• Посилання скопійовано

Що нового

Скасовано обов'язкову держреєстрацію іноземних інвестицій

! Підприємствам з іноземними інвестиціями та установам банків

Президент підписав закон, який вносить зміни до деяких законодавчих актів України щодо скасування обов'язковості державної реєстрації іноземних інвестицій.

Згідно із законом, підприємства з іноземними інвестиціями та установи банків подають статистичну звітність про здійснення іноземних інвестицій відповідно до законодавства.

Документи, подані до набрання чинності цим законом до органу державної реєстрації для державної реєстрації іноземних інвестицій та до органу ДФС для підтвердження інформаційних повідомлень про фактичне внесення іноземних інвестицій, повертаються іноземним інвесторам або уповноваженим ними особам без розгляду по суті з повідомленням про підстави повернення документів.

Іноземні інвестиції, зареєстровані до набрання чинності цим законом, та іноземні інвестиції, не зареєстровані до набрання чинності цим законом, мають рівне право на одержання пільг та гарантій, передбачених Законом України «Про режим іноземного інвестування».

Закон України від 31.05.1016 р. №1390-VIII чинний з 25.06.2016 р.


Порядок надання відомостей з ЄДР — у новій редакції

! СГ

Мін'юст затвердив новий Порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Порядком передбачено, що відомості з ЄДР надаються за допомогою програмних засобів ведення цього реєстру у паперовій або електронній формі, що мають однакову юридичну силу та містять обов'язкове посилання на Єдиний держреєстр, крім документів, що містяться в реєстраційній справі та надаються у паперовій формі.

У паперовій формі надаються:

— виписка з ЄДР, яка надається державним реєстратором територіального органу Мін'юсту, на аркушах формату А4 (210 х 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків з проставлянням підпису та печатки держреєстратора;

— витяг з ЄДР, який надається уповноваженою особою суб'єкта держреєстрації, центру надання адмінпослуг, нотаріусом, на аркушах формату А4 (210 х 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків та без проставляння підпису і печатки;

— документи, що містяться в реєстраційній справі відповідної юрособи, громадського формування, що не має статусу юридичної, фізичної особи — підприємця (далі — реєстраційна справа), які надаються держреєстратором суб'єкта держреєстрації, що відповідно до закону уповноважений зберігати реєстраційні справи у паперовій формі, шляхом виготовлення копій таких документів з проставлянням підпису та печатки держреєстратора на кожній сторінці.

В електронній формі надаються:

— відомості з ЄДР через портал електронних сервісів юросіб, фізосіб — підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юрособи;

— відомості з ЄДР у форматі бази даних або в іншому форматі у режимі реального часу на підставі договорів, укладених із технічним адміністратором ЄДР.

Наказ Мін'юсту від 10.06.2016 р. №1657/5 чинний з 17.06.2016 р.


Спрощено контроль за експортно-імпортними операціями

! Банкам, суб'єктам ЗЕД

Нацбанк затвердив зміни до Інструкції про порядок здійснення контролю за експортними, імпортними операціями.

Відтепер банки можуть одночасно з паперовою формою використовувати електронну форму повідомлень для обміну інформацією, необхідною для здійснення контролю за експортними, імпортними операціями резидентів.

Також банкам надано можливість контролювати експортні, імпортні операції, які здійснюються на підставі правочинів, учинених в електронній формі.

Скасовано обов'язкове надання клієнтами письмових підтверджень іноземного податкового органу про суму сплачених податків (зазначене підтвердження надаватиметься резидентом лише на вимогу банку).

Крім того, встановлено, що у разі експорту або імпорту послуг банк фіксує в журналі найменування імпортера, експортера, країни контрагента-нерезидента, дату та номер договору, дату закінчення законодавчо встановлених строків розрахунків, інформацію про одержані за цим договором висновки, суму коштів і дату їх перерахування або отримання, дату підписання акта, інвойса або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, та суму коштів, зазначену в цьому акті, інвойсі, іншому документі.

Постанова Національного банку України від 16.06.2016 р. №347 чинна з 17.06.2016 р.


Чи можна на електронному рахунку відобразити сплату ПЗ із ПДВ

! Платникам ПДВ

ДФСУ розглянула питання щодо можливості відображення на електронному рахунку у системі електронного адміністрування ПДВ коштів, сплачених з поточного рахунку платника ПДВ у рахунок погашення податкових зобов'язань з ПДВ, а також штрафу і пені, які виникли у зв'язку з поданням уточнюючого розрахунку до податкової декларації з ПДВ при виявленні ним заниження податкового зобов'язання з ПДВ минулих податкових періодів відповідно до пункту 50.1 ПКУ та повідомила.

Сплата платником ПДВ податкових зобов'язань, визначених таким платником в уточнюючому розрахунку, поданому за попередні звітні періоди, а також штрафних санкцій за заниження податкових зобов'язань може здійснюватися платником ПДВ:

— безпосередньо з поточного рахунку такого платника до відповідного бюджету;

— з електронного рахунку платника за його заявою, поданою у складі податкової декларації з ПДВ, у сумі, яка перевищує суму, що підлягає перерахуванню до бюджету відповідно до такої поданої декларації.

Лист ДФСУ від 25.05.2016 р. №11362/6/99-99-15-03-02-15


Операції з передачі на повторну переробку товарних залишків — без ПДВ

! Платникам ПДВ

ДФСУ роз'яснила порядок оподаткування ПДВ операції з передачі не придатних для подальшої реалізації товарних залишків на повторну переробку.

Так, оскільки вартість переведених до категорії не придатних для подальшої реалізації та переданих на повторну переробку товарних залишків при реалізації підприємством нової продукції включається до складу її вартості, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, та відшкодовується у складі такої вартості споживачами, передані на повторну переробку товарні залишки визнаються такими, що використані в господарській діяльності.

Разом з тим операція з передачі платником не придатних для подальшої реалізації товарних залишків на повторну переробку з метою оподаткування ПДВ не розглядається як окрема операція з постачання товарів та не оподатковується ПДВ.

Лист ДФСУ від 04.05.2016 р. №10270/10/28-10-01-03-11


Із зарплати мобілізованих аліменти також утримуються

! Роботодавцям

Мінфін зазначає, що утримання аліментів з працівників провадиться з усіх видів заробітку і додаткової винагороди як за основною роботою, так і за роботою за сумісництвом, у т. ч. з основної зарплати за посадовим окладом, тарифною ставкою, відрядними розцінками тощо; усіх видів доплат і надбавок до зарплати; зарплати, що зберігається під час виконання державних і громадських обов'язків, та в інших випадках збереження середньої заробітної плати, інших видів заробітку.

Постановою КМУ від 26.02.93 р. №146 затверджено Перелік видів доходів, які враховуються при визначенні розміру аліментів на одного з подружжя, батьків, дітей, інших осіб, відповідно до п. 13 якого утримання аліментів провадиться зі суми заробітку (доходу), що належить особі, яка сплачує аліменти, після утримання з цього заробітку (доходу) податків.

Крім того, Мінсоцполітики повідомило, що військова служба закінчується при звільненні військовослужбовця з військової служби в запас або у відставку, загибелі (смерті), визнання судом безвісно відсутнім або оголошення померлим. Тобто роботодавець зобов'язаний зберігати місце роботи, посаду і виплачувати середній заробіток працівникові, призваному на військову службу за призовом під час мобілізації, до дня оголошення судом його померлим.

Лист Мінфіну від 29.04.2016 р. №494/13/84-16


На одну поставку складено 2 податкові накладні: дії платника

! Платникам ПДВ

ДФСУ повідомила: у разі помилкового складання податкової накладної на операцію з постачання товарів/послуг (складення двох податкових накладних на одну операцію з постачання товарів/послуг) та реєстрації їх в ЄРПН платник податку, з метою виправлення допущеної помилки, має право скласти розрахунок коригування до помилкової податкової накладної. Такий розрахунок коригування підлягає реєстрації в ЄРПН покупцем товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику.

При цьому у полі «Дата складання» зазначається «поточна» дата, тобто дата, на яку було виявлено помилку щодо зайво складеної податкової накладної, а у графі 2 такого розрахунку — «Виправлення помилки».

Лист ДФСУ від 10.05.2016 р. №10549/10/28-10-01-03-11


До 11.03.2016 р. акциз у фіскальних чеках відображати необов'язково

! Роздрібним торговцям

Податківці зазначають, що згідно з Положенням про форму та зміст розрахункових документів, затвердженим наказом Мінфіну від 21.01.2016 р. №13 (далі — Положення), для госпсуб'єктів роздрібної торгівлі, що здійснюють реалізацію підакцизних товарів та зареєстровані платниками акцизного податку (госпсуб'єкти, що зареєстровані платниками іншого податку, крім ПДВ), у касовому чеку окремим рядком має зазначатися розмір ставки такого податку, загальна сума податку за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами). На початку рядка повинна друкуватися назва податку. У реквізиті «Акцизний податок» його назва наводиться згідно з ПКУ. За потреби дозволяється використовувати скорочення.

Реєстрації в органі доходів і зборів підлягають РРО, модифікації яких включені до Державного реєстру РРО, з урахуванням сфер їх застосування та за умови, що строк служби, встановлений у технічній документації на РРО, не вичерпався, а також з урахуванням строків первинної реєстрації, встановлених Державним реєстром РРО.

У разі реєстрації госпсуб'єктом РРО з дотриманням вимог наказу Міндоходів від 28.08.2013 р. №417 до набрання чинності наказом Мінфіну від 21.01.2016 р. №13 (тобто до 11.03.2016 р.) вимоги щодо відображення сплати акцизного податку у фіскальних чеках РРО є необов'язковими.

Лист ДФСУ від 04.05.2016 р. №10242/10/26-15-40-03-16


Дохід у вигляді допомоги з тимчасової непрацездатності: що з оподаткуванням?

! Податковим агентам з ПДФО

Регіональні податківці роз'яснили: дохід у вигляді допомоги з тимчасової непрацездатності, який виплачується ФСС з ТВП, не включається до доходу фізособи-підприємця, але оподатковується за загальними правилами, встановленими ПКУ для платників податків — фізосіб.

Робочий орган Фонду соцстрахування, який виплачує допомогу з тимчасової непрацездатності, повинен виконати функції податкового агента в частині нарахування, утримання та сплати (перерахування) до бюджету за рахунок таких осіб ПДФО та військового збору з таких доходів та відобразити у формі №1ДФ за ознакою — «127».

Лист ДФС у Чернігівській області від 13.06.2016 р. №472/Д/25-01-13-01-15


Продаж алкоголю на розлив — лише через заклад ресторанного господарства

! Платникам ЄП ІІ та ІІІ групи

Податківці зазначають, що фізособи-підприємці — платники єдиного податку ІІ та ІІІ групи мають право здійснювати продаж алкогольних напоїв на розлив, у т. ч. пива, виключно через заклад ресторанного господарства або спеціалізований відділ, що має статус закладу ресторанного харчування, за наявності ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та застосування при проведенні розрахунків РРО.

При цьому зазначені підприємці-єдинники ІІ та ІІІ групи, які здійснюють роздрібну торгівлю продовольчими товарами та пивом у пляшках і бляшанках, за умови відсутності продажу інших підакцизних товарів мають право проводити розрахункові операції без застосування РРО з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій до досягнення ними протягом календарного року обсягу доходу у розмірі 1 млн грн. У разі перевищення у календарному році обсягу зазначеного доходу застосування РРО є обов'язковим.

Відкриття закладу (підприємства) ресторанного господарства узгоджується з органами місцевого самоврядування, установами державної санітарно-епідеміологічної служби в установленому законодавством порядку.

Лист ДФСУ від 03.06.2016 р. №5984/Б/99-99-22-07-03-14


Як спецрежимнику відобразити послуги від нерезидента у декларації з ПДВ?

! Спецрежимникам

ДФСУ зазначила, що сільськогосподарське підприємство — суб'єкт спеціального режиму оподаткування ПДВ при отриманні послуг від нерезидента на митній території України зобов'язане скласти і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну за такою операцією та відобразити податкові зобов'язання з ПДВ у рядку 6 податкової декларації з ПДВ з позначкою «0110».

При цьому таке підприємство має право включити до складу податкового кредиту суми ПДВ, нараховані (сплачені) ним при отриманні таких послуг, на підставі зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної, та відобразити їх у рядку 11.4 декларації з ПДВ із позначками «0121» — «0123» за умови, що такі послуги придбані для використання у виробництві сільськогосподарської продукції.

Лист ДФСУ від 24.05.2016 р. №11321/6/99-99-15-03-02-15


За одне податкове правопорушення повторні штрафи не стягуються

! Платникам податків

ДФСУ нагадує, що згідно з п. 116.2 ПКУ за одне податкове правопорушення контролюючий орган може застосувати тільки один вид штрафної санкції, передбаченої ПКУ та іншими законами України.

Отже, у разі притягнення платника податків до відповідальності у вигляді штрафу за певною статтею ПКУ виключається можливість притягнення його до відповідальності, передбаченої іншими статтями ПКУ, за одне і те саме правопорушення (одне податкове правопорушення не може тягнути відповідальність за різними статтями ПКУ).

Водночас це правило не поширюється на випадки скасування рішення контролюючого органу, оскільки у такому випадку немає повторності.

Застосування штрафної санкції, передбаченої ПКУ, у разі скасування податкового повідомлення-рішення у судовому порядку має здійснюватися виключно за умови наявності ознак складу податкового правопорушення у діях (бездіяльності) платника податків. При цьому таке визначення суми грошового зобов'язання не вважатиметься повторним, оскільки скасування акта суб'єкта владних повноважень як способу захисту порушеного права позивача застосовується тоді, коли спірний акт не породжує жодних правових наслідків від моменту прийняття такого акта.

Лист ДФСУ від 14.06.2016 р. №6414/П/99-99-10-02-14


Зарплата не за основним місцем роботи інваліда: що з ЄСВ?

! Роботодавцям

Податківці нагадують, що базою нарахування єдиного внеску для роботодавців є сума нарахованої кожній застрахованій особі зарплати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у т. ч. в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону від 24.03.95 р. №108/95-ВР, та сума винагороди фізособам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

Тож єдиний внесок для підприємств, установ і організацій, в яких працюють інваліди, як за основним, так не за основним місцем праці, встановлюється у розмірі 8,41%.

Підставою для застосування зазначеного розміру єдиного внеску є завірена копія довідки з акта огляду в медико-соціальній експертній комісії про встановлення групи інвалідності.

Лист ДФСУ від 09.06.2016 р. №12816/6/99-99-13-02-03-15

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру