• Посилання скопійовано

Що нового

З 17 травня діє оновлена Інструкція про порядок нарахування і сплати ЄСВ

! Платникам ЄСВ

Змінами вилучено норми щодо розміру ЄСВ залежно від класу професійного ризику.

Незмінним залишилося правило нарахування ЄСВ не нижче від мінімального страхового внеску у відповідних випадках.

Як і раніше, в Інструкції передбачено окремий розділ VII щодо застосування фінансових санкцій. Так, за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) ЄСВ на платників, які допустили зазначене порушення в період до 1 січня 2015 року, накладається штраф у розмірі 10% своєчасно не сплачених сум.

За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) ЄСВ на платників, які допустили зазначене порушення, починаючи з 1 січня 2015 року накладається штраф у розмірі 20% своєчасно не сплачених сум.

На суму недоїмки платнику ЄСВ нараховується пеня з розрахунку 0,1% на суму фактично сплаченої недоїмки за кожен день прострочення платежу. При цьому у новій редакції Інструкції наведено приклад її розрахунку у 2016 році.

Наказ Міністерства фінансів України від 28.03.2016 р. №393 чинний з 17.05.2016 р.


Формуємо податковий кредит відвантажених, але ще не отриманих товарів

! Платникам ПДВ

Податківці повідомили: оскільки дата відвантаження товарів постачальником та дата їх отримання покупцем можуть бути різними залежно від умов договору, з метою визначення дати виникнення права на формування податкового кредиту покупцем таких товарів слід ураховувати момент набуття права власності за договором.

Відповідно до статті 334 ЦКУ право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом.

Отже, постачальник втрачає, а покупець набуває права власності на товари, які постачаються на дату їх відвантаження постачальником, якщо інше не передбачено умовами договору.

Разом з тим п. 198.6 ПКУ визначено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 ПКУ.

Таким чином, реалізувати право на формування податкового кредиту покупець — платник ПДВ може лише після складання податкової накладної постачальником — платником ПДВ, зокрема у момент відвантаження товарів та реєстрації цієї податкової накладної в ЄРПН, але не раніше отримання права власності на такий товар.

Лист ДФСУ від 19.04.2016 р. №8809/6/99-99-19-03-02-15


Унесено зміни до форм заяв для реєстрації бізнесу

! Фізособам та юрособам-підприємцям

Мін'юст затвердив зміни до форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, затверджених наказом Міністерства юстиції від 06.01.2016 р. №15/5.

Крім того, затверджено нові форми, а саме:

1) заяву про державну реєстрацію припинення відокремленого підрозділу юридичної особи;

2) заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про відокремлений підрозділ юридичної особи, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Наказ Мін'юсту від 06.05.2016 р. №1327/5
набере чинності з дня опублікування
(станом на 17.05.2016 р. не опублікований)


Як надати електронні документи при перевірці

! Платникам податків

ДФСУ наголошує, що платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки.

У разі складання та зберігання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку на машинних носіях інформації підприємство зобов'язане за свій кошт виготовити їх копії на паперових носіях на вимогу інших учасників госпоперацій, а також правоохоронних органів та відповідних органів у межах їх повноважень, передбачених законами. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).

Копією документа на папері для електронного документа є візуальне подання електронного документа на папері, яке засвідчене в порядку, встановленому законодавством.

Лист Державної фіскальної служби України від 05.05.2016 р. №10089/6/99-99-14-03-03-15


Оплату товарів покладено на іншу особу: на кого складати податкову накладну

! Платникам ПДВ

Регіональні податківці нагадали: постачальник при здійсненні операції з надання послуг нараховує податкові зобов'язання з ПДВ, складає та реєструє в ЄРПН податкову накладну. Така податкова накладна, зареєстрована в ЄРПН, є підставою для включення сум ПДВ, зазначених у ній, до складу податкового кредиту.

Постачальник при здійсненні операції з виконання робіт та надання послуг нараховує податкові зобов'язання з ПДВ, складає та реєструє в ЄРПН податкову накладну. Така податкова накладна, зареєстрована в ЄРПН, є підставою для боржника для включення сум ПДВ, зазначених у ній, до складу податкового кредиту.

Отже, незалежно від того, що згідно з умовами договору виконання обов'язку щодо оплати за товари/послуги покладено на іншу особу, податкова накладна складається на покупця (отримувача) товарів/послуг.

Лист ДФС у Рівненській області від 26.04.2016 р. №938/10/17-00-12-01-07


Зарахування від'ємного значення ПДВ на зменшення суми податкового боргу

! Платникам ПДВ

ДФСУ роз'яснила: у разі наявності у платника ПДВ на дату подання ним звітності з ПДВ податкового боргу з цього податку такий платник має право зарахувати суму від'ємного значення ПДВ, сформовану за результатами такої звітності, на зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди, в частині, що не перевищує реєстраційну суму такого платника на момент отримання контролюючим органом податкової декларації.

Сума від'ємного значення, яка зараховується на зменшення суми податкового боргу, що виник за попередні звітні (податкові) періоди, в частині, що не перевищує реєстраційної суми на момент подання декларації, відображається у рядку 20.1 декларації з ПДВ.

Лист Державної фіскальної служби України від 19.04.2016 р. №8844/6/99-99-19-03-02-15


Як оподатковуються операції з безоплатного розповсюдження продукції з рекламною метою

! Платникам ПДВ

ДФСУ нагадала, що операції з безоплатного розповсюдження платником товарів рекламного призначення з метою реклами власних виробів є об'єктом оподаткування ПДВ та оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20%.

Разом з тим база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижчою від ціни придбання таких товарів/послуг.

Так, якщо база оподаткування визначається виходячи з ціни придбання товарів/послуг і перевищує суму постачання таких товарів/послуг, визначену виходячи з їх договірної вартості, постачальник складає дві податкові накладні: одну — на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання, іншу — на суму, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання над фактичною ціною.

У накладній, яка складена на суму такого перевищення, робиться позначка «15 — Складена на суму перевищення ціни придбання товарів/послуг над фактичною ціною їх постачання». Така накладна підлягає обов'язковій реєстрації в ЄРПН. При цьому у рядках, відведених для заповнення даних покупця, постачальник зазначає власні дані.

Водночас платник при придбанні товарів рекламного призначення для подальшого їх розповсюдження з метою реклами власних виробів включає суми ПДВ, сплачені при їх придбанні, до складу податкового кредиту за наявності складеної та зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної.

Лист Державної фіскальної служби України від 19.04.2016 р. №8819/6/99-99-19-03-02-15


ДФС про оподаткування безповоротної фіндопомоги «спрощенцю»

! Платникам єдиного податку

Регіональні податківці нагадали, що безповоротна фінансова допомога, отримана фізособою-підприємцем — платником єдиного податку, включається до складу доходу й оподатковується за ставками, визначеними у пп. 293.2 ПКУ, за умови неперевищення обсягу доходу, визначеного п. 291.4 ПКУ.

При перевищенні у податковому (звітному) періоді граничного обсягу доходу платник єдиного податку зобов'язаний застосувати до суми перевищення ставку єдиного податку у розмірі 15% та за заявою перейти на застосування ставки єдиного податку, визначеної для платників єдиного податку ІІ, ІІІ груп, або перейти на сплату інших податків і зборів, визначених ПКУ.

Лист ДФС у м. Києві від 26.04.2016 р. №3185/Х/26-15-13-02-15


Роз'яснено, які документи підприємець-«єдинник» зобов'язаний надати покупцю

! Підприємцям — платникам єдиного податку

ДФС у м. Києві роз'яснила, що фізособа-підприємець — платник єдиного податку зобов'язаний надати покупцю товарів (послуг) на його вимогу чек, накладну або інший письмовий документ, що засвідчує передавання прав власності на них від продавця до покупця.

Також податківці нагадують, що відповідно до п. 4.2 Положення №637 приватні підприємці касову книгу не ведуть.

Крім цього, листом НБУ №25-113/2453 визначено, що обов'язок оформлення готівкових операцій прибутковими та видатковими касовими ордерами встановлено тільки для юридичних осіб.

Також у цьому листі зазначено, що форма касових ордерів, а також порядок їх заповнення передбачають оформлення цих документів лише підприємствами, установами та організаціями, а саме: бухгалтерією підприємств, бо в них передбачено такі обов'язкові реквізити, як підпис головного бухгалтера та керівника підприємства.

Отже, законодавством України не передбачено оформлення прибуткових та видаткових касових ордерів для приватних підприємців.

Лист ДФС у м. Києві від 22.04.2016 р. №3134/Т/26-15-13-02-15


ТЗ, отримані за договорами фінлізингу: нараховуємо амортизацію

! Платникам ПДВ

ДФСУ нагадує, що об'єкт фінансової оренди відображається у бухобліку орендаря як актив та амортизується протягом періоду очікуваного використання.

Нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання об'єкта основних засобів, який встановлюється підприємством/установою при визнанні цього об'єкта активом, і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації.

Нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому нематеріальний актив уведено в господарський оборот. Суму нарахованої амортизації підприємства/установи відображають збільшенням суми витрат підприємства/установи і накопиченої амортизації нематеріальних активів.

Особливостей податкового обліку операцій з фінансової оренди нормами ПКУ в орендаря не передбачено, тому ОЗ, отримані у фінансову оренду після 01.01.2015 р., підлягають амортизації згідно з п. 138.3 ПКУ. При цьому фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму нарахованої амортизації на такі ОЗ або нематеріальні активи відповідно до П(С)БО або МСФЗ та зменшується на суму розрахованої амортизації ОЗ або нематеріальних активів.

Лист Державної фіскальної служби України від 27.04.2016 р. №9488/6/99-99-15-02-02-15


Юрособа продала нерухомість протягом року: нюанси звітування

! Юрособам

Податківці роз'яснили: якщо державна реєстрація припинення права власності на об'єкт нерухомого майна відбулася до 20 лютого звітного року, а «Звітну» декларацію вже подано, то до закінчення граничного терміну її подання платник податків — юридичною особою подає декларацію за типом «Звітна нова», а після його закінчення — «Уточнююча».

У разі уточнення податкових зобов'язань протягом року (після граничного терміну подання декларації) або за минулі роки у заголовній частині декларації у рядку 03 «Уточнююча» проставляється відмітка «Х».

Графа «з урахуванням уточнень з» декларації заповнюється у разі уточнення податкових зобов'язань (зазначається місяць, з якого здійснюється уточнення показників).

Додаток до декларації «Відомості про наявні об'єкти житлової нерухомості» є невід'ємною частиною «Звітної», «Звітної нової» та «Уточнюючої» декларацій, у колонці 3 якого наводяться документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності на об'єкти житлової нерухомості (свідоцтво про право власності, договір купівлі-продажу тощо).

Лист Державної фіскальної служби України від 10.05.2016 р. №10299/6/99-95-42-02-16


Благодійні організації також повинні реєструватися платниками ПДВ

! Благодійним організаціям

ДФСУ роз'яснила: якщо благодійна організація здійснює операції з постачання товарів (у тому числі лікарських засобів) на митній території України, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V ПКУ, загальний обсяг яких протягом останніх 12 календарних місяців перевищує 1 млн грн, то така організація повинна подати до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням заяву і зареєструватись як платник ПДВ в обов'язковому порядку.

Також благодійна організація має право зареєструватись як платник ПДВ за своїм добровільним рішенням шляхом подання до контролюючого органу заяви не пізніше ніж за 20 календарних днів до початку податкового періоду, з якого така організація вважатиметься платником ПДВ.

Водночас податківці нагадали, що відповідно до п. 197.11 ПКУ на операції із ввезення на митну територію України майна як гуманітарної допомоги, наданої згідно з нормами Закону України №1192-XIV «Про гуманітарну допомогу», поширюється режим звільнення від оподаткування ПДВ.

Лист Державної фіскальної служби України від 26.04.2016 р. №9397/6/99-99-15-03-02-15


ДФСУ про оподаткування ПДВ операцій з постачання зернових культур

! Платникам ПДВ

ДФСУ проінформувала, що незалежно від того, чи були зернові та технічні культури придбані з ПДВ чи із застосуванням пільги, з 1 січня 2016 року на операції з постачання на митній території України таких культур, а також на операції з їх вивезення поширюються загальні правила оподаткування ПДВ.

Платник податку, який при придбанні після 1 липня 2015 року товарів/послуг, у тому числі у митному режимі імпорту, для використання у пільгових операціях з постачання зернових та технічних культур сформував податковий кредит та нарахував податкові зобов'язання, при реалізації таких культур після 1 січня 2016 року має право на коригування (зменшення) ПЗ на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН. Реєстрацію такого розрахунку в ЄРПН здійснює платник, який його склав.

Право на коригування ПЗ виникає у платника на дату початку фактичного використання товарів/послуг в оподатковуваних операціях у рамках госпдіяльності.

Включення до податкового кредиту сум податку, сплачених (нарахованих) у вартості товарів/послуг, придбаних до 1 липня 2015 року, у тому числі у митному режимі імпорту, для використання у пільгових операціях з постачання зернових та технічних культур та у зв'язку з цим не віднесених до ПК, здійснюється на підставі бухгалтерської довідки та наявності відповідних належним чином оформлених та зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних або митних декларацій.

Лист Державної фіскальної служби України від 26.04.2016 р. №9388/6/99-99-15-03-02-15

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру