• Посилання скопійовано

Авто в лізинг чи в кредит?

Суб'єкти господарювання для своєї господарської діяльності за бажанням чи у зв'язку з виробничою необхідністю можуть придбавати авто на різних умовах та виходячи з власних можливостей. Такими різновидами операцій є придбання або на умовах фінансового лізингу, або на умовах кредиту. Чим відрізняються такі операції та яка з них буде вигіднішою для отримувача авто?

Авто у фінансовий лізинг

Визначення поняття лізингу

Лізинг авто — це фінансова оренда транспортного засобу з правом поетапного викупу. Цей спосіб придбання авто є зручним рішенням для суб'єктів господарювання, тому що є можливість використовувати авто на власний розсуд, поступово виплачуючи вартість авто орендодавцеві без залучення кредитних коштів.

Згідно з п. 2 ст. 1 Закону про фінлізинг, за договором фінансового лізингу лізингодавець зобов'язується набути у власність річ у продавця (зауважимо — виключно річ, що належить до основних фондів), відповідно до встановлених лізингоодержувачем специфікацій та умов, і передати її у користування лізингоодержувачу на визначений строк не менше одного року за встановлену плату (лізингові платежі). Отже, головною відмінністю фінансового лізингу є надання лізингоодержувачу права використовувати у своїй господарській діяльності об'єкт лізингу без переходу права власності на нього.

У бухобліку поняття фінансової оренди викладено в П(С)БО 14 «Оренда» і повинно відповідати хоча б одній з ознак, наведених у п. 4 П(С)БО 14.

Щодо визначення фінансового лізингу з метою оподаткування1, то його наведено в пп. 14.1.97 ПКУ: це господарська операція, що здійснюється фізичною або юридичною особою і передбачає передачу орендарю майна, яке є основним засобом і придбане або виготовлене орендодавцем, а також усіх ризиків та вигід, пов'язаних із правом користування та володіння активом (об'єктом лізингу). Як бачимо, податкове визначення є подібним до бухгалтерського. Але з метою оподаткування фінансовий лізинг має відповідати дещо іншим ознакам, а саме хоча б одній з ознак, наведених у пп. 14.1.97 ПКУ (наприклад, об'єкт лізингу передається на строк, протягом якого амортизується не менш ніж 75% його первісної вартості).

1 Хоча з 01.01.2015 р. для податку на прибуток першорядним є бухгалтерське визначення, податкове визначення фінансового лізингу буде актуальним для ПДВ та єдиного податку.

Бухгалтерський облік фінансової оренди у лізингоотримувача

Орендар (лізингоодержувач) відображає в бухобліку одержаний у фінансову оренду об'єкт одночасно як актив і зобов'язання за найменшою на початок строку оренди оцінкою: справедливою вартістю активу (до речі, справедлива вартість основного засобу, згідно з П(С)БО 7, — це сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату) або теперішньою вартістю суми мінімальних орендних платежів, які розраховуються за відповідною формулою (п. 5 П(С)БО 14). Отримане авто на умовах фінансової оренди обліковується на субрахунку 105 «Транспортні засоби» відповідно до Інструкції №291.

Щодо амортизації отриманих на умовах фінансової оренди основних засобів, то відповідно до п. 7 П(С)БО 14 амортизація об'єкта фінансової оренди нараховується орендарем протягом періоду очікуваного використання активу. Якщо угодою передбачено перехід права власності на актив до орендаря, то періодом очікуваного використання об'єкта фінансової оренди є строк корисного використання.

Метод нарахування амортизації об'єкта фінансової оренди визначається орендарем відповідно до П(С)БО 7 «Основні засоби».

Розподіл лізингових платежів між звітними періодами протягом строку оренди здійснюється із застосуванням орендної ставки відсотка на залишок зобов'язань на початок звітного періоду.

Лізингові платежі

1. Сплата лізингових платежів здійснюється в порядку, встановленому договором.

2. Лізингові платежі можуть включати:

а) суму, яка відшкодовує частину вартості предмета лізингу;

б) платіж як винагороду лізингодавцю за отримане у лізинг майно;

в) компенсацію відсотків за кредитом;

г) інші витрати лізингодавця, що безпосередньо пов'язані з виконанням договору лізингу.

Стаття 16 Закону про фінлізинг

Якщо в угоді про фінансову оренду не зазначена орендна ставка відсотка, то для визначення теперішньої вартості суми мінімальних орендних платежів і розподілу фінансових витрат орендар застосовує ставку відсотка на можливі позики орендаря.

Сплата лізингових платежів здійснюється згідно з графіком платежів, установленим договором між лізингодавцем та лізингоотримувачем. Класичним методом оплати лізингових платежів є такий графік, за яким щомісячна сума платежу поступово зменшується протягом дії договору. Крім того, є метод погашення однаковими платежами на весь строк оренди, тобто ануїтет. Також може бути визначено сезонний графік погашення.

Крім того, у разі коли лізингодавець — нерезидент, будуть виникати курсові різниці відповідно до П(С)БО 21 «Вплив змін валютних курсів». Адже, відповідно до п. 8 П(С)БО 21, визначення курсових різниць за монетарними статтями в іноземній валюті передбачається на дату балансу, а також на дату здійснення господарської операції.

Податок на додану вартість

Відповідно до п. 185.1 ПКУ, об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку, зокрема, з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, згідно зі ст.186 ПКУ, у тому числі операції з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Датою виникнення податкового зобов'язання орендодавця є дата фактичної передачі об'єкта фінансового лізингу (оренди) у користування орендарю (п. 187.6 ПКУ). Таким чином, лізингоотримувач на загальних підставах має право на віднесення суми ПДВ за договором лізингу до податкового кредиту, а датою збільшення податкового кредиту орендаря (лізингоотримувача), згідно з абз. 5 п. 198.2 ПКУ, буде дата фактичного отримання об'єкта фінансового лізингу таким орендарем. Щоправда, за умови отримання належно складеної та зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної.

Але, відповідно до абз. 3 пп. 196.1.2 ПКУ, не є об'єктом оподаткування операції з нарахування та сплати процентів або комісій у складі орендного (лізингового) платежу у межах договору фінансового лізингу.

Податок на прибуток

Щодо податку на прибуток, то відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства згідно з НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень розділу III ПКУ.

Нормами ст. 138 ПКУ передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів. Тому, відповідно до абз. 8 пп. 134.1.1 ПКУ, якщо лізингоодержувач має визначений за правилами бухобліку річний дохід від будь-якої діяльності понад 20 мільйонів гривень, то такий платник податку зобов'язаний коригувати фінансовий результат до оподаткування на всі різниці, передбачені розділом ІІІ ПКУ.

До речі, згідно з пп. 138.3.3 ПКУ, мінімально допустимим строком корисного використання транспортних засобів (група 5) є 5 років. Це слід враховувати, якщо платник податку буде проводити коригування на різниці. Крім того, треба пам'ятати, що згідно з пп. 138.3.2 ПКУ не підлягають амортизації та здійснюються за рахунок відповідних джерел витрати на придбання/самостійне виготовлення та ремонт, а також на реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих основних засобів, тобто основних засобів, які не використовуються в господарській діяльності платника податку.

Приклад 1 27 квітня 2016 року підприємство А за договором лізингу придбало у компанії Б авто марки Mazda 6 вартістю, еквівалентною $26800. Курс НБУ на 27.04.2016 р. — 25,3018 грн/$. Таким чином, вартість авто на дату складання договору — 678088,24 грн з урахуванням ПДВ. Згідно з договором лізингу, розмір лізингових платежів залежить від курсу гривні до долара, тобто розрахунки за договором здійснюються в національній валюті за курсом НБУ на дату проведення розрахунку. Підприємство А та компанія Б є платниками податку на прибуток та ПДВ на загальних підставах. Компанія Б надає такі лізингові умови:

— авансовий платіж — 30%;

— строк лізингу — 24 місяці;

— відсоткова ставка — 24%;

— одноразова комісія — 2% від вартості предмета лізингу;

— орендні платежі сплачуються наприкінці кожного кварталу (зазвичай такі платежі сплачуються щомісяця, але для зручності в прикладі вказано щокварталу);

— графік погашення класичний (щокварталу сума платежу поступово зменшується протягом дії договору);

— після завершення строку оренди, за умови оплати всіх передбачених платежів, право власності на авто переходить орендарю.

Справедлива вартість активу дорівнює 678088,24 грн ($26800), що є найменшою оцінкою об'єкта фінансової оренди.

1. Авансовий платіж — 678088,24 х 30% = 203426,5 грн ($8040).

2. Частина вартості предмета лізингу, яка підлягає відшкодуванню, розрахована шляхом рівномірного ділення загальної суми на весь строк лізингу і становить $2345 за курсом НБУ щокварталу (($26800 - $8040) : 24 міс. х 3 міс.).

3. Одноразова комісія компанії Б (витрати, пов'язані з оформленням договору лізингу) — 678088,24 грн х 2% = 13561,76 грн ($536).

4. Розрахунок винагороди за договором лізингу виглядає як залишок зобов'язання за договором лізингу на кінець періоду помножений на відсоткову ставку (24% річних). Винагорода лізингодавця підлягає погашенню в сумі згідно з договором у валютному еквіваленті за курсом НБУ на дату розрахунку.

5. Розрахунок лізингового платежу розглянемо згідно з додатком до договору в таблиці 1.

Таблиця 1

Додаток до договору. Розрахунок лізингових платежів (у доларах*)

Дата
 
Лізингові платежі
Залишок зобов'язання за договором лізингу на кінець періоду
Днів
Основний платіж
Винагорода
27.04.2016  
18760
30.06.2016
64
1649,23**
789,46***
17110,77
30.09.2016
92
2345
1035,08
14765,77
31.12.2016
92
2345
893,23
12420,77
31.03.2017
90
2345
735,04
10075,77
20.06.2017
91
2345
602,89
7730,77
30.09.2017
92
2345
467,66
5385,77
31.12.2017
92
2345
325,80
3040,77
31.03.2018
90
2345
179,95
695,77
27.04.2018
27
695,77
12,35
 
Разом:
730
18760
5041
 
* Для більш наочного порівняння різних умов придбання авто наведемо розрахункові дані в доларах.
** Розрахунок основного платежу: $2345 : 91 дн. II кварталу х 64 дн. (залежно від кількості днів користування) = $1649,23.
*** Розрахунок відсотків: $18760 х 24% : 365 дн. х 64 дн. (залежно від кількості днів користування) = $789,46.

Загалом лізингоотримувач понесе витрати при отриманні авто за договором лізингу за умовами прикладу 1 на суму $32377, яка складається з:

вартості авто — $26800;

одноразової комісії лізингодавця — $536;

орендної ставки відсотка (винагороди) — $5041.

У бухгалтерському обліку всі проведення будуть здійснені в гривнях на підставі наданих рахунків компанії Б, розрахованих відповідно до додатка до договору лізингу за курсом НБУ на дату надання рахунку. Бухгалтерський облік за договором фінансового лізингу авто за один квартал наведено в таблиці 2.

Таблиця 2

Бухгалтерські проведення за договором лізингу авто у лізингоотримувача


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Коригування фінрезультату до оподаткування
Д-т
К-т
Збільшення
Зменшення
1.
Сплачено авансовий платіж (27.04.2016 р.)
377
311
203426,47
2.
Відображено ПК з ПДВ
641/ПДВ
644
33904,41
3.
Отримано авто за справедливою вартістю (27.04.2016 р.)
152
531
565073,53
4.
Відображено ПК з ПДВ
641/НДС
531
79110,30
5.
Зараховано ПДВ за авансом
644
531
33904,41
6.
Зараховано авансовий платіж (27.04.2016 р.)
531
377
203426,47
7.
Нараховано одноразову комісію 2% (27.04.2016 р.)
952
684
13561,76
8.
Сплачено одноразову комісію 2% (27.04.2016 р.)
684
311
13561,76
9.
Введено авто в експлуатацію
105
152
565073,53
10.
Нараховано відсотки за фінлізингом за І кв. 2016 р. (умовний курс НБУ на 30.06.2016 р. -25,3 грн за $1 х $789,46)
952
684
19973,34
11.
Нараховано амортизацію (за травень — червень 2016 р.)*
92
131
9417,89
9417,89**
9417,89**
12.
Сплачено лізингові платежі:          
12.1
основний платіж ($1649,23 х 25,3)
531
311
41725,52
12.2
нараховано відсотки — ($789,46 х 25,3)
684
311
19973,34
* Підприємство А обрало прямолінійний метод нарахування амортизації. Строк корисного використання — 10 років. Сума амортизації за місяць становить 4708,95 грн.
** Навіть за умови що підприємство повинно відображати податкові різниці, різниці в нарахуванні амортизації не буде, тому що підприємство не порушило умов нарахування амортизації, визначених пп. 138.3.3 ПКУ.

Авто в кредит

Визначення поняття кредиту

Відповідно до ст. 694 ЦКУ, договором купівлі-продажу може бути передбачено продаж товару в кредит із відстроченням або з розстроченням платежу. Тобто продаж авто в кредит передбачає складання кредитного договору. Статтею 1054 ЦКУ визначено, що за кредитним договором банк або інша фінустанова (кредитодавець) зобов'язується надати кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, установлених договором, а позичальник — повернути кредит і сплатити проценти. Отже, при купівлі авто в кредит одержувач одразу отримує об'єкт у власність.

Таким чином, при купівлі авто за кредитним договором кредитодавець перераховує на рахунок продавця визначену договором суму коштів, а покупець зобов'язаний повернути кредитні кошти кредитодавцю та сплатити за користування ними відсотки.

Нюанси бухгалтерського обліку та оподаткування за кредитним договором

При купівлі авто в кредит первісна вартість основних засобів визначається відповідно до п. 8 П(С)БО 7, але без відображення нарахованих відсотків, що сплачує підприємство за користування кредитом. Так, п. 8 П(С)БО 7 установлено, що фінансові витрати не включаються до первісної вартості основних засобів, придбаних (створених) повністю або частково за рахунок запозичень. Винятком є лише фінансові витрати, які включаються до собівартості кваліфікаційних активів відповідно до П(С)БО 31 «Фінансові витрати». Згідно з визначенням, наведеним у п. 3 П(С)БО 31, кваліфікаційним активом вважається актив, який обов'язково потребує істотного часу для його створення. У листі Мінфіну від 01.06.2006 р. №31-34000-10-5/11601 рекомендовано істотним часом вважати час, який становить понад три місяці.

Виходячи з цього, відсотки за користування кредитом не включатимуться до первісної вартості придбаного авто, а визнаватимуться витратами того звітного періоду, в якому вони були нараховані (п. 4 П(С)БО 31).

Відображення кредитів у бухобліку

Операції з одержання і повернення кредитів банку в бухобліку слід відображати відповідно до вимог П(С)БО 11 «Зобов'язання», згідно з яким кредити банків є:

поточними зобов'язаннями, якщо строк повернення не перевищує 12 місяців з дати балансу та обліковуються вони на субрахунках 601 «Короткострокові кредити банків у національній валюті» або 602 «Короткострокові кредити банків в іноземній валюті»,

або

довгостроковими зобов'язаннями, тобто заборгованість, яка не підлягає погашенню протягом 12 місяців з дати балансу; такі зобов'язання обліковують на субрахунках 501 «Довгострокові кредити банків у національній валюті» або 502 «Довгострокові кредити банків в іноземній валюті».

У разі отримання підприємством довгострокового кредиту частина довгострокових зобов'язань переводиться до складу поточної заборгованості в сумі, яку підприємству треба погасити протягом 12 місяців. Облік розрахунків за поточними зобов'язаннями, переведеними зі складу довгострокових, здійснюється на субрахунках 611 «Поточна заборгованість за довгостроковими зобов'язаннями в національній валюті» або 612 «Поточна заборгованість за довгостроковими зобов'язаннями в іноземній валюті».

Облік витрат, пов'язаних із нарахуванням та сплатою відсотків за користування кредитами банку або іншої фінустанови, ведеться на субрахунку 951 «Відсотки за кредит». Сума визнаних витрат за нарахованими відсотками відображається за дебетом субрахунку 951 «Відсотки за кредит» з кредитом субрахунку 684 «Розрахунки за нарахованими відсотками».

Як і придбання авто за договором лізингу, придбання авто за кредитні кошти оподатковується ПДВ на загальних підставах. Так, покупець на підставі належно складеної та зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної має право на віднесення суми ПДВ до податкового кредиту у відповідному періоді.

Згідно з пп. 196.1.5 ПКУ, не є об'єктом оподаткування ПДВ надання послуг платіжних організацій, у тому числі за договорами позики. Тобто основна сума кредиту та нараховані проценти та комісії не є об'єктом оподаткування ПДВ.

Оподаткування податком на прибуток придбання авто в кредит не відрізняється від оподаткування операцій з фінансового лізингу, розглянутого вище.

Крім того, як відомо, на українському ринку кредити для придбання авто зазвичай надаються банками у валюті, тому слід пам'ятати про курсові різниці за монетарними статтями в іноземній валюті, які виникатимуть відповідно до П(С)БО 21.

Розглянемо приклад придбання підприємством легкового автомобіля у юридичної особи — платника податків на загальних підставах у кредит.

Приклад 2 27 квітня 2016 року підприємство 1 за договором кредиту придбало у Компанії 2 авто марки Mazda 6 вартістю, еквівалентною $26800. Вартість авто на дату складання договору — 678088,24 грн з урахуванням ПДВ (курс НБУ на 27.04.2016 р. — 25,3018 грн/$). Для придбання автомобіля підприємство отримало кредит в сумі $18760. Банк за договором кредиту авто надає кошти на таких кредитних умовах1:

— авансовий платіж за рахунок власних коштів — 30%;

1 Для наочності та можливості порівняння обох видів придбання авто істотні умови обох прикладів є однаковими.

— строк кредиту — 24 місяці;

— відсоткова ставка — 11,9%;

— одноразова комісія за здійснення операції з видачі кредиту — 2,99%;

— кредитні платежі сплачуються наприкінці кожного кварталу;

— метод погашення кредиту та процентів — щокварталу, тіло кредиту погашається рівними частками, проценти нараховуються на залишок заборгованості за кредитом (зазвичай такі платежі сплачуються щомісяця, але для зручності в прикладі вказано щокварталу);

— забезпечення — застава придбаного авто.

Отже, будуть розраховані такі платежі за договором купівлі авто із залученням кредитних коштів:

1. Авансовий платіж за рахунок власних коштів — 678088,24 грн х 30% = 203426,47 грн.

2. Частина кредиту, яка підлягає погашенню, розрахована шляхом рівномірного ділення загальної суми кредиту на весь строк кредитного договору і становить $2345 щокварталу ($18760 : 24 міс. х 3 міс.).

3. Одноразова комісія банку — $18760 х 2,99% = $560,92.

4. Для розрахунку суми відсотків застосовується відсоткова ставка 11,9% річних до суми залишку зобов'язання за кредитним договором на кінець періоду.

5. Розрахунок платежів за кредитним договором розглянемо в таблиці 3.

Таблиця 3

Розрахунок платежів за кредитним договором авто (в доларах)

Дата
Днів
Кредитні платежі
Залишок зобов'язання за кредитним договором на кінець періоду
Основний платіж
Відсотки за користування кредитом
27.04.2016  
18760
30.06.2016
64
1649,23*
391,44**
17110,77
30.09.2016
92
2345
513,23
14765,77
31.12.2016
92
2345
442,89
12420,77
31.03.2017
90
2345
364,46
10075,77
30.06.2017
91
2345
298,93
7730,77
30.09.2017
92
2345
231,88
5385,77
31.12.2017
92
2345
161,54
3040,77
31.03.2018
90
2345
89,22
695,77
27.04.2018
27
695,77
6,12
 
Всього:
730
18760
2500
 
* Розрахунок основного платежу: $2345 : 91 дн. II кварталу х 64 дн. (залежно від кількості днів користування) = $1649,23.
** Розрахунок відсотків: $18760 х 11,9% : 365 дн. х 64 дн. (залежно від кількості днів користування) = $391,44.

Загалом покупець за договором кредиту понесе витрати при отриманні авто за умовами прикладу 2 на суму $29860,92, яка складається із:

— вартості авто — $26800;

— одноразової комісії банку — $560,92;

— відсотків за кредитом — $2500.

Бухгалтерський облік за кредитним договором за один квартал наведено в таблиці 4.

Таблиця 4

Бухгалтерські проведення купівлі авто з залученням кредитних коштів


з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума*
Коригування фінрезультату до оподаткування
Д-т
К-т
Збільшення
Зменшення
1.
Сплачено авансовий платіж (27.04.2016 р.: $8040 х 25,3018)
371
311
203426,47
2.
Отримано авто за первісною вартістю (27.04.2016 р.)
152
631
565073,53
3.
Відображено ПК з ПДВ
641/ПДВ
631
113014,71
4.
Нараховано одноразову комісію 2,99% (27.04.2016 р.: $560,92 х 25,3018)
951
684
14192,29
5.
Зараховано авансовий платіж (27.04.2016 р.)
631
371
203426,47
6.
Сплачено одноразову комісію 2,99% (27.04.2016 р.: $560,92 х 25,3018)
684
311
14192,29
7.
Одержано кредит у банку на придбання авто (27.04.2016 р.)
312**
502
$18760
474661,77
8.
Відображено заставу банку у вигляді автомобіля
05
 
678088,24
9.
Введено авто в експлуатацію
105
152
565073,53
10.
Переведено довгострокову заборгованість за кредитом до складу поточної заборгованості
502
612
$6339,23
160393,93
11.
Нараховано відсотки за кредитом за І кв. 2016 р. (умовний курс НБУ на 30.06.2016 р. — 25,3 грн за $1)
951
684
$391,44
9903,43
12.
Нараховано курсову різницю на дату балансу (30.06.2016 р.)***:          
12.1
за довгостроковими зобов'язаннями
(25,3 - 25,3018) х $12420,77)
502
714
22,36
12.2
за короткостроковими зобов'язаннями (25,3 - 25,3018) х $6339,23)
612
714
11,41
13.
Нараховано амортизацію (за травень — червень 2016 р.)****
92
131
9417,89
9417,89*****
9417,89*****
14.
Сплачено кредитні платежі 01.07.2016 р. (умовний курс НБУ — 25,25 грн за $1):          
14.1
основний платіж $1649,23
612
312
$1649,23
41643,06
14.2
нараховані відсотки — $391,44
684
312
$391,44
9883,86
15.
Нарахована курсова різниця на дату погашення:          
15.1
основний платіж (25,3 - 25,25) х $1649,23
612
714
82,46
15.2
відсотки (25,3 - 25,25) х $391,44)
951
714
19,57
* У гривнях, якщо не визначено інакше.
** У цьому прикладі ми не розглядаємо проведення щодо купівлі-продажу валюти.
*** Курсова різниця за нарахованими відсотками не нарахована, тому що дата нарахування збігається з датою балансу.
**** Підприємство 1 обрало прямолінійний метод нарахування амортизації. Строк корисного використання — 10 років. Сума амортизації за місяць становить 4708,95 грн.
***** Навіть за умови, що підприємство повинне відображати податкові різниці, різниці в нарахуванні амортизації не буде, тому що підприємство не порушило умов нарахування амортизації, визначених пп. 138.3.3 ПКУ.

Висновок

Згідно з наведеними прикладами зробимо порівняльну таблицю (див. таблицю 5) щодо придбання авто за договором фінансового лізингу та кредитного договору в умовах, які є на ринку продажу авто в Україні на сьогодні, причому вартість авто, відсоток авансового платежу, строк договору, порядок погашення в обох випадках однакові.

Таблиця 5

Понесені витрати на придбання авто в доларах

Основні показники
Лізинг
Кредит
Вартість авто
26800
26800
Одноразова комісія
536
560,92
Відсотки за користування кредитом або винагорода лізингодавця
5041
2500
Застава
немає
+
Всього:
32377,00
29860,92

Виходячи з таблиці 5, можна зробити такі висновки. Фінансові витрати при придбані авто в кредит менші, ніж за лізинговим договором. Право власності на авто за кредитним договором переходить до покупця одразу за договором купівлі-продажу (всі витрати на державну реєстрацію та інші витрати, пов'язані з купівлею авто у власність, будуть понесені одразу), але придбане авто буде виступати об'єктом застави на весь термін дії кредитного договору. А за лізинговим договором таке право перейде після виплати всіх лізингових платежів, передбачених договором, тому предмет лізингу не може бути предметом стягнень третіх осіб. Крім того, в даному випадку є можливість повернення об'єкта до моменту остаточного розрахунку або перегляду умов лізингового договору, а також у період лізингу є можливість оновити транспортний засіб.

Кожному суб'єкту господарювання самостійно вирішувати, який із наведених видів купівлі авто буде вигіднішим та прийнятим для його господарської діяльності.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. №435-IV.
  • Закон про фінлізинг — Закон України від 16.12.97 р. №723/97-ВР «Про фінансовий лізинг».
  • Інструкція №291 — Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджена наказом Мінфіну від 30.11.99 р. №291.
  • П(С)БО 7 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. №92.
  • П(С)БО 11 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 11 «Зобов'язання», затверджене наказом Мінфіну від 31.01.2000 р. №20.
  • П(С)БО 14 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 14 «Оренда», затверджене наказом Мінфіну від 28.07.2000 р. №181.
  • П(С)БО 21 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 21 «Вплив змін валютних курсів», затверджене наказом Мінфіну від 10.08.2000 р. №193.
  • П(С)БО 31 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 31 «Фінансові витрати», затверджене наказом Мінфіну від 28.04.2006 р. №415.

Юлія ВОРОБЙОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру