До постанови Правління Національного банку України від 29.07.2014 р. №450
Згідно зі ст. 1 та ст. 2 Закону України від 23.09.94 р. №185/94-ВР «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» (далі — Закон №185), а також згідно з постановою НБУ від 12.05.2014 р. №270 (яка діє до 20.08.2014 р. включно), виручка резидентів України за експортовану продукцію або роботи, послуги підлягає зарахуванню на рахунок такого резидента у строк, що не перевищує 90 календарних днів від дати такого експорту. Сам порядок здійснення контролю за експортними та імпортними операціями затверджено постановою НБУ від 24.03.99 р. №136 (далі — Інструкція №136). Інструкцією №136 визначено підстави для зняття з контролю ЗЕД-операцій.
Так, згідно з п. 2.3 Інструкції №136, банк знімає експортну операцію резидента з контролю після зарахування виручки за цією операцією на поточний рахунок останнього. Передбачено також додаткові підстави для зняття експортної операції з контролю: це письмове повідомлення іншого банку про зарахування виручки за цією операцією на відкритий у цьому банку поточний рахунок або письмове повідомлення іншого банку про надходження реєстру МД за цією операцією резидента.
Згідно з п. 3.3 банк знімає з контролю імпортну операцію резидента в разі імпорту товару з увезенням його на територію України після: отримання інформації про цю операцію в реєстрі МД, якщо для митного оформлення продукції використовується МД; пред'явлення резидентом документа (крім МД), який використовується для митного оформлення продукції, якщо для митного оформлення продукції не використовується МД; пред'явлення резидентом документа, який згідно з умовами договору засвідчує виконання нерезидентом робіт, надання послуг, передавання прав інтелектуальної власності та інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), — в інших випадках. Додатковою підставою для зняття операції з контролю, крім реєстру МД, можуть бути: письмове повідомлення іншого банку, якому митний орган надіслав інформацію про цю операцію резидента, про отримання такого реєстру, письмове повідомлення митного органу, засвідчене підписом його керівника (заступника керівника), а також засвідчена в установленому законодавством України порядку копія МД, що отримані на письмовий запит резидента; документи, що підтверджують поставку продукції на користь резидента-реципієнта (одержувача) міжнародної технічної допомоги відповідно до міжнародних договорів України.
У разі коли резидент здійснив передоплату за товар, а цей товар не буде імпортовано, операцію буде знято з контролю лише тоді, коли продавець-нерезидент поверне сплачені кошти.
Звісно, для резидентів України встановлено відповідальність за недодержання строків валютних розрахунків (ст. 4 Закону №185), але немає прямої вимоги, щоб такі розрахунки неодмінно були завершені. На практиці контролюючі органи наполягають на повному закритті розрахунків за ЗЕД-контрактами. Коментованою постановою НБУ вводить додатковий важіль контролю за валютними розрахунками. Тепер, якщо за валютним рахунком проводилися операції, що не зняті з валютного контролю, підприємство не зможе закрити такий рахунок, а отже, не зможе провести процедуру ліквідації, допоки зобов'язання за ЗЕД-контрактами не будуть виконані та відповідні операції не будуть зняті з контролю.
Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»