У листі від 25.08.2016 р. №28602/7/99-99-15-02-01-17 податковий держрегулятор надав досить змістовні роз'яснення щодо практичних аспектів актуалізації Реєстру неприбуткових організацій та дій, які вимагаються від них.
Хто такі неприбуткові організації
Як ми знаємо, неприбутковими є підприємства, установи й організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ПКУ. По суті, такий статус засвідчує той факт, що суть роботи такого суб'єкта господарювання полягає не в отриманні прибутку та його розподілі.
Обов'язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами (пп. 133.4.2 ПКУ). Лише за виконання цієї умови неприбуткові організації не є платниками податку на прибуток. Факт нецільового використання коштів матиме наслідком для неприбуткової організації обов'язок подати у місячний термін звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року до останнього дня місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити суму самостійно нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток. Така організація вилучається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Як бачимо, однією з чотирьох умов , які мають бути виконані одночасно для набуття статусу неприбуткової організації, є внесення такого підприємства контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Поговоримо про це докладніше.
Критерії надання юрособі статусу неприбуткової організації
Статус неприбуткової організації присвоюють далеко не всім. Відповідно до пп. 133.4.1 ПКУ, неприбутковим підприємством, установою та організацією є юрособа, що одночасно відповідає таким вимогам:
1) утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
2) установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов'язаних із ними осіб;
3) установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду чи зарахування до доходу бюджету в разі припинення юрособи (внаслідок її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Це не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
4) внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Новий Реєстр та включення до нього
З 16 липня 2016 року діє оновлений Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджений постановою КМУ від 13.07.2016 р. №440. Його введення в дію супроводжується «інвентаризацією» неприбуткових організацій.
У зв'язку з цим податківці надсилають неприбутковим організаціям письмові запити на підтвердження статусу, на які слід надати відповідь протягом місяця з дня отримання. Двомісячний строк надсилання ДФС таких запитів, установлений згаданою постановою, закінчився 16 вересня 2016 року. А граничний термін надання відповідей — 16 жовтня 2016 року.
Зверніть увагу!
Запити не надсилаються неприбутковим організаціям, установчі документи яких оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону про держреєстрацію та відповідають вимогам, установленим п. 133.4 ПКУ. Копії їх установчих документів також подавати нікуди не треба. Натомість такі організації можуть надати податківцям відповідь щодо приведення установчих документів у відповідність до вимог п. 133.4 ПКУ.
Згідно з п. 34 підр. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом №652, що відповідають вимогам п. 133.4, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій. Такі неприбуткові організації за бажання можуть подати до контролюючого органу копії установчих документів. Подання реєстраційної заяви за формою №1-РН для них не передбачено.
Якщо виявиться, що податківці мають зауваження до установчих документів неприбуткової організації, остання має час до кінця 2016 р., аби внести виправлення та надіслати оновлені реєстраційні документи податківцям. Якщо цього зроблено не буде, з 1 січня 2017 р. така організація буде вилучена податківцями з Реєстру, про що їй буде надіслано окреме рішення згідно з п. 16 Порядку №440. При цьому така організація не може бути вилучена з Реєстру до 1 січня 2017 року.
За загальним правилом, для включення до Реєстру неприбуткова організація подає до контролюючого органу:
— реєстраційну заяву за формою №1-РН (додаток 1 до Порядку №440);
Способи подання заяви на реєстрацію
Завдяки змінам заяву на реєстрацію в Реєстрі неприбуткових організацій можна подавати трьома способами на вибір (п. 6 Порядку №440):
1) безпосередньо до податкової особисто;
2) поштою з повідомленням про вручення та описом вкладеного;
3) засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб.
— копії установчих документів неприбуткової організації;
— для житлово-будівельних кооперативів — також копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом. Слід подбати, щоб ці документи обов'язково були засвідчені підписом керівника або представника такої організації (кооперативу) та скріплені печаткою (за наявності).
Але за підсумками реєстрації слід очікувати не просто відмітки в Держреєстрі, що організація є неприбутковою, — як і раніше, буде спеціальне рішення (п. 8 Порядку №440). За результатами перевірки установчих документів неприбуткової організації та підтвердження відповідності неприбуткової організації вимогам п. 133.4 ПКУ для включення до нового Реєстру контролюючий орган приймає рішення про присвоєння або зміну підприємству, установі, організації ознаки неприбутковості (проставляється відповідна позначка у рішенні).
При поданні неповного пакета документів контролюючий орган відмовляє організації в отриманні статусу неприбуткової. Після отримання рішення про відмову у включенні до Реєстру неприбуткова організація може усунути недоліки та повторно подати документи до контролюючого органу. Повторно надіслана реєстраційна заява також розглядається протягом 14 календарних днів з прийняттям відповідного рішення.
Нововведення у Реєстрі
Створює і веде Реєстр головний податковий орган. Доступ до Реєстру відкритий. Податківці повинні моніторити відомості, що містяться в Реєстрі, а також відомості щодо найменування неприбуткової організації, інші відомості, зазначені у реєстраційній заяві, отримані з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, щодо неприбуткових організацій. За результатами моніторингу контролюючий орган:
— вносить відповідні зміни до ідентифікаційних та реєстраційних відомостей про неприбуткову організацію, що містяться в Реєстрі;
Відомості про неприбуткову організацію, що містяться в Реєстрі
Реєстр включає лише ідентифікаційні та реєстраційні відомості про неприбуткові організації, зокрема:
— код згідно з ЄДРПОУ;
— найменування неприбуткової організації;
— дату включення неприбуткової організації до Реєстру, починаючи з якої визначається строк безперервної реєстрації неприбуткової організації;
— ознаку неприбутковості;
— дату присвоєння ознаки неприбутковості або її зміни;
— дату та номер рішення про включення, повторне включення неприбуткової організації до Реєстру або зміну ознаки неприбутковості;
— дату скасування ознаки неприбутковості;
— дату та номер рішення про вилучення неприбуткової організації з Реєстру;
— найменування та ідентифікаційний код контролюючого органу.
Жодних довідкових відомостей про місцезнаходження організації, даних про керівників, головних бухгалтерів, засновників неприбуткової організації; економічних відомостей, які характеризують фінансово-економічні показники господарської діяльності неприбуткової організації, в Реєстрі бути не повинно.
— видає (надсилає) неприбутковій організації рішення про зміну ознаки неприбутковості та вносить відповідні записи (зміни) до Реєстру — у разі встановлення підстав для зміни ознаки неприбутковості.
Відображення змін у Реєстрі
Якщо матимуть місце зміни щодо організаційно-правової форми неприбуткової організації, внесення змін до її установчих документів або установчих документів організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація, до контролюючого органу слід буде подати реєстраційну заяву з позначкою «зміни» з наданням копій документів.
Заява та копії документів мають бути подані протягом 10 робочих днів:
— з дня державної реєстрації таких змін;
— з моменту виникнення вищезазначених обставин — у разі коли державна реєстрація змін не здійснюється.
За результатами розгляду реєстраційної заяви з позначкою «зміни» контролюючий орган відповідно до пунктів 7 і 8 Порядку №440 вносить записи (зміни) до Реєстру та видає неприбутковій організації рішення про повторне включення неприбуткової організації до Реєстру, або про зміну ознаки неприбутковості, або про відмову у повторному включенні організації до Реєстру (п. 15 Порядку №440). У разі прийняття рішення про відмову у повторному включенні організації до Реєстру позначка проставляється у полі «про відмову у включенні». На етапі повторного включення неприбуткової організації до Реєстру ознака неприбутковості та дата її присвоєння не змінюються.
Вилучення з Реєстру
У разі порушення функціонування неприбуткової організації, ліквідації організації або ж з ініціативи самої організації її вилучають із Реєстру. Вилучення неприбуткової організації з Реєстру відбувається шляхом скасування присвоєної їй ознаки неприбутковості (п. 17 Порядку №440). Рішення про вилучення неприбуткової організації з Реєстру надсилається такій організації у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, протягом трьох робочих днів з дня прийняття такого рішення. У разі вилучення неприбуткової організації з Реєстру новим Порядком не передбачається обов'язку повернення такою організацією до контролюючого органу оригіналу рішення про включення до Реєстру.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».
- Закон №652 — Закон України від 17.07.2015 р. №652-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій».
- Порядок №440 — Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затверджений постановою КМУ від 13.07.2016 р. №440.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор