• Посилання скопійовано

Що нового

За мобілізованими працівниками підприємців зберігатимуть посаду

! Мобілізованим працівникам

Уряд уніс зміни до частин 3 та 4 статті 119 Кодексу законів про працю України.

Відтепер працівники підприємців та фермерських господарств, сільськогосподарського виробничого кооперативу у разі їх призову (мобілізації) на військову службу матимуть такі самі права, як і працівники підприємств, установ, організацій, а саме:

— збереження місця роботи;

— збереження посади;

— компенсація із бюджету середнього заробітку.

Закон України від 12.11.2015 р. №801-VІІІ чинний з 06.12.2015 р.


Мораторій на відчуження земель продовжено до 2017 року

! Власникам земельних ділянок

Президент підписав Закон «Про внесення змін до розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України щодо продовження заборони відчуження сільськогосподарських земель».

Законом продовжено ще на один рік термін дії мораторію на продаж або відчуження іншим способом земель сільськогосподарського призначення, що дасть змогу за цей час урегулювати на законодавчому рівні процедуру обороту земель сільськогосподарського призначення та розробити необхідні нормативно-правові акти.

Закон України від 10.11.2015 р. №767-VIII чинний з 09.12.2015 р.


Форми №1-ОПП та 20-ОПП: куди подавати?

! Платникам податків

ДФС у Вінницькій області зазначила, що заява про взяття на облік платника податків за формою №1-ОПП з позначкою «облік за неосновним місцем обліку» подається до відповідного контролюючого органу за місцем розташування об'єкта оподаткування.

При цьому повідомлення за формою №20-ОПП з оновленою інформацією про об'єкт оподаткування (взяття/зняття з обліку, будь-які зміни) подається до контролюючого органу за основним місцем податкового обліку платника податків.

Лист ГУ ДФС у Вінницькій області від 27.11.2015 р. №1649/10/02-32-15-02


Оновлено Порядок та форми подання зразків підписів та відбитків печаток

! Юрособам та фізособам-підприємцям

Міністерство юстиції затвердило:

1) порядок подання відомостей про зразки підписів, відбитків печаток та/або штампів;

2) форму подання відомостей про зразки підписів, відбитків печаток та/або штампів;

3) форму подання відомостей про внесення змін до відомостей про зразки підписів, відбитків печаток та/або штампів.

Порядок визначає умови, підстави та процедуру подання відомостей про зразки підписів, відбитків печаток та/або штампів, необхідних для наповнення Електронного реєстру апостилів, а також відомостей про зміни до таких відомостей.

Відомості подаються уповноваженими відповідно до законодавства суб'єктами за визначеними формами.

Форма подання відомостей про зразки підписів, відбитків печаток та/або штампів посадових осіб відділів державної реєстрації актів цивільного стану, державних реєстраторів, які здійснюють державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, державних та приватних нотаріусів, а також форма подання відомостей про зміни до таких відомостей засвідчуються підписом керівника головного територіального управління юстиції в області, місті Києві та скріплюються гербовою печаткою відповідного управління юстиції.

Форма подання відомостей про зразки підписів, відбитків печаток та/або штампів суддів засвідчується підписом керівника апарату суду та скріплюється гербовою печаткою суду.

Наказ Мін'юсту від 30.11.2015 р. №2452/5 чинний з 04.12.2015 р.


Працівник повертає роботодавцеві вартість навчання: що з ПДФО?

! Роботодавцям

ДФС у м. Києві нагадала, що не оподатковується ПДФО сума, сплачена роботодавцем на користь вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладів за фізичну особу, за умови що:

1) така сума не перевищує 1710 грн (у 2015 році) на кожен повний або неповний місяць підготовки чи перепідготовки такої фізособи, незалежно від того, чи перебуває ця особа у трудових відносинах із роботодавцем;

2) укладено письмовий договір (контракт) про взяті зобов'язання з відпрацювання у такого роботодавця після закінчення вищого та/або професійно-технічного навчального закладу й отримання спеціальності (кваліфікації) не менше ніж три роки.

Якщо працівник припиняє трудові відносини з роботодавцем протягом періоду такого навчання або до закінчення третього календарного року від року, в якому закінчується таке навчання, компенсація вартості навчання прирівнюється до додаткового блага та підлягає оподаткуванню у загальному порядку.

Якщо ж при проведенні остаточного розрахунку підприємству відшкодовуються (повертаються) витрати на навчання, то у нього не виникає об'єкта оподаткування доходу, отриманого як додаткове благо.

В інших випадках підприємство зі суми, сплаченої в рахунок оплати за навчання, утримує ПДФО за ставками 15% та/або 20% з урахуванням коефіцієнта, передбаченого п. 164.5 ПКУ.

Лист ДФС у м. Києві від 24.11.2015 р. №17905/10/26-15-17-01-12


Якщо сума дивідендів не перевищує об'єкта оподаткування, авансовий внесок не сплачують

! Платникам податку на прибуток

Податківці роз'яснили, що при визначенні суми перевищення дивідендів, що підлягають виплаті, на яку нараховується авансовий внесок з податку на прибуток, над значенням об'єкта оподаткування за відповідний податковий (звітний) рік необхідне одночасне дотримання двох умов:

— подана декларація з податку на прибуток за такий рік;

— повністю погашені податкові зобов'язання, самостійно нараховані платником у такій декларації.

Інакше авансовий внесок з податку на прибуток нараховується на всю суму дивідендів.

Отже, при виплаті дивідендів у 2015 році за результатами 2013 та 2014 років авансовий внесок із податку на прибуток не нараховується, якщо суми таких дивідендів не перевищують значення об'єкта оподаткування за відповідні періоди, грошові зобов'язання щодо яких задекларовані та погашені.

Лист ДФСУ від 20.11.2015 р. №24734/6/99-99-19-02-02-15


Дію валютних обмежень продовжено до 4 березня 2016 року

! Юрособам та фізособам

Нацбанк затвердив постанову, якою, зокрема, збережено обов'язковий продаж надходжень в Україну в іноземній валюті на користь юридичних осіб у розмірі 75%, розрахунки за операціями з експорту та імпорту товарів до 90 днів, заборону дострокового погашення резидентами кредитів, позик в іноземній валюті за договорами з нерезидентами та інші.

Вимога обов'язкового продажу у розмірі 75% не поширюється на кредити, що надаються резиденту-позичальнику за участю іноземного експортно-кредитного агентства для виконання зобов'язань за імпортним контрактом перед нерезидентом. Це стосується лише тих випадків, коли іноземний кредитор перераховує кошти за імпортним контрактом позичальника безпосередньо на рахунок нерезидента-експортера, тобто без зарахування цих коштів на рахунок резидента-позичальника. Також вимога обов'язкового продажу більше не стосується грошового забезпечення (гарантії, застави, завдатку, депозиту), яке нерезидент надає для участі в конкурсних торгах при здійсненні державних закупівель. Це має полегшити доступ нерезидентів до державних закупівель.

Досі діяла і продовжує діяти норма, яка дозволяла здійснювати перекази з поточного рахунку в іноземній валюті на суму, що не перевищує 150000 грн на місяць. Але відтепер це обмеження не поширюється на безготівкові розрахунки, що здійснюються з використанням електронних платіжних засобів для оплати продукції та послуг для власного споживання фізичних осіб.

Постанова НБУ від 04.12.2015 р. №863
чинна з 05.12.2015 р. і діє до 04.03.2016 р. включно


У разі зміни ставок акцизу при ввезенні алкоголю передбачено доплату

! Платникам акцизного податку

ДФС у м. Києві роз'яснила, що придбані марки акцизного податку передаються покупцями марок (імпортерами) іноземним суб'єктам господарювання для маркування імпортних алкогольних напоїв і тютюнових виробів, що підлягають подальшому ввезенню на митну територію України.

Процес розливу продукції включає, зокрема, розлив у пляшку або іншу тару, передбачену законодавством, зовнішнє оформлення (наклеювання етикетки, контретикетки, кольєретки) та маркування марками акцизного податку, сума акцизного податку на якій повинна відповідати ставці, чинній на дату розливу продукції. Це стосується і вин колекційних, які за технологією певний час перебувають на витримці (в бочках чи пляшках) і лише тоді можуть бути розлиті у пляшки іноземним виробником для подальшої реалізації та промарковані акцизними марками.

У разі зміни розміру ставки акцизного податку при ввезенні такої алкогольної продукції передбачено доплату акцизного податку, про що продавець акцизних марок робить відмітку в заявці-розрахунку для отримання марок акцизного податку.

Крім того, законодавча база, що регулює маркування алкогольних напоїв, не передбачає, що дата розливу продукції повинна збігатися з датою випуску марки акцизного податку.

Лист ДФС у м. Києві від 27.11.2015 р. №18156/10/26-15-21-04-36


ДФС про нарахування ПДВ при продажу товарів із застосуванням бонусної програми

! Платникам ПДВ

ДФСУ повідомила, що торговельне підприємство, яке реалізує фізособам — учасникам бонусної програми товари/послуги, в рахунок оплати вартості (частини вартості) яких зараховує бонуси, базу оподаткування ПДВ поставлених товарів/послуг визначає виходячи з їх договірної вартості. При цьому до її складу включається:

— сума коштів, сплачених безпосередньо покупцем;

— сума бонусів (у грошовому виразі), зарахованих на оплату вартості (частини вартості) придбаних товарів/послуг, що були нараховані торговельним підприємством при попередньому придбанні таким покупцем товарів/послуг та на суму яких зменшується заборгованість підприємства перед покупцями.

Нарахування бонусів покупцям — учасникам бонусної програми на дисконтну картку покупця при придбанні товарів/послуг не є підставою для нарахування податкових зобов'язань з ПДВ.

Щодо можливості коригування торговельним підприємством ПЗ з ПДВ при здійсненні таких операцій, то підстав для такого коригування немає, оскільки нарахування бонусів не є зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Лист ДФСУ від 24.11.2015 р. №24987/6/99-99-19-03-02-15


Який порядок сплати ЄСВ суб'єктами господарювання із зони АТО?

! СГ із зони АТО

ДФСУ нагадала, що платники ЄСВ, які перебувають на обліку у фіскальних органах, розташованих на території визначених переліком населених пунктів, де проводилася АТО або було оголошено воєнний чи надзвичайний стан, на період АТО звільняються від своїх обов'язків, зокрема, щодо своєчасного та в повному обсязі нарахування, обчислення і сплати ЄСВ, подання звітності тощо.

Умовою для такого звільнення (відстрочення) є заява у довільній формі, яка подається до фіскального органу за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання не пізніше 30 календарних днів, наступних за днем закінчення АТО, та сертифікат Торгово-промислової палати України.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені Законом №2464 за невиконання, несвоєчасне виконання, виконання не в повному обсязі обов'язків платників ЄСВ у період з 14 квітня 2014 року до закінчення АТО до платників, які не пізніше 30 календарних днів, наступних за днем закінчення АТО, подали до фіскального органу заяву та сертифікат Торгово-промислової палати України, не застосовуються.

Але якщо платники ЄСВ, які перебувають на обліку в фіскальних органах, розташованих на території, де проводилася АТО або було оголошено воєнний чи надзвичайний стан, продовжують здійснювати господарську діяльність, нараховувати, обчислювати і сплачувати заробітну плату, то вони зобов'язані виконувати всі встановлені Законом №2464 функції.

Лист ДФСУ від 25.11.2015 р. №25921/10/28-10-06-11


Безоплатне харчування працівників: оподаткування ПДВ

! Роботодавцям

ДФС у Вінницькій області зауважила, що, коли роботодавець надає послуги безкоштовного харчування працівників, це є соціальною гарантією трудовому колективу. Зазвичай її закріплюють у колдоговорі у розділі, присвяченому соціальним гарантіям.

Згідно з п. 198.1 ПКУ, право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв'язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внеску до статутного фонду та/або при переданні таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності).

Тобто сума ПДВ, сплачена (нарахована) підприємством в оплаті вартості харчування, включається до податкового кредиту відповідно до статей 198 та 201 ПКУ.

На вартість поставленого своїм працівникам харчування підприємство нараховує податкові зобов'язання з ПДВ. Згідно з п. 188.1 ПКУ, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості (у разі здійснення контрольованих операцій — не нижче від звичайних цін) з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Лист ДФС у Вінницькій області від 24.11.2015 р. №1633/10/02-32-15-01


Заміна перевіряльника: які документи слід оформити?

! СГД

Податківці роз'яснили: якщо під час перевірки посадових осіб, які її здійснюють, було переведено до іншого органу ДФС, то орган ДФС, за рішенням якого проводиться перевірка, залучає таких посадових осіб уже як осіб, які зараховані на посади до іншого органу ДФС.

Орган ДФС, який призначив перевірку, обов'язково виписує нові направлення, в яких зазначається дата, з якої здійснюватиметься перевірка посадовою особою з найменуванням нової посади. Оформляти нові направлення треба й у разі зміни прізвищ посадових осіб, які проводять перевірку.

При цьому акт (довідка) перевірки складається на бланку органу ДФС, яким прийнято рішення про призначення перевірки. При оформленні акта перевірки у вступній частині акта доцільно зазначати П. І. Б. та посади осіб, які проводили перевірку, із наведенням окремо термінів перебування на різних посадах у період проведення такої перевірки, а в даних щодо осіб, які підписують акт перевірки, зазначати посаду та П. І. Б. посадової особи на дату його підписання.

Аналогічно наводяться дані щодо посадових осіб, які проводили перевірку, щодо яких виникла необхідність заміни на інших.

Такі акти підписуються посадовими особами, які завершували перевірку та складали акт перевірки, але у вступній частині обов'язково наводяться дані та терміни проведення перевірки всіх посадових осіб, які брали у ній участь.

Лист ДФСУ від 24.11.2015 р. №43393/7/99-99-22-04-02-17


Застосування і зміна печатки — за бажанням підприємця

! Суб'єктам господарювання

ДФС у Київській області роз'яснила, що згідно з Господарським кодексом:

1. Суб'єкт господарювання може мати печатки.

2. Виготовлення печаток не потребує жодних документів дозвільного характеру.

3. Вимог щодо обов'язкової наявності печатки у суб'єкта господарювання немає.

На печатці ФОП зазвичай відображаються основні реквізити (ПІП, ІПН та ін.). У разі зміни основних реквізитів, що зазначені на печатці фізичної особи — підприємця, печатка, з якою працює суб'єкт, може бути замінена у разі необхідності.

Таким чином, підприємець самостійно визначає порядок організації своєї діяльності при вирішенні питання подальшого використання печаток та необхідності зміни печатки у зв'язку зі зміною адреси реєстрації.

Лист ДФС у м. Києві від 25.11.2015 р. №2001/14/10-36-17-01

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру