• Посилання скопійовано

АТО не АТО, а документи подавай

Свого часу Мінфін попередив, що порядок зберігання первинних документів та оформлення факту їх знищення відповідно до норм Положення №88, не враховує обставин, які виникли у зв'язку з проведенням АТО для підприємств із Донецької та Луганської областей1. І хоча часу було достатньо — жодних змін, у т. ч. й у ПКУ, платники податків так і не побачили.

У коментованому листі ДФС намагається пояснити, як діяти платникам, які втратили первинні документи в зоні АТО та не підпадають під мораторій на перевірки. Адже ст. 44 ПКУ встановлює досить жорсткі правила подання документів до перевірки. І строк у 90 днів (п. 44.5 ПКУ) для відновлення втрачених документів з дня, наступного за днем повідомлення податкового органу про таку втрату, не враховує обставин, пов'язаних з їх перебуванням на території, не підконтрольній Україні.

Цікаво, що ДФСУ доходить висновку: встановлений ПКУ строк на поновлення втрачених документів не залежить від можливості проведення платником податків інвентаризації або інших процедур.

З одного боку, фіскали під час перевірок можуть вимагати проведення інвентаризації ОЗ, ТМЦ, коштів тощо (пп. 20.1.9 ПКУ). Проте з іншого — проведена інвентаризація не може ні підтвердити, ні спростувати дані щодо таких активів/зобов'язань у первинних та бухгалтерських документах через їх відсутність.

Згідно з п. 8 Положення №8792, підприємства, що розміщені на тимчасово окупованій території та/або на території проведення АТО (або якщо їхні структурні підрозділи (відокремлене майно) перебувають на зазначених територіях), проводять інвентаризацію у випадках, обов'язкових для її проведення, тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних та бухгалтерських документів цих підприємств. Зазначені підприємства зобов'язані провести інвентаризацію станом на 1 число місяця, наступного за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухобліку, та відобразити результати інвентаризації в бухобліку відповідного звітного періоду.

Але в разі перенесення перевірки на 90 днів згідно з п. 44.5 ПКУ платники податків, структурні підрозділи яких разом з активами та документами перебувають у зоні АТО, можуть скористатися сертифікатом ТПП. ДФСУ в коментованому листі звертає увагу на те, що такі сертифікати не дають платнику податків права не виконувати вимоги ст. 44 ПКУ. Проте сертифікат ТПП дає можливість підтвердити відсутність документів на момент перевірки та перенести її. Підкреслимо, що дія сертифіката ТПП обмежується датою надання. І хоча у тому чи іншому населеному пункті Донецької або Луганської областей АТО триває й далі, проте чинність сертифіката ТПП може поширюватися на відносини, що виникали з дати початку АТО у конкретному випадку і до дати надання цього сертифіката3.

Водночас треба враховувати, що тягар доказування настання форс-мажорних обставин покладено на заявника4. А органи внутрішніх справ ДНР чи ЛНР, які могли б підтвердити втрату чи крадіжку в зоні АТО, не є органами державної влади України. Довести крадіжку можна буде хіба що після проведення на непідконтрольній Україні території виборів за спеціальним законом. А доти слід шукати шляхів для відновлення втрачених первинних документів.

1 Лист Мінфіну від 09.10.2014 р. №31-11410-08-10/26080.

2 Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. №879.

3 Лист ДФСУ від 27.10.2014 р. №5694/6/99-99-26-01-15, «ДК» №08/2015.

4 Пункт 6.5 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 р. №44(5).

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру