Постанова Правління Національного банку України від 22.07.2014 р. №435
Чинна з 24.07.2014 р.
Про затвердження Інструкції щодо організації роботи банківської системи в надзвичайному режимі
Суттєво. У разі відключення від СЕП або порушення роботи системи автоматизації банк зобов'язаний забезпечити приймання платіжних доручень у національній валюті на паперових носіях за визначеною формою або в довільній формі.
! Банкам і їхнім клієнтам
Відповідно до статті 7 Закону України «Про Національний банк України», з метою забезпечення функціонування банківської системи України та безперебійного фінансування потреб держави та життєдіяльності населення в умовах надзвичайного режиму роботи Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Інструкцію щодо організації роботи банківської системи в надзвичайному режимі (далі — Інструкція), що додається.
2. Генеральному департаменту регулювання грошового обігу (Зайвенко В. П.), Департаменту платіжних систем та розрахунків (Кравець В. М.) у місячний строк з дня затвердження Інструкції розробити та затвердити Порядок банківського обслуговування мобільними установами банків військових частин, підприємств, організацій, населення на окремих територіях за місцем їх розташування в разі виникнення нештатної ситуації, що унеможливлює роботу банківської системи в звичайному режимі (далі — надзвичайний режим роботи).
3. Надзвичайний режим роботи банківської системи України запроваджується постановою Правління Національного банку України.
4. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Правління Національного банку України: від 29 грудня 2003 року №594 «Про затвердження Положення про порядок ведення бухгалтерського обліку, складання і подання фінансової звітності Національного банку України та відновлення бухгалтерського обліку в разі порушення безперервності його ведення в особливий період», від 21 січня 2004 року №24 «Про затвердження деяких нормативно-правових актів Національного банку України», від 22 квітня 2004 року №180 «Про затвердження Положення про телекомунікаційне забезпечення Національного банку України в особливий період».
5. Контроль за виконанням цієї постанови залишаю за собою.
Голова В. ГОНТАРЕВА
Затверджена постановою Правління НБУ від 22.07.2014 р. №435
Чинна з 24.07.2014 р.
Інструкція щодо організації роботи банківської системи в надзвичайному режимі (витяг)
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція розроблена відповідно до вимог Конституції України, Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про Національний банк України», інших актів законодавства та нормативно-правових актів Національного банку України (далі — Національний банк).
2. Ця Інструкція визначає порядок проведення банківських операцій, опис змін у технологіях їх проведення, окремі питання організації діяльності Національного банку, його структурних підрозділів, банків України (далі — банки), а також дій працівників Національного банку, пов'язаних із виконанням таких операцій у разі виникнення нештатного режиму, що унеможливлює роботу банківської системи у звичайному порядку (далі — надзвичайний режим роботи).
3. Вимоги цієї Інструкції поширюються на Національний банк, банки та небанківські установи — учасників системи електронних платежів (далі — СЕП) у разі запровадження надзвичайного режиму роботи.
4. Правління Національного банку приймає рішення про створення комісії (робочої групи), визначає її склад, розподіл повноважень та строки дії. До повноважень комісії (робочої групи) включаються, зокрема, такі питання:
координація робіт щодо забезпечення безперервної роботи та відновлення діяльності банківської системи;
координація роботи банківської системи з готівкою, прийняття рішень з питань, які виникають під час надзвичайного режиму роботи;
забезпечення взаємодії з банками, Державною казначейською службою України та координації спільних дій для здійснення розрахунків за їх дорученнями;
взаємодія з правоохоронними та іншими державними органами;
організація необхідної допомоги працівникам Національного банку.
Комісія (робоча група) приймає рішення щодо інших питань, які виникають під час надзвичайного режиму роботи та відновлення діяльності банківської системи.
Правління Національного банку має право прийняти рішення щодо призупинення, заборони діяльності банків чи здійснення окремих операцій.
Директор департаменту (начальник територіального управління, Центральної розрахункової палати, генеральний директор Банкнотно-монетного двору, директор Центрального сховища, Державної скарбниці України, Фабрики банкнотного паперу) має право визначити план дій та/або прийняти рішення для забезпечення роботи підрозділу залежно від обставин, що виникли в умовах надзвичайного режиму роботи, та узгодити його з комісією (робочою групою).
Для розроблення та вжиття заходів щодо забезпечення організації роботи в територіальних управліннях (структурних одиницях, структурних підрозділах) можуть бути створені спеціальні комісії.
5. Банки приймають рішення щодо розроблення планів дій, створення комісій (робочих груп), визначення порядку внутрішніх банківських процедур здійснення операцій в умовах надзвичайного режиму роботи, а також щодо відновлення діяльності. Банки узгоджують відповідні плани дій з комісією (робочою групою) Національного банку за необхідності.
6. Голова, перший заступник голови, заступники голови Національного банку, начальники/заступники начальників територіальних управлінь, Центральної розрахункової палати, генеральний директор/заступник генерального директора Банкнотно-монетного двору, директори/заступники директорів Центрального сховища, Державної скарбниці України, Фабрики банкнотного паперу (далі — Керівник) та керівники банків у разі запровадження надзвичайного режиму роботи мають насамперед уживати заходів, спрямованих на забезпечення збереження життя і здоров'я працівників.
Керівник/керівник банку залежно від ситуації, що склалася, приймає рішення щодо:
посилення охорони банку, організації взаємодії з підрозділами Міністерства внутрішніх справ України з метою недопущення проникнення сторонніх осіб на територію банку, їх втручання в робочий процес;
проведення евакуації працівників, матеріальних та культурних цінностей відповідно до розроблених планів евакуації;
ужиття заходів для забезпечення належного захисту і збереження активів, печаток, штампів банку, інших цінностей, облікової інформації про операції банків, первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку тощо;
визначення відповідальних виконавців для здійснення операцій та надання їм певних повноважень. Повноваження, відповідальність, взаємозаміщення працівників банку щодо виконання ними функціональних обов'язків визначаються відповідно до положень про структурні підрозділи та посадових інструкцій.
7. Під час надзвичайного режиму роботи за рішенням Керівника дозволяється вжиття заходів, спрямованих на запобігання загрозі життю і здоров'ю працівників Національного банку та збереження майна України без дотримання вимог нормативно-правових актів, технологічних інструкцій, описів операційних процесів, оплата рахунків.
8. У разі прийняття Керівником відповідного письмового рішення та неможливості здійснити його передавання з використанням засобів автоматизованих систем оброблення інформації інформація може бути передана за допомогою електронної пошти, телефонного зв'язку (телефонограми) або інших засобів комунікації. Прийнята (передана) телефоном інформація реєструється в Журналі реєстрації прийнятих телефонограм (далі — Журнал). Журнал оформляється та реєструється відповідно до вимог інструкції з діловодства в системі Національного банку.
У таких випадках допускається проведення операцій на підставі копій документів та/або з оформленням первинних документів на паперових носіях на підставі телефонограм.
9. Правління Національного банку в разі наявності перешкод для виконання Операційним, територіальним управлінням функцій та повноважень приймає постанову щодо передавання виконання цих функцій (повноважень) Операційному або іншому територіальному управлінню.
10. У разі запровадження надзвичайного режиму роботи банки та Національний банк мають за потреби забезпечити проведення операцій у святкові, вихідні дні та неробочий час.
Банки, Операційне та територіальні управління можуть здійснювати операції за рахунками банків, роботу яких у СЕП тимчасово припинено, понад залишок коштів на їх рахунках (овердрафт) після узгодження з Національним банком розміру овердрафту.
11. Національний банк має право в умовах надзвичайного режиму роботи вимагати будь-яку додаткову інформацію від банків відповідно до прийнятих Керівником/особою, якій було делеговано виконання повноважень цих посадових осіб, або комісією (робочою групою) рішень.
12. Вимоги цієї Інструкції можуть використовуватися в діяльності Національного банку та банків в особливий період.
<…>
XI. Виконання банком платіжних доручень клієнтів у разі відключення від СЕП або порушення роботи системи автоматизації банку
1. Якщо банк не має змоги здійснювати міжбанківський переказ коштів через СЕП або в разі порушення роботи системи автоматизації банку, то банк зобов'язаний забезпечити приймання від платників платіжних доручень у національній валюті:
на паперових носіях за визначеною формою (додаток 1);
або в довільній формі із зазначенням обов'язкових реквізитів, визначених нормативно-правовими актами Національного банку;
або у формі електронних документів, які надійдуть до банку за допомогою системи дистанційного обслуговування (у разі роботи цієї системи).
2. Платник оформляє платіжне доручення на паперовому носії не менше ніж у чотирьох примірниках з використанням технічних засобів або заповнює власноручно. Під час підписування платіжного доручення не дозволяється використання факсиміле, а також виправлення.
3. Відповідальний виконавець банку платника:
перевіряє заповнення реквізитів: «Платник», «Код платника», «Рахунок платника», «Банк платника», «Код банку платника», «М. П.» та «Підписи платника» (у разі електронних розрахункових документів — електронного/их цифрового/их підпису/ів);
повертає платнику один примірник платіжного доручення, оформленого на паперовому носії, із заповненим реквізитом «Дата надходження»;
робить та засвідчує паперову копію електронного розрахункового документа в трьох примірниках (далі — платіжне доручення) у разі його надходження до банку за допомогою системи дистанційного обслуговування;
формує платіжні доручення платників у пачки загальною кількістю не більше 100 примірників окремо на кожний банк отримувача (два примірники платіжного доручення за кожною операцією);
оформляє в трьох примірниках реєстр платіжних доручень (додаток 21), який засвідчує своїм підписом, підписом головного бухгалтера (його заступника) і відбитком печатки, та меморіальний ордер (додаток 3);
1 З додатками 2 — 4 до Інструкції можна ознайомитися на нашому сайті www.dtkt.ua у розділі «Документи для роботи. — Додатки до друкованого «ДК». — Прим. ред.
надсилає до банку-кореспондента, що обслуговує отримувача, сформовані пачки платіжних доручень та два примірники реєстру платіжних доручень, один примірник меморіального ордера, на підставі якого кошти списані з кореспондентського рахунка банку платника. Копія інформації додатково за наявності може надаватися на змінному носії інформації з використанням засобів захисту інформації.
4. Примірник платіжного доручення, на підставі якого списані кошти, реєстр та меморіальний ордер залишаються на зберіганні в банку платника.
5. Відповідальний виконавець банку отримувача:
списує кошти з кореспондентського рахунка та зараховує на відповідний балансовий рахунок кошти, одержані від банку платника;
звіряє суми платіжних доручень із сумами, що зазначені в реєстрах платіжних доручень;
перевіряє правильність заповнення в платіжних дорученнях реквізитів отримувачів: «Отримувач», «Код отримувача», «Рахунок отримувача», «Банк отримувача», «Код банку отримувача»;
у разі невідповідності номера рахунка отримувача та/або його коду викреслює з реєстру платіжних доручень ті з них, кошти за якими не підлягають зарахуванню на рахунки отримувачів, кожне викреслення засвідчує своїм підписом та засвідчує реєстр своїм підписом, підписом головного бухгалтера (його заступника) та відбитком печатки банку; на зворотному боці платіжного доручення робить напис про причину його повернення без виконання; списує з відповідного балансового рахунка кошти, які не підлягають зарахуванню на рахунки отримувачів, зараховує на кореспондентський рахунок та повертає їх банку платника на той рахунок, з якого ним здійснювалося перерахування коштів до банку отримувача;
повертає банку платника один примірник засвідченого реєстру платіжних доручень і примірник платіжного доручення з написом про причину повернення;
перераховує кошти з відповідного балансового рахунка на рахунки отримувачів.
6. Банк платника, отримавши від банку отримувача реєстр платіжних доручень і примірник платіжного доручення, що повертається без виконання, списує з кореспондентського рахунка суму, яку повернув банк отримувача, та зараховує її на рахунок платника.
7. Якщо кореспондентських відносин між банком платника та банком отримувача немає, то банк платника надсилає до територіального управління/Операційного управління сформовані пачки платіжних доручень та два примірники реєстру платіжних доручень для виконання.
Списання коштів з кореспондентського рахунка банку платника здійснює територіальне управління/Операційне управління в договірному порядку.
8. Передавання пакета документів від банку платника до банку отримувача або територіального управління здійснюється спеціальним зв'язком.
9. Бухгалтерський облік міжбанківського переказу коштів, якщо банк не має змоги здійснити його через СЕП, здійснюється відповідно до додатка 4.
XII. Порядок організації роботи з готівкою в банківській системі
<…>
22. У разі наявності обставин, що не дають змоги проводити банківське обслуговування діючими установами банків військових частин, підприємств, організацій та населення на окремій території, банк для забезпечення здійснення заробітної плати, пенсій та інших соціальних виплат може організовувати мобільні установи банків, що створюються в приміщеннях будівель (на стаціонарній основі), та/або пересувні (на базі панцерованого автомобіля).
Порядок роботи таких мобільних установ визначається внутрішнім положенням банку.
Про створення мобільних установ банк зобов'язаний повідомити територіальне управління за місцем розташування банку та Національний банк.
<…>
Директор Департаменту банківської безпеки В. ФАСТОВЕЦЬ