• Посилання скопійовано

Один платник ПДВ — два електронні рахунки

ДФСУ в січні надіслала повідомлення про відкриття електронного рахунка по «Медку». А у квітні 2015 р. надіслала ще одне повідомлення про відкриття нового рахунка. У відповідь на запит отримуємо повідомлення, що обидва рахунки є актуальними. Податківці відповіді на запитання, яким саме рахунком користуватися, не дають, скеровують до Казначейства.

Відповідно до п. 5 Порядку №5691, електронні рахунки відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку (автоматизований банк даних платників ПДВ), що його ДФС надсилає Казначейству. На підставі даних із реєстру Казначейство відкриває електронний рахунок платника ПДВ. Один із ключових факторів, щоб підприємство потрапило до такого реєстру, — факт реєстрації платником ПДВ. У такому реєстрі зазначаються найменування, податковий номер, індивідуальний податковий номер платника податку та дата реєстрації його платником податку.

Може бути так, що підприємство мало анулювання реєстрації ПДВ (або з власної ініціативи, або за рішенням податкового органу), а згодом відбулася повторна реєстрація платником ПДВ. У такому разі один рахунок може бути ще діючим для того, щоб колишній платник ПДВ зі старим індивідуальним номером погасив свої податкові зобов'язання перед бюджетом за результатом останнього податкового періоду, а всі податкові зобов'язання, задекларовані за підсумками роботи вже в статусі нового платника ПДВ, відбуватимуться через новий електронний рахунок. Згідно з п. 8. Порядку №569, у разі повторної реєстрації особи платником ПДВ їй відкривається новий електронний рахунок. І коли всі ПЗ до бюджету за наслідками анульованої реєстрації платником ПДВ будуть перераховані, Держказначейство самостійно закриє електронний рахунок, жодної участі від суб'єкта господарювання це не потребуватиме.

Єдиний момент — якщо матиме місце відновлення реєстрації платником ПДВ за рішенням суду, то воно відбудеться датою первинної реєстрації платником ПДВ (п. 5.10 Порядку №11302). А враховуючи п. 5 Порядку №569, датою початку здійснення платником ПДВ операцій з використанням електронного рахунка є дата реєстрації його платником податку (для платників податку, зареєстрованих до 1 лютого 2015 р., — 1 лютого 2015 року), в такому разі новий електронний рахунок відкриватися не повинен. Проте вважаємо, що платник повинен отримати повідомлення ДФС про реквізити його електронного рахунка.

Другий варіант, коли можливе відкриття двох електронних рахунків, — це коли банки повідомляють податкову про відкриття платником податків депозитних рахунків, далі ця інформація потрапляє до реєстрів, що йдуть до Казначейства, і далі вже Казначейство відкриває електронний рахунок з прив'язкою до депозитного рахунка. У такому разі цей рахунок слід просто ігнорувати, всі платежі та розрахунки з бюджетом здійснювати виключно з поточного рахунка на електронний (не той, де є помітка «Поточний депозит ТОВ…. <назва підприємства>»).

1 Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 16.10.2014 р. №569.

2 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. №1130.

У разі якщо мала місце технічна помилка і підприємству справді відкрито два електронні рахунки, на адресу ДПІ слід надати офіційний запит із проханням роз'яснити, який рахунок підприємству слід використовувати. Інакше є ризик того, що за одним із них виникне податковий борг і згодом запуститься механізм примусового списання коштів у рахунок його погашення.

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру