Лист Державної фіскальної служби України від 25.05.2016 р. №11468/99-99-15-03-03-15
Про розгляд звернення [щодо віднесення до операцій з реалізації пального операцій при його використанні для власних виробничих потреб]
Суттєво. Операція із заправки пальним техніки сторонньої організації, винайнятої для виконання робіт (отримання послуг), належить до операцій з реалізації пального у розумінні пп. 14.1.212 ПКУ.
! СГ
Державна фіскальна служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) розглянула звернення СТОВ «ХХХХ» (далі — Товариство) щодо віднесення до операцій з реалізації пального операцій при його використанні для власних виробничих потреб і повідомляє таке.
У листі Товариство зазначає, що під час здійснення господарської діяльності винаймає сторонні організації для виконання робіт (отримання послуг) та забезпечує техніку таких суб'єктів господарської діяльності пальним. Оскільки Товариством не зазначено, яким саме чином здійснюватиметься заправка пальним транспортних засобів сторонніх організацій, то надати обґрунтовану та вичерпну податкову консультацію з питання сплати акцизного податку з роздрібного продажу підакцизних товарів немає можливості.
Щодо віднесення до операцій з реалізації пального операцій зі здійснення заправки пальним техніки сторонньої організації (Виконавця), винайнятої Товариством (Замовником) для виконання робіт (отримання послуг)
Відповідно до пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу платником акцизного податку є особа, яка реалізує пальне.
Реалізація пального для цілей розділу VI Кодексу — це будь-які операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів купівлі-продажу, міни, поставки, дарування, комісії, доручення (в тому числі передача на комісійну/довірчу реалізацію), поруки, інших господарських та цивільно-правових договорів або за рішенням суду, іншого компетентного державного органу чи органу місцевого самоврядування за плату (компенсацію) або без такої, які передбачають перехід права власності або права розпорядження, а також передачу (відпуск, відвантаження) пального на підставі договорів про виробництво із сировини замовника. Не вважаються реалізацією пального операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів зберігання (пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Відповідно до ст. 901 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
При цьому ст. 902 ЦКУ передбачено, що виконавець повинен надати послугу особисто, або ж у випадках, установлених договором, виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним у повному обсязі перед замовником за порушення договору.
В описаному в запиті випадку на умовах договору виконання робіт здійснюється передача (відпуск) пального від Замовника до Виконавця, що є операцією з реалізації пального у розумінні абзацу другого пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу.
Таким чином, така операція із заправки пальним техніки сторонньої організації (Виконавця), винайнятої Товариством (Замовником) для виконання робіт (отримання послуг), належить до операцій з реалізації пального у розумінні пп. 14.1.212 п. 14.1. ст. 14 Кодексу.
Суб'єкт господарської діяльності, який здійснюватиме будь-які операції, визначені пп. 14.1.212 п. 14.1. ст. 14 Кодексу, є особою, яка реалізує пальне, і відповідно до пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу є платником акцизного податку.
Особи, які здійснюватимуть реалізацію пального, підлягають обов'язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб — підприємців до початку здійснення реалізації пального (пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Кодексу).
Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Звертаємо увагу, що згідно з п. 117.3 ст. 117 Кодексу здійснення суб'єктами господарювання операцій з реалізації пального без реєстрації таких суб'єктів платниками акцизного податку у порядку, передбаченому Кодексом, тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців у розмірі 100 відсотків вартості реалізованого пального.
Зазначаємо, що з 1 березня 2016 року запроваджено систему електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП) та введено акцизну накладну — обов'язковий електронний документ, який складається платником акцизного податку при всіх операціях реалізації пального на внутрішньому ринку та реєструється в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Порядок здійснення електронного адміністрування реалізації пального визначено ст. 232 Кодексу.
Статтею 231 Кодексу встановлено порядок складання акцизних накладних при реалізації пального та їх реєстрації у Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Міністерством фінансів України 25.02.2016 р. видано такі накази:
№218 «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального» (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 17.03.2016 р. за №405/28535) (далі — Наказ №218);
№219 «Про затвердження форми Акта інвентаризації обсягів залишку пального та Порядку його заповнення та подання» (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 12.03.2016 р. за №377/28507).
У п. 8 розділу I Порядку заповнення акцизної накладної, затвердженого Наказом №218, визначено, що при її заповненні зазначаються випадки, під час яких акцизна накладна надається, це — надання її платнику — отримувачу пального, або не надається, серед яких — відвантаження пального з метою власного споживання.
Водночас відповідно до пп. 213.1.12 п. 213.1 ст. 213 Кодексу об'єктами оподаткування є операції з реалізації будь-яких обсягів пального понад обсяги, що:
отримані від інших платників акцизного податку, що підтверджено зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних;
ввезені (імпортовані) на митну територію України, що засвідчено належно оформленою митною декларацією;
вироблені в Україні, реалізація яких є об'єктом оподаткування відповідно до пп. 213.1.1 цього пункту, що підтверджено зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Такий облік отриманого та витраченого (реалізованого) пального ведеться з метою виявлення об'єкта оподаткування акцизним податком, а саме: обсягів перевищення витраченого (реалізованого) пального над отриманим.
При цьому якщо обсяги реалізованого (витраченого) пального не перевищують обсяги отриманого пального від інших платників акцизного податку, за які сплачено акцизний податок, то у Товариства не виникатиме об'єкта оподаткування відповідно до пп. 213.1.12 п. 213.1 ст. 213 Кодексу.
Таким чином, платник акцизного податку на всі обсяги витраченого пального (у т. ч. відвантаженого з метою власного споживання для заправки власного чи орендованого транспортного засобу та використаного для власних виробничих потреб) зобов'язаний складати в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого (витраченого) пального та зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних із дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.
Голова Р. НАСІРОВ