• Посилання скопійовано

Штрафи за РРО? Можливо, не цього року

З 01.01.2013 р. набрала чинності вимога обов'язкового подання звітності про використання РРО до податкових органів в електронному вигляді (п. 7 ст. 3 Закону про РРО1). Крім того, додатково до цієї норми були розроблені Вимоги №10572 та Порядок №10573, метою розробки яких було саме врегулювання всіх гострих питань створення та передачі звітної інформації з РРО до податкової. З 01.07.2013 р. за неподання електронної звітності передбачаються штрафи.

Як ми знаємо, СГД, які використовують РРО, що створюють контрольну стрічку в електронній формі, або електронні контрольно-касові реєстратори, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді, повинні подавати до органів ДПС дротовими або бездротовими каналами зв'язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам'яті РРО або в пам'яті модемів, які до них приєднані. Суб'єкти господарювання, які використовують РРО, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді, за винятком електронних контрольно-касових реєстраторів, мають подавати до органів ДПС дротовими або бездротовими каналами зв'язку інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або безготівковій формі, або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, яка міститься в їх фіскальній пам'яті. За практичну реалізацію порядку передачі інформації відповідає Міндоходів, а за саму технологію розробки такого порядку — НБУ.

1 Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

2 Вимоги стосовно створення контрольної стрічки в електронній формі в реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних, затверджені наказом Мінфіну від 08.10.2012 р. №1057.

3 Порядок передачі електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків реєстраторів розрахункових операцій дротовими або бездротовими каналами зв'язку до органів ДПС, затверджений наказом Мінфіну від 08.10.2012 р. №1057.

З 01.07.2013 р. має запрацювати норма п. 9 ст. 17 Закону про РРО, що передбачає штраф у розмірі 170 грн за неподання до органу ДПС звітності щодо РРО в електронному вигляді.

Проте ні для кого не є таємницею, що, попри всі завіряння вищого керівництва Міндоходів про проведену масштабну роботу в цьому питанні, в аспекті практичної реалізації мало що дозволяє з 1 липня СГД безпроблемно почати звітувати до ДПС. Мають місце й технічні збої, і брак самих РРО тих моделей, що погоджені та затверджені Міндоходів до використання, і банальна нестача коштів на переобладнання касової техніки та відсутність чи низька швидкість доступу до Iнтернету для подання електронної звітності.

Перше півріччя 2013 р., як наголошували податківці, це так званий тестовий (перехідний) період і для них самих, і для бізнесу, — період, коли відпрацьовується сам механізм та основні алгоритми вирішення тих чи інших практичних питань.

Очевидно, саме тому на розгляді у Верховній Раді перебуває законопроект «Про внесення змін до прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України» щодо відстрочення настання відповідальності за неподання електронної звітності» від 28.05.2013 р. №2087а-1. Станом на 19.06.2013 р. цей законопроект опрацьовується в комітеті Верховної Ради. Його включено до порядку денного пленарного засідання 19.06.2013 р. Законопроект передбачає перенесення дати початку накладення штрафів за неподання електронної звітності з РРО на рік: з 1 липня 2013 на 1 липня 2014 року. Попри те що перенесення строків штрафів було погоджено між усіма фракціями ВРУ, цей законопроект на день підготовки цього номера «ДК» перебуває саме на стадії законопроекту. Сподіватимемося, що цей нормотворчий документ таки буде прийнято та оприлюднено до 01.07.2013 р., а цей рік справді буде використано податківцями та центрами сервісного обслуговування на вирішення більшості проблем, пов'язаних із цим питанням, та напрацювання дієвих алгоритмів роботи для СГД.

Порядок опломбування РРО

На сьогодні Порядок реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги) затверджено наказом ДПС від 01.12.2000 р. №614. Проте Міндоходів прагне розділити процес опломбування та процес реєстрації/застосування РРО в розрахунках за товари, послуги.

На сайті Міндоходів розміщено проект наказу «Про затвердження нормативно-правових актів щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій», яким передбачається затвердити, зокрема, новий порядок опломбування реєстраторів розрахункових операцій. За умови затвердження цього нормативного акта окремого порядку опломбування РРО для реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти не буде.

Зазначеним порядком визначаються та затверджуються форми:

— довідки про опломбування РРО;

— звіту про використання засобів контролю.

Вони використовуватимуться в роботі центрами сервісного обслуговування.

Оновленим порядком передбачається наявність договору між ЦСО та кожним СГД, який використовує у своїй роботі РРО. Застосування РРО, опломбованого засобами контролю ЦСО, з яким СГД не уклав договір про технічне обслуговування та ремонт РРО, вважається порушенням встановленого порядку опломбування. Нині ЦСО має право опломбовувати лише ті моделі (модифікації) РРО, з постачальниками яких ним укладено відповідні договори.

Нові випадки, коли РРО необхідно опломбовувати:

— перед його реєстрацією в органі доходів і зборів, але після персоналізації РРО;

— після ремонту РРО, але тільки якщо він потребував доступу до внутрішніх вузлів РРО;

— після перевірки РРО на відповідність конструкторсько-технологічній та програмній документації виробника — раніше ЦСО не мали права здійснювати опломбування РРО при такому виді перевірки РРО.

Дещо змінився сам механізм опломбування. Опломбування конструкції РРО має забезпечувати опломбування зовнішнього кожуха або кожухів окремих блоків шляхом установлення засобів контролю (у чинному порядку чітко прописано встановлення двох засобів контролю в місцях стику корпусу РРО (кожуха блока) з верхньою кришкою на її протилежних боках таким чином, щоб виключити можливість доступу до внутрішніх вузлів, крім чекової, контрольної та фарбувальної стрічок, без зняття або пошкодження пломб.

Крім того, у РРО блочної конструкції1 засоби контролю встановлюються також на місця підключення з'єднувальних кабелів зв'язку окремих блоків, кожен з яких має свій кожух.

1 Блочний РРО — РРО, виконаний у вигляді з'єднаних кабелями зв'язку окремих блоків, кожен з яких має свій кожух.

Безумовно, за умови затвердження цього порядку ми ще будемо повертатися до нього та аналізувати його докладніше.

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор «Дебету-Кредиту»

До змісту номеру