• Посилання скопійовано

Щодо організації документальних перевірок

Лист Державної фіскальної служби України від 24.11.2015 р. №43393/7/99-99-22-04-02-17

Щодо організації документальних перевірок

Суттєво. Якщо під час перевірки посадові особи, які її проводять, були переведені до іншого органу ДФС, то орган ДФС, за рішенням якого проводиться перевірка, залучає їх до перевірки, виписавши нові направлення з найменуванням нової посади.

! Платникам податків

Державна фіскальна служба України у зв'язку зі структурною реорганізацією ГУ ДФС у м. Києві та державних податкових інспекцій у районах міста Києва відповідно до Наказу ДФС від 18.08.2015 р. №620 «Про впровадження Концепції «Офіс аудиту ГУ ДФС у м. Києві», а також реорганізацією інших територіальних органів ДФС, з метою надання методологічної допомоги щодо окремих питань, які виникають при оформленні наказів, направлень та інших документів при проведенні документальних перевірок платників податків — юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів у випадках, якщо під час проведення перевірки відбувається переведення працівника з одного органу ДФС до іншого, повідомляє таке.

У зв'язку з тим, що документальні перевірки мають довготривалий характер, переведення працівників з одного органу ДФС до іншого доцільно здійснювати після можливого завершення розпочатих за участі таких працівників контрольних заходів.

У випадках, коли завершити контрольний захід у стислі терміни неможливо (великий обсяг операцій, які здійснено платником податків у періоді, що перевіряється, необхідність продовження, зупинення або перенесення термінів перевірок у встановленому законом порядку тощо), документи доцільно оформляти таким чином.

Враховуючи, що умови допуску до проведення перевірки відповідно до статті 81 Кодексу не передбачають зазначення у наказі на проведення перевірки прізвища, імені та по батькові та посад осіб, якими буде проводитися перевірка (у наказі зазначається орган ДФС, за рішенням якого проводитиметься перевірка), немає необхідності вносити зміни до наказу про призначення перевірки. Всі інші накази в ході перевірки (продовження, зупинення, перенесення термінів тощо) доцільно видавати органу ДФС, який призначив перевірку, навіть якщо всі працівники, які проводять перевірку, були переведені до іншого органу ДФС.

Що стосується направлень на проведення перевірок у випадках, якщо під час проведення перевірки відбулося переведення посадових осіб, які її здійснюють, до іншого органу ДФС, то орган ДФС, за рішенням якого проводиться перевірка, залучає таких посадових осіб вже як осіб, які зараховані на посади до іншого органу ДФС, із дотриманням вимог підпунктів 1.2.1.1 — 1.2.1.3 пункту 1.2 Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом ДФС від 31.07.2014 р. №22 зі змінами (далі — Методичні рекомендації №22).

Органом ДФС, яким призначено перевірку, обов'язково виписуються нові направлення, в яких зазначається дата, з якої здійснюватиметься перевірка посадовою особою з найменуванням нової посади.

Слід звернути увагу, що потребують оформлення нові направлення й у разі зміни прізвищ посадових осіб (у разі наявності нових службових посвідчень), якими проводиться перевірка.

При цьому акт (довідка) перевірки складається на бланку органу ДФС, яким прийнято рішення про призначення перевірки. При оформленні акта (довідки) перевірки у вступній частині акта доцільно зазначати П. І. Б. та посади осіб, якими проводилася перевірка, з наведенням окремо термінів перебування на різних посадах у період проведення такої перевірки, наприклад: «головний державний ревізор — інспектор підрозділу податкового аудиту ДПІ у Голосіївському районі м. Києва — з __.____.____ по ___.______.____, головний державний ревізор — інспектор підрозділу податкового та митного аудиту ГУ ДФС у м. Києві — з __.__.__ по __.__.__», а в даних щодо осіб, якими підписується акт перевірки, зазначати посаду та П. І. Б. посадової особи на дату його підписання.

Аналогічно наводяться дані щодо посадових осіб, які проводили перевірку, щодо яких виникла необхідність заміни на інших (у зв'язку зі звільненням, перебуванням у відпустці, на лікарняному тощо). Такі акти (довідки) підписуються посадовими особами, які завершували перевірку та складали акт такої перевірки, але у вступній частині обов'язково наводяться дані та терміни проведення перевірки всіх посадових осіб, які брали участь у її здійсненні.

У разі встановлення за результатами перевірки порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства за розглядом матеріалів перевірки керівником (заступником керівника) органу державної фіскальної служби, працівники якого здійснювали (очолювали) перевірку, приймаються та надсилаються платнику податків податкові повідомлення-рішення, рішення, вимоги та рішення щодо єдиного внеску у встановленому законодавством порядку (підпункт 1.6.3 пункту 1.6 Методичних рекомендацій №22).

При цьому, якщо перевірка проведена та відповідні рішення прийняті органом державної фіскальної служби, іншим ніж орган державної фіскальної служби, де на обліку перебуває платник податків, необхідно забезпечити своєчасне внесення відповідних даних до підсистеми «Податковий аудит» ІС «Податковий блок» та повідомити такий орган щодо прийнятих податкових повідомлень-рішень, рішень, вимог та рішень щодо єдиного внеску та необхідність вжиття заходів для своєчасного погашення визначених та узгоджених сум грошових зобов'язань, єдиного внеску протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення.

Крім того, звертаємо увагу, що з метою удосконалення організації контрольно-перевірочної роботи та у зв'язку зі структурною реорганізацією головних управлінь ДФС у м. Києві та державних податкових інспекцій у районах міста Києва відповідно до Наказу ДФС від 18.08.2015 р. №620 «Про впровадження Концепції «Офіс аудиту ГУ ДФС у м. Києві», а також реорганізацією інших територіальних органів ДФС наказом ДФС України від 11.11.2015 р. №889 унесено зміни до Методичних рекомендацій №22 у частині формування координаційних робочих груп, прийняття рішень про проведення перевірок, виписування направлень, взаємодії структурних підрозділів, урегулювання спірних питань при проведенні перевірок тощо.

Що стосується порядку формування координаційних робочих груп при організації та проведенні перевірок платників податків на рівні головних управлінь ДФС в областях, м. Києві і взаємодії структурних підрозділів таких головних управлінь (у тому числі створених у зв'язку із упровадженням Концепції «Офіс аудиту ГУ ДФС у м. Києві») та структурних підрозділів підпорядкованих їм органів ДФС, то вони здійснюються з дотриманням порядку і термінів, визначених Методичними рекомендаціями №22, з урахуванням наявності відповідних структурних підрозділів у головних управліннях ДФС в областях, м. Києві, а також підпорядкованих йому органах, і функцій, які за ними закріплені.

З метою підвищення ефективності контрольних заходів для проведення перевірки та належного її супроводження відповідними підрозділами групи Податкового контролю та Інформаційно-аналітичної групи, за рішенням керівників головних управлінь ДФС в областях, м. Києві можуть залучатися працівники відповідних структурних підрозділів підпорядкованих їм органів.

Водночас повідомляємо, що у Міністерстві юстиції України 26.10.2015 р. за №1300/27745 зареєстровано Наказ Міністерства фінансів України від 20.08.2015 р. №727 «Про затвердження Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків — юридичними особами та їх відокремленими підрозділами».

Зазначений Порядок розроблено для застосування посадовими особами контролюючих органів при оформленні результатів документальних перевірок платників податків — юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів, постійних представництв та представництв нерезидентів та встановлює єдиний порядок оформлення матеріалів документальних перевірок дотримання законодавства України як з питань державної митної справи, так і з питань податкового, валютного та іншого законодавства.

Накази Державної податкової адміністрації України від 22.12.2010 р. №984 «Про затвердження Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 12.01.2011 р. за №34/18772, та Міністерства фінансів України від 21.03.2012 р. №377 «Про затвердження Порядку оформлення результатів проведення митними органами перевірок», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 25.04.2012 р. за №622/20935, скасовані.

Голова Р. НАСІРОВ

До змісту номеру