закон №1680 — Закон України від 16.09.2014 р. №1680-VII «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей».
  • Порядок №1588 — Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. №1588.
  • Постанова №252 — Постанова Верховної Ради України від 17.03.2015 р. №252-VIII «Про визначення окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, в яких запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування».
  • Постанова №254 — Постанова Верховної Ради України від 17.03.2015 р. №254-VIII «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями».
  • Наказ №1849/5 — Наказ Мін'юсту від 05.11.2014 р. №1849/5 «Про проведення реєстраційних дій щодо юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, місцезнаходженням/місцем проживання яких є окупована територія та територія проведення антитерористичної операції».

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру