• Посилання скопійовано

Що контролює ПФУ

З 01.10.2013 р. права та обов'язки щодо адміністрування ЄСВ перейшли до Міндоходів. Чи означає це, що ПФУ тепер займається лише нарахуванням пенсій, і максимум, що загрожує СГД, — це участь фахівців ПФУ в перевірках щодо ЄСВ, які проводитимуть органи Міндоходів? Спробуймо відповісти на це запитання з урахуванням постанов ПФУ, які набрали чинності 03.12.2013 р.

Останні нормативні зміни

З 03.12.2013 р. (дати публікації в «Офіційному віснику Україні») набрали чинності:

Постанова Пенсійного фонду від 21.10.2013 р. №19-2 «Про внесення змін до постанови правління Пенсійного фонду України від 31 жовтня 2011 року №33-1»;

Постанова ПФУ від 28.10.2013 р. №20-1 «Про внесення змін до постанови правління Пенсійного фонду України від 27 вересня 2010 року №21-2»;

Постанова ПФУ від 28.10.2013 р. №20-2 «Про визнання такою, що втратила чинність, постанови правління Пенсійного фонду України від 19 квітня 2007 року №7-7»;

Постанова ПФУ від 28.10.2013 р. №20-3 «Про визнання такою, що втратила чинність, постанови правління Пенсійного фонду України від 10 березня 2009 року №10-1».

Облік платежів до ПФУ

Згідно зі змінами, внесеними постановою ПФУ від 28.10.2013 р. №20-1 до Постанови №21-2, ПФУ тепер займається обліком надходжень:

сум внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Йдеться про внески, що їх сплачували до ПФУ всі страхувальники — як роботодавці, так і самозайняті особи, а також особи, добровільно застраховані в системі державного пенсійного страхування;

сум збору на обов'язкове державне пенсійне страхування. В цьому випадку йдеться про збори, які досі сплачуються на користь ПФУ згідно із Законом №400 (у разі торгівлі ювелірними виробами із золота, платини та коштовного каміння, у разі купівлі автомобілів, що підлягають першій державній реєстрації в Україні, з послуг мобільного зв'язку тощо);

сум штрафів і пені, що застосовуються до платників, на яких до 01.01.2011 р. — дати набрання чинності Законом про ЄСВ — було покладено обов'язок нараховувати, обчислювати та сплачувати страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Нагадаємо, що, згідно з п. 7 розділу VIII Закону про ЄСВ, утримання штрафів і пені за такі внески відбувається за законодавством, чинним на момент виникнення заборгованості щодо них чи на момент застосування зазначених штрафних санкцій;

сум фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, різниці між сумою пенсії, призначеної згідно із законом України від 13.12.91 р. №1977-ХII «Про наукову та науково-технічну діяльність», і сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, на яку має право науковець;

сум регресних вимог. Згідно з уже не чинною постановою ПФУ від 16.07.96 р. №9-2, під регресними вимогами малися на увазі вимоги ПФУ до юросіб та фізосіб про відшкодування сум сплачених ПФУ певним фізособам пенсій. А саме: трудових пенсій по інвалідності, пенсій у зв'язку з втратою годувальника, а також сум соціальних пенсій, що виплачуються внаслідок каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідам, які не мають права на трудову пенсію. Право на регрес (зворотну вимогу) виникало у ПФУ, якщо було доведено, що у цій інвалідності або втраті годувальника були винні такі юрособи та/або фізособи;

сум адміністративних штрафів. Органи ПФУ, згідно зі ст. 244-2 КУпАП, як і раніше, мають право накладати адміністративні штрафи. Так, за ст. 165-1 КУпАП, штраф накладається за порушення порядку нарахування, обчислення і строків сплати внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування і за неподання, несвоєчасне подання і подання за невстановленою формою, а також з недостовірними даними звітності щодо таких внесків. Такий адмінштраф накладається на винних посадових осіб у розмірі від 20 до 30 н. м. д. г. (340 — 510 грн у 2013 р.). А згідно зі ст. 188-23 КУпАП штраф накладається за перешкоджання уповноваженим особам органів ПФУ в проведенні перевірок, пов'язаних з порушеннями законодавства про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування і поданням відомостей, які використовуються в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування. За це порушення адмінштраф накладається на винних посадових осіб у розмірі від 8 до 15 н. м. д. г. (136 — 255 грн у 2013 р.), а в разі повторного притягнення до відповідальності за зазначені порушення протягом року — в розмірі від 10 до 20 н. м. д. г. (170 — 340 грн у 2013 р.).

Список, як бачимо, солідний. I частина надходжень згідно з ним, як і раніше, стосується СГД.

Облік більшості надходжень, як і раніше, ведеться в особистих картках платників, а щодо збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування — в окремих реєстрах надходжень за видами платежів.

Звітність до ПФУ

З жовтня 2013 р. органи ПФУ справді не приймають звітів щодо ЄСВ — навіть для виправлення помилок у раніше поданих звітах. Проте органи ПФУ, як і раніше, приймають від СГД такі види звітів:

звіти про суми нарахованого збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Такий звіт подається в двох формах — додатка 2 (для послуг мобільного зв'язку) і додатка 3 (для торгівлі ювелірними виробами) до Порядку сплати збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою КМУ від 03.11.98 р. №1740. У решті випадків, передбачених Законом №400, збір сплачується, але звіт про нього до ПФУ не подається;

звіти про суми нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування за періоди до 01.01.2011 року. Звіти про суми нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування за періоди до 1 січня 2011 р. подавалися згідно з постановою ПФУ від 10.06.2004 р. №7-6 і постановою ПФУ від 05.11.2009 р. №26-1. Ці постанови на сьогоднішній день уже втратили чинність. Але відомості про застрахованих осіб, що використовуються в системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, за період до 1 січня 2011 року страхувальникам навіть зараз, у разі потреби, саме у зазначеній в цих постановах формі слід подавати до органів ПФУ, а не до Міндоходів.

Зверніть увагу: з 03.12.2013 р. утратила чинність постанова ПФУ від 19.04.2007 р. №7-7, якою було затверджено порядок подання до ПФУ звітності в електронній формі. З чого випливає, що всі, хто подає згадані вище види звітності, тепер зможуть це зробити тільки в паперовому вигляді. При цьому слід взяти до уваги, що поштою ПФУ звітів не приймає.

Перевірки від ПФУ

Реалізація повноважень органів ПФУ щодо здійснення перевірок достовірності відомостей, поданих до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, правильності нарахування та сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування з 01.10.2013 р. здійснюється шляхом участі органів ПФУ в перевірках, що проводяться органами Міндоходів. Це прямо прописано в ст. 6 і ст. 12-1 Закону про ЄСВ. А ст. 64 Закону №1058 передбачено і право територіальних органів ПФУ на проведення планових і позапланових перевірок правильності нарахування і сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Перевірки ЄСВ за 2004 — 2010 роки

Органи Пенсійного фонду України зобов'язані здійснювати в межах своєї компетенції контроль за достовірністю відомостей, поданих до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, а також правильністю нарахування, обчислення та сплати внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування за періоди з 2004 до 2010 рр.

Згідно з частиною п'ятнадцятою статті 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» строк давності щодо стягнення простроченої заборгованості зі сплати страхових внесків, пені та штрафів не застосовується.

З метою забезпечення збору внесків у повному обсязі та попередження можливого ухилення страхувальників від сплати страхових внесків перевірці підлягають документи за весь період з моменту проведення попередньої перевірки платника.

Згідно з пунктом 7 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.

Лист ПФУ (Департамент надходження доходів) від 11.10.2013 р. №27154/03-30 (витяг)

Проте досі порядку проведення перевірок ЄСВ органами Міндоходів не затверджено. Оскільки органи ПФУ в цьому випадку отримали лише право брати участь у таких перевірках, але не можуть бути їх ініціаторами, а сам ПФУ позбавлений права нормотворчої ініціативи щодо ЄСВ, то нам залишається тільки чекати, коли ж цей порядок від Міндоходів буде опубліковано.

Що стосується перевірок щодо внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, то до 01.10.2013 р. вони відбувалися одночасно з перевіркою ЄСВ у тому самому порядку, затвердженому постановою КМУ від 09.03.2011 р. №233 (про це йдеться в п. 2 зазначеної постанови). Під цю постанову було складено й перелік питань, які мають розглядатися під час такої перевірки (див. постанову ПФУ від 31.03.2011 р. №9-1). Серед них (підпункти 6.1.2 — 6.1.3) є й питання щодо перевірки правильності формування відомостей про нарахування заробітної плати (доходів) за період до 01.01.2011 р. Згадуються дані про перевірку внесків до ПФУ за такий період і у все ще чинному акті перевірок, затвердженому постановою ПФУ №9-1. Проте немає сумнівів, що нині зазначені вище постанови ПФУ багато в чому застаріли, а тому варто чекати появи нових нормативних актів ПФУ щодо проведення перевірок.

У прес-релізах, розміщених на сайтах ПФУ та Міндоходів, зазначається, що ці контролюючі органи погоджували питання про координацію спільних дій під час проведення позапланових перевірок у зв'язку з припиненням юрособи або підприємницької діяльності фізособи-підприємця. Фактично ж ідеться про Порядок обміну інформацією між цими органами, затверджений наказом Міндоходів від 19.09.2013 р. №494. У ньому зазначено, що органами передаються один одному за запитом, зокрема, дані про узгодження результатів перевірок щодо достовірності подання відомостей про осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню, та інші дані, необхідні як органам Міндоходів, так і органам ПФУ для виконання покладених на них функцій.

03.12.2013 р. набрала чинності також постанова ПФУ від 21.10.2013 р. №19-2, якою були внесені зміни до постанови ПФУ від 31.10.2011 р. №33-1. Цією постановою затверджено форми повідомлення держреєстратора про:

— початок проведення позапланової перевірки у зв'язку з ліквідацією юрособи або припиненням підприємницької діяльності фізособи;

— неможливість проведення такої перевірки (із зазначенням причини);

— подання заперечень щодо проведення такої перевірки.

Зміна невелика і продиктована адмінреформою щодо ЄСВ — тепер ПФУ подаватиме такі документи тільки щодо платників страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування і таких страхових внесків. А оскільки строки давності за такими внесками чинним законодавством не встановлені, то СГД, як і раніше, в разі ліквідації або припинення підприємницької діяльності доведеться зніматися з обліку в ПФУ, щоправда, тепер уже у частині зазначених внесків на пенсійне страхування.

Нормативна база

  • КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. №8073-X.
  • Закон про ЄСВ — Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
  • Закон №400 — Закон України від 26.06.97 р. №400/97-ВР «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування».
  • Закон №1058 — Закон України від 09.07.2003 р. №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
  • Постанова №21-2 — Постанова ПФУ від 27.09.2010 р. №21-2 «Про затвердження Порядку ведення органами Пенсійного фонду України обліку надходження сум платежів».

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру